Bár az átütő sikerre 2001-ig, azaz a GTA harmadik részének megjelenéséig várni kellett, az egyedi, szabad játékmenet a maga filmbeillő történetével és gengszteres küldetéseivel örökre beírta magát a játéktörténelembe. Hasonló elemekre épült ugyan az első két rész is, ahol szintén lophattunk autót, rabolhattunk bankot és menekülhettünk a rendőrök elől, csak éppen akkor még mindezt egyszerű, felülnézetes grafikával. Az első részt négy évnyi fejlesztés után, 1997-ben adták ki, ami akkoriban rengeteg elkészülési időnek számított. A projektet ráadásul többször leállították és újrakezdték, sőt egyszer majdnem úgy ahogy volt, az egészet sutba vágták.
A GTA sikerét végül furcsa módon a programozók bénasága hozta el.
A legelső GTA címe eredetileg Race'n'Crash lett volna, amihez készült is egy korai látványterv 1995-ben, egy egyszerű autóverseny, amiben nagy szerepet kapott az, hogy akár össze is ütközhetünk másokkal, valamint hogy nagyvárosokban voltak a pályák, és időnként rendőrök is üldöztek minket. A tesztelők sokat panaszkodtak arra, hogy a program nagyon instabil, folyton lefagy, nem lehet rendesen tesztelni a játékmenetet, végigmenni a pályákon - emiatt a programozók folyton kikapcsoltak részeket a kódból, hogy megtalálják pontosan hol van a hiba. Aztán, amikor az ellenfelek, illetve a rendőrök útkereső algoritmusát kilőtték, egyszeriben csoda történt. Az útkereső algoritmus az a program, ami a gép irányította autók számára kiszámolja, merre menjenek a pályán, hol van számukra az ideális ív. Amikor ennek nagy részét kikapcsolták, a gép vezette autók nem vettek tudomást arról, hogy a játékos autója szintén a pályán van. (Ha pedig éppen útban volt nekik az ideális íven, megpróbáltak átgázolni rajta.)
Az addig nem túl élvezetes játék az agresszív, már-már pszichopata sofőröktől hirtelen brutális és elképesztően izgalmas lett,
a fejlesztők vérszemet kaptak, és az egész játékot újraírták erre a konkrét játékelemre koncentrálva. Így kerültek fegyverek (na meg persze lövöldözés) a játékba, aztán bankrablások, és a többi. Ezek után természetesen nem lehetett kérdéses a legendás harmadik rész elkészülése, amit már 3d-ben valósítottak meg, a Playstation 2 első igazán nagy sikerű (egyben felejthetetlen) játéka lett, sikere pedig napjainkban is töretlen.
(Fotó: Pexels)