A NASA marsi helikoptere az eddigi legnagyobb technikai malőrön van túl

2021 / 05 / 28 / Felkai Ádám
A NASA marsi helikoptere az eddigi legnagyobb technikai malőrön van túl
Váratlanul kihívásosra sikeredett az Ingenuity hatodik repülése, de az apró helikopter leküzdötte a nehézségeket.

Egy technikai malőr miatt keveredett az Ingenuity váratlanul nehéz helyzetbe, amit viszont hősiesen leküzdött – számol be róla a The Guardian és a Space.com. A Marsra küldött, történelmet írt kis gép, mely először hajtott végre motoros repülést egy idegen bolygón, május 22-ei, hatodik repülése az első a sikeresen lezajlott, 5 felvonásos technológiai demonstrációs tesztrepüléseket követően. Vagyis a mostantól következő repülések amolyan „bónusz futamok”.

A terv az volt, hogy a gép 10 méteres magasságba emelkedik, majd 150 métert repül délnyugati irányba, ahonnan 15 métert tesz déli irányba, miközben nyugat-felé fotókat készít, majd repül egy újabb 50 métert északkelet felé, és ezután landol. Eleinte jól is haladtak a dolgok, majd a küldetés 54 másodpercében hiba keletkezett az Ingenuity rendszerében, ami miatt megszakadt a fényképek beáramlása a navigációs kamera irányából a fedélzeti számítógép felé – írta Håvard Grip, a helikopter vezető pilótája. A hiba látszólag jelentéktelen következménnyel járt: elveszett egyetlen fénykép a kamera felől érkező sorozatból (a navigációs kamera másodpercenként 30 képet készít), azonban mindennek eredményeképp az összes későbbi képen elcsúszott az időbélyeg. Emiatt pedig megzavarodott a navigációs rendszer algoritmusa, amely folyamatosan ellenőrzi, hogy mely pillanatban mit kellene látnia a gépnek az eddigi felvételek alapján a marsi felszínből.

A hiba miatt a gép több mint húsz fokos kilengéseket szenvedett el, és az energiafogyasztásában is kiugrások jelentek meg.

Az Ingenuity végül leküzdötte a nehézségeket, és biztonságosan landolt az eredetileg erre kijelölt helyszín ötméteres távolságán belül. Grip szerint a hiba feltárta, hogy a képek időzítése sérülékennyé tette a járművet, ugyanakkor kiderült az is, hogy a helikopter rendszere több szempontból is igazán „robusztus”. Ráadásul – bár a dolgot senki sem így tervezte – most rengeteg adat áll rendelkezésre arról, hogy miként működik a helikopter a teljesítőképessége határán, ami hozzájárul ahhoz, hogy a mérnökök minél többet tudjanak meg a marsi helikopteres repülés lehetőségeiről.

(Kép: Flickr/NASA's Marshall Space Flight Center)

További cikkek a témában:

Elkészült az első videó is a marsi helikopterezésről Az Ingenuity felröppenése és leszállása a NASA-tól, 57 másodpercben.

Történelmi rotorzümmögés: meghallgatható a NASA Ingenuity Mars-helikopterének hangja A 21. század végre kezdi megmutatni, hogy képes mindarra, amit a legendás scifi írók gondoltak róla, a padlógázzal kettesbe visszakapcsoló űrkorszak aláfestő zenéjének pedig az Ingenuity negyedik repülésének rotorhangját ajánljuk, ahogy felfedező útra indul a Marson.

Minden eddiginél messzebbre repül az Ingenuity a vörös bolygón a harmadik útján Ma indul harmadik tesztrepülésére az Ingenuity. Ami különlegességnek számít a mai próbán, hogy a helikopter immár száz métert fog megtenni, az eddigi maximum négy helyett. Az adatok várhatóan délután (magyar idő szerint) négy óra után fognak beérkezni a NASA központjába.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.