A napelem-parkok egy kis odafigyeléssel megmenthetik a méheket és más beporzókat

2021 / 04 / 25 / Rácz Tamás
Egy kis virágmag ide-oda, egy sövény menedéknek és máris beporzórovarok élőhelyévé válhat a napelemtáblák sivataga.

Brit tudósok most valami nagyon értelmes dolgot csináltak: kielemezték, mi szükséges ahhoz, hogy a napelem-parkok területe a méhek, pillangók és más beporzó rovarok védett életterévé válhasson. A Lancasteri Egyetem kutatói tanulmányukban meg is fogalmaztak tíz ajánlást arra nézve, miként csinálhatnak beporzó-paradicsomot a naperőművekből az üzemeltetők.

1, Gondoskodj a beporzók számára táplálékul szolgáló virágzó növények változatos jelenlétéről! Az ajánlás szerint az sem mindegy, milyen virágokat ültetnek vagy vetnek a napelem-táblák köré. Fontos, hogy a növények lehetőleg illeszkedjenek a környéken élő beporzók természetes környezetéhez, hogy az állatok akkor és olyan virágokat találjanak, amelyek jellegzetességeihez fajuk hosszú idő alatt hozzászokott.

2, Telepíts sövényt a napelem-park határaira! Az élő sövényfalban a rovarok búvóhelyet, szaporodóhelyet lelnek, táplálékokat találhatnak.

3, Gondoskodj a folyamatos táplálékforrásról a beporzóknak! A növények kiválasztásánál ügyelni kell arra, hogy a rovarok aktív időszakában mindig elegendő táplálékot találjon a populáció a környéken, késő és korai virágzású fajok is legyenek, ne teljenek el hosszabb virágzásmentes időszakok.

A napelemparknak nem feltétlenük kell biológiai sivatagnak lennie

4, Biztosíts megfelelő környezetet a szaporodáshoz, az utódok gondozásához! Számos rovarfaj igényli valamilyen különleges növény vagy terepadottság meglétét a szaporodáshoz. A helyi faunának megfelelően érdemes gondoskodni arról, hogy meg is találják ezeket a táplálékforrás környezetében.

5, Gondosan ütemezett, óvatos tereprendezés, fűnyírás, sövénynyírás. Az állatok életritmusához és a növények virágzásához igazodó kertészeti munkaszervezés és a nem túl intenzív nyírás, nyesés jelentősége magától értetődő.

6, Legyen változatos a növényzet magassága! A fűnyírásban kihagyott szigeteket, a magasabban vágott részeket kedvelik a pillangók és persze a biodiverzitást is növeli, ha a magasra növő növények is kifejlődhetnek, szaporodhatnak.

7, Minimalizáld a vegyszerhasználatot! A növényirtók, pláne rovarirtók használata nem igazán szerencsés dolog, ha természetes környezetet szeretnénk teremteni a rovaroknak.

8, Különösen fontos és hasznos, ha nagy mezőgazdasági területek környezetében lévő napelem-parkok a beporzók menedékéül szolgálhatnak. A méhek, pillangók így akár a mezőgazdasági tevékenységet is segíthetik.

9, Biztosíts átjárást, összeköttetést más élőhelyekhez a rovarok számára! A napelem-park és a közeli természetes vagy legalábbis hasonlóan gondosan kialakított fél-természetes élőhelyek közti kapcsolat megteremtése sövényekkel, fasorokkal, parlagsávokkal segít abban, hogy a beporzók minél nagyobb területet érhessenek el.

10, Legyenek változatos mikroklimatikus viszonyok a területen! Melegebb, hűvösebb, nedvesebb, szárazabb zónák: minél többféle élőhely áll a beporzók számára, annál több faj tud megtelepedni, annál nagyobb a biodiverzitás.

A japánoknak már van forgatókönyvük arra az esetre, ha eltűnnének a méhek A szigetország kutatói merőben újszerű ötlettel álltak elő a mesterséges beporzás terén, a kérdés az, vajon helyettesítheti-e az élőlényeket olyasmi, ami nem döngicsél és mézet sem készít.

Zseniális és nem teljesen értett kertésztechnikával küzdenek a méhek a klímaváltozás hatásai ellen A poszméhek a klímaváltozás miatt egyre inkább olyankor repülnek ki a téli fagyok után a kaptárból, amikor a virágok még nem nyíltak ki. Megoldották a dolgot, és mi nem teljesen értjük, hogy miként.

Ha segíteni akarunk a méheknek, ne bántsuk a pitypangot! A pitypang a beporzó rovarok legjobb barátja, felejtsük el a gyomirtót és a fűnyírót, mielőtt még kedvenc ételeinket kellene elfelejtenünk - sürgetik az ökológusok.