A Boeing által épített CST-100 Starliner űrhajó a United Launch Alliance Atlas V rakétájának segítségével az Egyesült Államok Űrhaderejének Cape Canaveral-ban található támaszpontjáról helyi idő szerint este 6 óra 54 perckor indult második próbaútjára, amelynek során egyelőre még legénység nélkül tesztelik a Nemzetközi Űrállomásra vezető úton és pár napos ottartózkodása alatt a kapszulát.
A Starliner, amelyet a NASA a jövőben asztronauták szállítására fog használni, az OFT-2 (Orbital Flight Test 2) során a Harmony modulhoz csatlakozva öt napig marad az ISS-en, ezalatt az Expedition 67 tagjai ellenőrzik az állapotát. Az űrhajó 360 kilónyi szállítmányt visz magával az állomásra, többek között az űrhajósoknak szánt ellátmányt is. A dokkolásra magyar idő szerint éjjel egy óra után lehet számítani.
A misszió indulása nem zajlott egészen zökkenőmentesen, kilövés után (ami a videón 55:40-kor látható) 31 perccel ugyanis a Starliner két, manőverezéshez szükséges hajtóművével gondok adódtak és nem biztosítottak megfelelő meghajtóerőt az űrhajónak, amivel a pályakorrekciót elvégezhette volna. Mivel a kapszula építésekor ilyen esetekre is felkészültek a mérnökök, ezért egy harmadik és negyedik tartalékberendezéssel is ellátták az űrhajót, így a harmadik hajtómű beindítása könnyen megoldotta a problémát, de a kilövés utáni sajtótájékoztatón Mark Nappi, a Boeing Commercial Crew programjának alelnöke elmondta: az anomáliát minél hamarabb kivizsgálják.
A Starliner 2019-es első tesztjén is problémásnak bizonyult a pályára állás művelete: akkor a Starliner annyi üzemanyagot használt el a folyamat során, amelyet nem a megfelelő magasságban kezdett meg, hogy nem maradt elég tartaléka az út befejezéséhez. A NASA döntése alapján nem kísérleték meg elérni az ISS-t, hanem visszahozták a kapszulát a Földre, ami december 22-én landolt az új-mexikói White Sands-ben.
(Fotó: NASA/Joel Kowsky)