Orji Prince Ikem, nigériai üzletember 2007-ben körútra indult Kína irányába, Dubaj és Hongkong érintésével, az Emirates légitársaság gépével. Az út célja nem csak egyszerű kikapcsolódás volt, Ikem megbízást teljesített, melynek keretében bizonyos termékeket kellett beszereznie Kínában, emiatt a magával vitt két kézitáskában összesen 1,63 millió dollár (480 millió forint) lapult. Ennek egy része, 700 000 dollár a saját pénze volt, a további, ötvenezres kötegekbe rendezett 930 000 dollár pedig Olisaemeka Ugwunze-é, aki hozzá hasonlóan szintén Kínában szándékozott bevásárolni belőle.
Ikem december 19-én érkezett meg a nigériai Murtala Mohamed Nemzetközi Repülőtérre, ahol becsekkolta két csomagját, majd fel szeretett volna szállni az Emirates induló járatára a két kézitáskával, melyek, elmondása szerint a megengedett súlyhatáron belül voltak. Miután átesett a szokásos vámellenőrzésen, és kitöltötte a szükséges papírokat, a reptér személyzete megkereste őt és arra kérte, hogy mutassa be az útlevelét és mesélje el, mit is szállít a táskáiban. Ikem ezt megtette, beszámolt a pénzről is, sőt, meg is mutatta nekik, ezután pedig a személyzet ragaszkodott hozzá, hogy a saját biztonsága érdekében a csomagokat ne vigye fel a gépre, hanem engedje, hogy a többi között helyezzék el a raktérben.
Az üzletember ellenkezett, de végül, attól tartva, hogy lekési az induló járatot, feladta és átnyújtotta a táskákat.
Egy átszállás után a célállomására, a kínai Kuangcsou (Kanton) városába érkezve az a kellemetlen szituáció fogadta, amely sok más szerencsétlenül járt utazót is szokta időnként: a csomagjai nem érkeztek meg a reptérre. Azonnal panaszt nyújtott be a Southern China Airline recepcióján, akik megígérték neki, hogy értesítik az Emirates embereit. További várakozás után végül azt tanácsolták neki, hogy repüljön vissza Dubaiba (itt szállt át a másik légitársaság gépére) és beszéljen személyesen az Emirates illetékeseivel. Ikem december 29-én érkezett Dubaiba, ahol a nyomozás az eltűnt csomagok után azonnal megkezdődött.
Az üzletember ekkora már jóformán napi rendszerességgel járt ki a reptér csomagkezelőjébe, de hiába, mint kiderült, a táskák valójában soha nem is indultak el Nigériából, legalábbis semmi erre utaló bizonyítékot nem találtak a hatóságok. Ikem visszatért Lagosba és feljelentést tett. A rendőrségi nyomozás során kiderítették, hogy a csomagok valóban a Murtala Mohamed Nemzetközi Repülőtéren lettek leadva, további információ pedig nincs róluk. Közben viszont az Emirates jogi képviselője levélben értesítette a rendőrséget, hogy a rejtélyes csomagok tulajdonképpen megérkeztek Dubaiba, sőt, tovább repültek Kínába, az adott időben pedig éppen Kuangcsouban várakoznak.
A zavaros helyzet végül nem oldódott meg és Ikemhez nem jutottak vissza a táskák, soha többé nem látta az elveszett pénzét.
Az üzletember nem hagyta annyiban a dolgot, így az ügy végtelen hosszú jogi huzavonába torkollott. A tizenkét évi pereskedés alatt a légitársaság munkatársai és az üzletember kölcsönösen egymást gyanúsították hazugsággal és a hatóságok félrevezetésével, az Emirates ezenkívül tagadta, hogy ők lennének a felelősek az ügyben, mivel a csomagkezelés egy tőlük független cég, a Nigerian Aviation Handling Company (‘NAHCO) munkakörébe tartozik.
Végül január 11-én Sule Hassan bíró, a lagosi Legfelsőbb Bíróság elnöke a sértett javára döntött és arra kötelezte a légitársaságot, hogy fizesse vissza Ikemnek az 1,63 millió dollárját, plusz 50 millió nairát (131 000 dollár, 38,5 millió forint) a "leírhatatlan megpróbáltatásokért és bevétel kiesésért". A per költségeit minden félnek saját pénzből kell kifizetnie, az Emirates pedig azonnal fellebbezett az ítélet ellen, így az ügy nyúlik tovább és ki tudja mikor lesz végleg lezárva. Hogy a titokzatos csomagok tulajdonképpen merre járnak és pontosan mi is történt velük, lehet, hogy már sohasem fog kiderülni, de ha a légitársaságnak valóban ki kell fizetnie a büntetést, akkor ez lesz a valaha volt legnagyobb kártérítés, amit csomagok eltűnéséért kiperkáltak.
(Forrás: Vanguard, Fotó: Wikimedia Commons, Pixabay, Flickr/airlines470, albedo20)
Ez is érdekelhet:
Emeletes utaskabinok jelenthetik a megoldást a légitársaságok problémájára
A Zephyr Aerospace által tervezett ülések nem csak a business class kényelmét hoznák el a turistaosztályra, de választ adhatnának arra is, hogyan alkalmazkodjunk a koronavírus miatt megváltozott körülményekhez.
Így rendelhetsz olyan külföldi webáruházakból, amik nem szállítanak Magyarországra
Gyakran szembesülhetünk azzal, hogy a webshopok Magyarországra nem szállítanak ki bizonyos árukat, ilyenkor jönnek jól az úgynevezett csomagtovábbító szolgáltatások.
Egy férfi meghalt az USA-ban, miután három héten át minden nap ugyanazt ette
Dr. House óta tudjuk hogy nem is olyan nehéz súlyosan megbetegedni vagy meghalni egy olyan egzotikus-, esetleg hiánybetegségben, amiről fogalmunk sem volt. Az ilyen esetekben néha valóban nagyon nehéz lehet rájönni, hogy a beteggel valójában mi is történik.