A mélység fáradhatatlan munkásai, amelyek a tragikus sorsú Titan merülőegység keresésére indultak

2023 / 06 / 23 / Bobák Zsófia
A mélység fáradhatatlan munkásai, amelyek a tragikus sorsú Titan merülőegység keresésére indultak
A Titanichoz tartó, de az expedíció kezdetén elveszett Titan merülőegység darabjait az Egyesült Államok Partiőrségének bejelentése szerint megtalálták. A kutatási munkákat olyan speciális robotok segítették, amelyek 6000 méteres mélységben is képesek dolgozni.

A IFREMER (Institut Français de Recherche pour l'Exploitation de la Mer) egy franciaországi, állami felügyelet alatt álló oceanográfiai intézet, ahol az óceánokkal és tengerekkel kapcsolatos tudományos kutatásokat végeznek a szakértők, köztük 600 mérnök és kutató is. A szervezetnek összesen 11 vízi jármű áll rendelkezésére a munka során: 6 hajó, 1 olyan merülőegység, amit egy benne ülő ember irányít, valamint 2 távoli irányítású és 2 autonóm, víz alatti jármű is. A kutatások során a tengeri élővilág megfigyelésétől kezdve a klímaváltozás óceáni ökoszisztémákra gyakorolt hatásának monitorozásáig sokféle területén végeznek felméréseket, nemrégiben a törökországi földrengés kapcsán a víz alatti földcsuszamlások szerepét vizsgálták a földrengések kialakulásában.

Az IFREMER 1999-ben üzemelte be egyikét azoknak a kutatójárműveknek, a Victor 6000-et, ami jelenleg globálisan a figyelem középpontjába került, mivel, többi ROV társával együtt, szerepet kapott az eltűnt Titan merülőegység felkutatására tett erőfeszítésekben.

Ahogy arról korábban írtunk, a Titan egy víz alatti expedíciókat szervező cég, az OceanGate Expeditions merülőegysége, amellyel a Titanic roncsához szállítottak utasokat - csakhogy legutóbbi programjuk, amelyen az OceanGate vezérigazgatója és alapítója, Stockton Rush is részt vett, tragédiába torkollott, miután az egységgel minden kommunikációs kapcsolat megszakadt a merülés megkezdése után egy és háromnegyed órával. Mivel a jármű pontos helyzetét a mentési akció során nem ismerték a mentőcsapatok, ezért azt is számításba vették, hogy a Titan esetleg még mindig 3800 méteres mélységben vesztegel és ebből a nagy távolságból kell valahogyan felszínre hozni, emiatt egy olyan járműre volt szükségük, ami többezer méterre képes merülni. A merülőegységek bevetésének másik célja az volt, hogy feltérképezzék a Titanic környékét, potenciális nyomok után kutatva, amelyek támpontot adhatnak a történtek megértéséhez.

A Titanic roncsának környékén, az Atlanti-óceán északi felén az egyedüli mélytengeri merülőegység, amely az óceánon dolgozott és viszonylag gyorsan a helyszínre tudták szállítani, a Victor 6000 volt - a jármű ugyanis éppen a hozzá tartozó kutatóhajóval, a L'Atalante-val együtt a helyszíntől két napi távolságra tartózkodott. Noha a hajó és a robot már csütörtökön megérkezett a kutatási területre és rögtön elő is készítették őket a munkára, de a konkrét vizsgálatok és a merülés csak később indulhatott, mivel első lépésként precíz térképet kellett alkotni a helyről a robot tájékozódásának elősegítésére.

A Victor 6000 több előnnyel is bírt a kutatás segítése szempontjából:

nagyerejű fényforrásokkal van felszerelve, amelyek jó megvilágítást adnak az óceánfenéki nyomok detektálásához, rendelkezik robotkarokkal, amivel úgy gondolták, hogy megoldható lehetett volna egy vontatókötél felszerelése a Titanra, illetve biztonságos is az autonóm üzemmódnak köszönhetően.

Ha az ehhez hasonló mentési/kutatási munkák kivitelezése nem is tartozott a Victor 6000 eredetileg tervezett feladatkörének keretei közé, de az egészen mélyen fekvő helyszíneken végzett felmérések annál inkább: egy 2003-ban publikált és az IFREMER kutatóinak vezetésével írt jelentés szerint a 90-es években az olajipari alkalmazási területeken elterjedt ROV-ok által ihletve fejlesztette ki az intézet a saját flottájához illő verziót, egy olyan ROV-ot, ami akár 6000 méteres mélységben is képes dolgozni. A távoli irányítású víz alatti járművek (Remotely Operated underwater Vehicle, ROV), ahogy nevükből is kitűnik, nem szállítanak embereket, ehelyett egy közelben lévő hajóról vagy a szárazföldi irányítóközpontból vezérlik őket. Gyakran valamilyen fizikális összeköttetésben állnak a hajóval, az IFREMER járműve például kábellel csatlakozik a L'Atalante-hoz, ahol az irányítótermeben dolgozó munkatársak végzik a vezérlést.

A Victor 6000 1999-ben állt szolgálatba és még abban az évben mélységi rekordot döntött: 5550 méter mélyen segített
adatokat gyűjteni
a Molloy Deep nevű képződményről, ami a Jeges-tenger legmélyebb pontját képezi és hozzájárult a helyi epibentikus élőközösség közelebbi megismeréséhez. A járművet a kutatóhajóhoz egy 8 kilométer hosszú elektromechanikus kábel köti, ami 20 kW energiát szolgáltat számára. A kábelben lévő optikai szálakon keresztül történik az adatok, képek közvetítése az irányítóközpontba, ahol egy nagyobb létszámú személyzet felügyeli a járművet és a műszakok felosztásával lehetséges a folyamatos, non-stop üzemeltetés is. A Victor 6000 több eszközt hordoz, köztük nagyfelbontású optikai képalkotó berendezést, amivel a helyszínek részletes feltérképezését végzik. A ROV szenzorai jó minőségű navigációs rendszert alkotnak és két robotkarjával különféle műveletek elvégzésére képes a víz alatt.

Az IFREMER jellemzése szerint a robot az óceán fáradhatatlan kutatója, amelyet karrierje alatt már több alkalommal modernizáltak és számtalan kutatásban segített. A Titan keresése során a (cikk írásának idején számított) legújabb fejlemények szerint azonban már nincs esély rá, hogy segítsen a merülőegység utasain, a környék átvizsgálása közben ugyanis törmeléket találtak a helyszínen, a Titanic roncsától körülbelül 500 méterre.

A CNN beszámolója szerint az Egyesült Államok Partiőrségének parancsnoka, John Mauger csütörtökön elmondta: a darabok a Titan merülőegységből származnak, ami arra utal, hogy a jármű "katasztrofális módon" megsemmisült a mélységben uralkodó nagy nyomás hatására. Az OceanGate Expeditions által kiadott közleményben az öt résztvevőt, Stockton Rusht, Shahzada Dawoodot, Szulejman Dawoodot, Hamish Hardingot és Paul-Henri Nargeoletet gyászolják. A törmeléket végül a Cape Cod-i Pelagic Research Services cég ROV-ja, az Odysseus 6K találta meg.

Öt nap kétségbeesett keresés után megtalálták a Titan minitengeralattjáró roncsait, az utasok nem élték túl Az OceanGate Expeditions járművén öt ember tartózkodott, köztük a cég vezérigazgatója is.

Az Odysseus 6K-t, a Victor 6000-hez hasonlóan 6000 méteres mélységben történő kutatásokra fejlesztették és távoli irányítással működik. A jármű jól alkalmazható az óceáni minták begyűjtésére és szükség szerint konfigurálható. A vezérlést egy 6 méteres kabinból végzik, ahol számos monitoron át figyelik a ROV által küldött képeket és adatokat.

A szonárral, mélységérzékelővel, képalkotó eszközökkel, lézerekkel és nyolc LED-világítással felszerelt egységen két Schilling Robotics Orion 7PE robotkar található, amelyekkel víz alatti műveleteket lehet kivitelezni. A Cape Cod Times hírei szerint a járművet és hozzátartozó egységeit a Légierő három C-17 gépével szállították a helyszínre csütörtökön. A járművet a kanadai Horizon ARCTIC hajóról engedték le a keresési munka során.

A Titan ügyét felgöngyölítő kutatási munkák tovább zajlanak.

(Fotó: Stéphane Lesbats/Olivier Dugonay/Michel Gouillou/IFREMER)

Nem lenne lehetetlen felszínre hozni a Titanic roncsaihoz indult tengeralattjárót, ha sikerül időben megtalálni A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a vasárnap eltűnt Titan több ezer méter mélyen lehet, és bár ilyen mélységből még sosem sikerült a felszínre emelni tengeralattjárót, a szakértőknek van rá elképzelése, hogyan lehetne megmenteni a járművet és annak utasait.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.