Egy hónap telt el azóta, hogy több mint ezren aláírtak egy nyílt levelet, amely szerint legalább fél évre le kellene állítani az összetett mesterséges intelligenciák (MI) trenírozását. Az aláírók közt ott volt az Apple alapítója, Steve Wozniak, és a Tesla első embere, Elon Musk is, egy fontos aláírás azonban hiányzott a levél végéről. Geoffrey Hinton, brit születésű tudós neve nem szerepelt a listán, pedig őt már 1972 óta foglalkoztatja a terület, és több mint tíz éve negyvennégymillió dollárért adta el a mai MI-k alapjait lefektető cégét a Google-nek.
Mint most kiderült, a "mesterséges intelligencia keresztapja" még drasztikusabb megoldást választott: felmondott a munkahelyén, hogy szabadon nyilatkozhasson az általa létrehozott technológia veszélyeiről.
Geoffrey Hinton és két tanítványa 2012-ben létrehoztak egy "neurális hálózatot", vagyis egy olyan számítógépes rendszert, amely képes volt arra, hogy "tanuljon", azaz visszajelzésekből okulva egy idő után például felismerje a kutyákról, macskákról vagy épp autókról készült képeket. Ez elengedhetetlen lépés volt a mai generatív, tehát szöveget, képet létrehozó MI-k, mint a ChatGPT vagy a Midjourney felé vezető úton. Ahogyan azt a Wired néhány évvel ezelőtti, már-már kalandos cikke megörökíti, ádáz harc indult a technológiáért: a kínai Baidu, a Google, a Microsoft és a DeepMind vérre menő licitbe kellett, hogy kezdjen a tudósok cégéért egy konferenciának otthont adó szállodában. Hintonék választása végül a Google-re esett, ahol a férfi egészen azóta dolgozott.
Most azonban, ahogyan azt a The New York Times újságíróinak elmesélte, otthagyta a munkahelyét. Azt ugyan nem árulja el, hogy búcsúzóul miről beszélgettek Sundar Pichai vezérigazgatóval, azt viszont igen, hogy mitől tart: szerinte "ijesztő", ha megnézzük, hogy öt éve mit tudtak az MI-rendszerek, mit tudnak ma, és ezt a változást a jövőre vetítjük. Dr. Hinton szerint első lépésként az internet meg fog telni kamu fotókkal és videókkal, és az emberek nem fogják tudni, mit hihetnek el. Ezután a monoton, később a nem csak monoton állásokat kell féltenünk az MI-ktől; néhány hete a Rakétán is írtunk arról, hogy szakértők szerint százmilliók állásai alakulhatnak át
emiatt. Végül jöhetnek a tudós szerint a "gyilkos robotok". "A szokásos kifogással vigasztalom magam: ha én nem tettem volna meg, megtette volna más" - mondja Geoffrey Hinton, aki szerint "nem igazán látszik, hogy hogyan lehetne meggátolni a rosszindulatú szereplőket, hogy visszaéljenek a technológiával".
(Borítókép: Johnny Guatto /University of Toronto/Flickr)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR