Egy technikai malőr miatt keveredett az Ingenuity váratlanul nehéz helyzetbe, amit viszont hősiesen leküzdött – számol be róla a The Guardian és a Space.com. A Marsra küldött, történelmet írt kis gép, mely először hajtott végre motoros repülést egy idegen bolygón, május 22-ei, hatodik repülése az első a sikeresen lezajlott, 5 felvonásos technológiai demonstrációs tesztrepüléseket követően. Vagyis a mostantól következő repülések amolyan „bónusz futamok”.
A terv az volt, hogy a gép 10 méteres magasságba emelkedik, majd 150 métert repül délnyugati irányba, ahonnan 15 métert tesz déli irányba, miközben nyugat-felé fotókat készít, majd repül egy újabb 50 métert északkelet felé, és ezután landol. Eleinte jól is haladtak a dolgok, majd a küldetés 54 másodpercében hiba keletkezett az Ingenuity rendszerében, ami miatt megszakadt a fényképek beáramlása a navigációs kamera irányából a fedélzeti számítógép felé – írta Håvard Grip, a helikopter vezető pilótája. A hiba látszólag jelentéktelen következménnyel járt: elveszett egyetlen fénykép a kamera felől érkező sorozatból (a navigációs kamera másodpercenként 30 képet készít), azonban mindennek eredményeképp az összes későbbi képen elcsúszott az időbélyeg. Emiatt pedig megzavarodott a navigációs rendszer algoritmusa, amely folyamatosan ellenőrzi, hogy mely pillanatban mit kellene látnia a gépnek az eddigi felvételek alapján a marsi felszínből.
A hiba miatt a gép több mint húsz fokos kilengéseket szenvedett el, és az energiafogyasztásában is kiugrások jelentek meg.
Just keep flying ?#MarsHelicopter completed its 6th flight. Despite unexpected motion from an image processing issue, Ingenuity muscled through the final ~65 meters of its 215-meter journey, landed safely & is ready to fly again. The chief pilot explains https://t.co/533hn7qixk pic.twitter.com/IHkkjXaHDd
— NASA JPL (@NASAJPL) May 27, 2021
Az Ingenuity végül leküzdötte a nehézségeket, és biztonságosan landolt az eredetileg erre kijelölt helyszín ötméteres távolságán belül. Grip szerint a hiba feltárta, hogy a képek időzítése sérülékennyé tette a járművet, ugyanakkor kiderült az is, hogy a helikopter rendszere több szempontból is igazán „robusztus”. Ráadásul – bár a dolgot senki sem így tervezte – most rengeteg adat áll rendelkezésre arról, hogy miként működik a helikopter a teljesítőképessége határán, ami hozzájárul ahhoz, hogy a mérnökök minél többet tudjanak meg a marsi helikopteres repülés lehetőségeiről.
(Kép: Flickr/NASA's Marshall Space Flight Center)