A festővásznat ezúttal külső burkolati elemek biztosítják, amiket aztán felaggatnak a rakéta belső 'falaira', majd kilőnek egy - legénység nélküli - tesztrepülésre, visszatérésük után pedig eladják a művészetek kedvelőinek. Két, realista és szürrealista festményeiről ismert utahi művész - Jeff Hein és Mark R. Pugh - olyan alkotásokkal fog előállni, amelyek elképzeléseik szerint átvészelik a légkörön keresztül az aerodinamikailag kihívást jelentő emelkedést és süllyedést.
Az Uplift Aerospace teszteket végzett annak biztosítására, hogy a festék tapadása, integritása és színe kibírja-e az űrutazás viszontagságait, a kezdeti kísérletek ugyanakkor azt is sugallják, hogy mindez örökre megváltoztatja a művészetet. És ez teljesen rendben van. Dakota Bradshaw, a projektben résztvevő múzeumspecialista szerint a Mona Lisa sem mozgatná meg jelen korunk nézőit, ha a festmény nem árulkodna egy immár évszázados történetről, és alkotójáról, Leonardo da Vinciről.
"Az űrutazás és ez a történet egyedülálló és kitörölhetetlen nyomot hagy majd az Uplift Aerospace első műalkotásain is, amelyek azonban visszatérnek hozzánk a Földre."
Josh Hanes, a Utah-i székhelyű Uplift Aerospace tulajdonosa a Blue Originnel és a művészekkel előzetesen egyeztette a projektet. "Az elképzelés, miszerint a festményeket távoli galaxisok fogják megvilágítani, a Föld pedig mindehhez háttérként szolgál, lenyűgöző látvány. Emellett szentül hiszem, hogy ezen tulajdonságaik lehetővé teszik a nézők számára, hogy szorosabban kapcsolódjanak a kozmoszhoz és ahhoz a becses bolygóhoz, amelyet otthonunknak hívunk" - mondja Hanes.
A művészek munkáik tökéletesítése érdekében űrbéli anyagokban jártas mérnökökkel és szakértőkkel közösen dolgoztak: Pugh szívesen vegyíti a hagyományos és a modern művészeti elemeket, a klasszikus értelemben vett festés egy rakétában pedig minden szempontból kielégíti ezen igényeit. Míg Hein a maga részéről izgalmasnak találja, hogy az emberiség egyfajta lenyomata ilyen módon az űrbe juthat.
"Tizennyolc éves pályafutásom során a világon mindenütt megismerhették a munkásságomat, de az űrben még soha sem mutathattam meg magam. Ez valóban csodálatos - mondja Hein.
Meglepő módon mégis rengeteg precedens akadt az űrművészetre az elmúlt évek során: ott van például Alan Bean, az Apollo űrhajó egykori asztronautája, aki 1969-es holdutazása után elkötelezetten az űrrepülés vízióinak festésével foglalkozott; vagy a Space Shuttle űrhajósnője Nicole Stott, aki akvarelleket festett a Nemzetközi Űrállomáson töltött ideje alatt; vagy John Stahr, a földhözragadt művész, aki felfestette „Galactic Girl” című alkotását a Virgin Galactic SpaceShipTwo űrrepülőgépének orrára.
A Blue Origin tavaly lépett akcióba egy diákoknak rendezett művészeti versenyen, amit az OK Go, amerikai "geek rock" zenekarral közösen kivitelezett. Ami pedig Bezosékat illeti, még nem jelentették pedig a New Shepard következő kilövésének időpontját - a legutolsó repülése tavaly decemberben volt -, mivel a koronavírus-járvány alaposan összekuszálta terveiket. Ugyanakkor, ha Michelangelo négy évig munkálkodott a Sixtus-kápolna mennyezetén, akkor talán az utahi művészek is várhatnak még pár hónapot az utolsó simításokkal, illetve az indulással.
(Fotó: PxHere)