A legöregebb vulkanikus kőzet a Földön idősebb, mint a bolygónk

2021 / 03 / 19 / Justin Viktor
A legöregebb vulkanikus kőzet a Földön idősebb, mint a bolygónk
A Földön felfedezett legrégebbi kikristályosodott lávát a Szahara sivatagában találták meg kevesebb mint egy éve. Különös módon, sok millió évvel régebben keletkezett, mint maga a bolygó, melyen felfedezték, és páratlan betekintést nyújt a Naprendszerünkben lezajlott bolygóformálódásba.

A legősibb láva

A meteorit az eddig ismert legrégebbi kikristályosodott láva Naprendszerünkben, és a kőzet elemzéséből kiderült hogy sok millió évvel a Föld kialakulása előtt szilárdult meg. Az Erg Chech 002 meteoritot a Szahara Erg Chech névre hallgató algériai régiójában találták meg, még 2020-ban. Találtak itt már 100 kilogramm súlyú meteoritot 2007-ben, de az Erg Chech 002 súlya mindössze 32 kilogramm volt.

A kőzet életkorát 4,565 milliárd évre becsülték, ami 20 millió évvel idősebb a Földnél, és maga a Naprendszer is csak 2 millió éves volt, a kialakulásakor.

De akkor vajon honnan érkezhetett?

A kutatók szerint az űrszikla egy protoplanéta kéregének egy apró darabja. A fiatal Napot körülvevő gáz és por nagyobb sziklákká állhatott össze, és ezek egymásba csapódva később protobolygókká váltak.

A protobolygók túlságosan kicsik ahhoz, hogy teljes értékű bolygóknak hívjuk őket, de elég nagyok ahhoz, hogy beinduljanak rajtuk a geológiai folyamatok. Az Erg Chech 002 protobolygója összetételében hasonló lehetett a szénben gazdag aszteroidákhoz, de kérge láva állapotban volt, mielőtt ez a meteorit megszilárdult volna.

Az ősi protobolygókból kevés maradt fenn, mert végül összeütköztek egymással, és a Merkúr, a Vénusz, a Föld és a Mars lett belőlük. Ma körülbelül 3100 olyan meteoritot ismerünk, ami ezekből az ősi égitestekből érkezhetett a Földre. Az anyaguk legnagyobb része bazalt, ám az Erg Chech 002 andezitból áll.

A lelet azt sugallja, hogy az andezit kéreggel rendelkező protobolygók válhattak később a fő sziklabolygók építőelemeivé.

"Ez a meteorit megmutatja, hogy a Naprendszert benépesítő legkorábbi differenciált protobolygók, valamint törmelékeik nagy része minden bizonnyal megsemmisült, vagy később az egyre növekvő sziklás bolygókra került, ami az őshéjakból származó meteoritok felfedezését kivételes eseménnyé teszi" - írták a szerzők. A különleges meteoritot leíró tanulmány a Proceedings Of The National Academy of Sciences című tudományos folyóiratban jelent meg.

(Forrás: Livescience Kép: Maine Ásvány és Drágakő múzeum)

Ez már hatszor megeshetett: animáció egy Földbe csapódó, 500 kilométer átmérőjű aszteroidáról A Discovery csatorna animátorai elkészítették annak szimulációját, hogy pontosan mi történne, ha Földünket eltalálná egy 500 kilométer átmérőjű aszteroida.

Közel két kilogramm súlyúnak becsült meteorit csapódott a téli norvég tájba Január 5-re virradóra meteorit csapódott be Norvégiában. Az égi kőzetdarab fél kilogramm és 2 kilogramm közötti súlyú lehetett, és 50 ezer kilométer per órás sebességgel csapódott a Földbe.

Egy szimuláció szerint óriási szerencse, hogy Földünk lakható bolygó A tudósok, és egy új szimuláció szerint az elmúlt 4 milliárd év viszontagságai alatt pusztán a véletlennek köszönhető, hogy bolygónk lakható maradt. Az esélyek inkább dolgoztak ellenünk, mint értünk.

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek
A természetes ásványvíz az egyik legegészségesebb dolog az emberi szervezet számára. De hol találunk Magyarországon természetes ásványvíz-forrásokat, és mit érdemes tudni róluk?
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.