A pandémia alatt mintegy felével nőtt azoknak a száma, akik főbevásárlásaikat hosszútávon is online tervezik elvégezni, és negyedével csökkent azoké, akik továbbra is elsősorban üzletekben vásárolnának - derül ki a világ vezető logisztikai vállalata, a UPS 2021-es Smart E-commerce Report című jelentéséből.
"A járvány példátlan módon felgyorsította a digitális vásárlási trendeket. Az e-kereskedelmi piac egyre kompetitívebb, a személyre szabott ügyfélszolgáltatások jelenthetik azt a megkülönböztető erőt, ami által egy vállalkozás kitűnhet a tömegből. A fogyasztók prioritásai és az online vásárlással kapcsolatos elvárásaik megértése fontos része a küldetésünknek, hogy kiskereskedelmi partnereinknek azt nyújtsuk, ami a számukra és az ügyfeleik számára egyaránt fontos." – nyilatkozta Yannick Mooijman a UPS Magyarországért is felelős regionális ügyvezetője.
Az eredmények szerint mintegy felével nőtt azoknak a fogyasztóknak a száma, akik a jövőben is nagyrészt vagy teljes egészében online szándékoznak megoldani vásárlásaikat, a számuk 10 százalékról 15 százalékra emelkedett.
Ugyanakkor a megkérdezettek csak mintegy 40 százaléka állítja, hogy a korlátozások feloldása után is kifejezetten csak üzletben kíván vásárolni, ami összességében 26 százalékos csökkenést jelent a járvány előtti időszakhoz képest.
Minden árukategóriában nőtt azoknak a száma, akik nagyobb valószínűséggel próbálják ki az online vásárlást, mint korábban.
Természetesen mindkét kereskedelmi mód mellett szólnak érvek és ellenérvek. Az üzletben történő vásárlás élménye 41 százaléknak fontos, a személyesebb élményt 38 százalék preferálja, a kényelmesebb vásárlás a válaszadók 48 százalékát vonzza, az olcsóbb árak pedig 38 százalékot csábítanak költésre.
A fogyasztók többsége minden termékkategóriában a nagyobb kereskedőket részesíti előnyben a kisebb, független cégekkel és online piacterekkel szemben.
Ezzel együtt a fogyasztók 50 százaléka szeretné valamilyen formában segíteni kisvállalkozásokat is. A kisebb online kereskedőknél az élelmiszerek (25 százalék) és a ruházati cikkek, valamint lábbelik (24 százalék) voltak a legnépszerűbb árucikkek.
A kiskereskedő által választott házhoz szállító partner a fogyasztók 85 százaléka számára a legfontosabb tényező döntésük meghozása során, 41 százalék pedig egyenesen a jövőbeni vásárlás melletti elhatározás kulcstényezőjének tartja ezt. A válaszadók 75 százaléka számára a fenntarthatóság szerezte meg a második helyet a fontossági sorrendben.
A fogyasztók elvárják, hogy a kiskereskedők fenntartható csomagolást használjanak, közel azonos mértékben 54, illetve 50 százalékuk várja el ezt a nagy és kisebb márkáktól. A megkérdezettek 48 százaléka szeretné azt is, ha a kereskedők csökkentenék szén-dioxid-kibocsátásukat.
A válaszadók több mint fele (60 százaléka) úgy érzi, hogy a márkák túl sokat kommunikáltak a világjárvány idején, a fogyasztók 57 százaléka szerint a kisebb, független márkák jobb munkát végeztek a közösségi médián történő kommunikációjuk során. 2021-ben 15 százalékkal nőhet azon fogyasztók száma, akik a közösségi e-kereskedelmi csatornákon keresztül kívánnak vásárolni.
A 25-34 évesek, vagyis az első "digitális bennszülött" generáció, nagyobb valószínűséggel folytatja majd az online főbevásárlást a korlátozások feloldása után is (22 százalék), mint az 55 év felettiek (10 százalék). Az 55 év felettiek (56 százalék) sokkal valószínűbben vesznek ruhát és/vagy cipőket, mint a 18-24 évesek (34 százalék). Az 55 év feletti fogyasztók számára fontos az ingyenes visszaküldés, ha nagyobb kereskedőktől vásárolnak (62 százalék), szemben a 18-24 évesek 54 százalékos értékével. Ez az elvárás 36, illetve 39 százalékra csökkent a független és helyi vállalkozások esetében.
A megnövekedett potenciális vásárlói kör miatt a vállalatoknak sokkal inkább fel kell mérniük, mik az e-kereskedelmi és kiszállítási szolgáltatásaik erősségei, és hogy hogyan tudják ezeket a vásárlói igényekhez optimalizálni.
Az online vásárlással kapcsolatos szokások összhangban maradtak a bezárásokat megelőző trendekkel, sőt még növekedés jeleit is mutatják.
Az új vásárlók megnyerésére minden eddiginél jobb lehetőségek adódhatnak, mérettől függetlenül a kiskereskedők számára, ehhez ugyanakkor holisztikusabb szemléletmódot kell alkalmazniuk a végponttól végpontig tartó vásárlói élmény terén.
Növelni kell a személyre szabott szolgáltatások körét, és a vásárlási folyamat kényelmét a végletekig fokozni, különösen az áruk visszaküldésével kapcsolatban.
(Forrás: UPS Kép: Unsplash)