Nos, az égvilágon semmi sem történt, pontosan ennyit láttunk. A "Szintetikus Messenger" elnevezésű projekt Tega Brain és Sam Lavigne művészpáros fejéből pattant ki, akik a botok által szeretnék elérni, hogy a klímaváltozást taglaló írások jobban szem előtt legyenek. Hogy milyen cikkeket látunk az interneten, az részben algoritmusoktól függ. A Google algoritmusa például azt is figyelembe veszi az oldalak rangsorolásánál, hogy hány link mutat az adott oldalra. Általános elv, hogy minél több a link, az oldal annál előrébb kerül, de persze ez nem ilyen egyszerű, és most nem is ez a lényeg. A lényeg sokkal inkább az, hogy ha gyorsan változó híreseményekről van szó, tágabb értelemben véve az internet algoritmikus jellege nem mindig a legfontosabb híreket rangsorolja előre.
A Szintetikus Messenger lényegében bemutatja a probléma egyik lehetséges megoldását, méghozzá vizuálisan. A projekt botokat használ az éghajlatváltozásról szóló hírcikkekkel való interakcióhoz, hogy megkönnyítse a cikkek láthatóságát. A weboldal leírása szerint ezek a botok minden egyes nap felkutatják az éghajlatváltozással kapcsolatos híreket, majd száz bot "meglátogatja" az egyes cikkeket,
és az oldalon található összes hirdetésre rákattint.
Brain és Lavigne szerint az algoritmusok mindenféle hírt befolyásolnak, a fosszilis üzemanyagiparban érdekeltek pedig gyakran megpróbálják manipulálni a rendszert, ami által a klímaváltozásról szóló félrevezető információk és álhírek előrébb kerülnek a rangsorban. Ezen pedig bolygónk és az emberek védelme érdekében változtatni kell. Elképzelésük talán nem is lehetetlen, tekintve, hogy Lavigne szerint a program két nap alatt közel egymillió hirdetést lekattintott. Az persze más kérdés, hogy a hirdetők mennyire örülnek annak, hogy botok kattintják a hirdetéseket, amiből nyilvánvalóan nem lesz üzlet. Mindenesetre aki szeretné megtekinteni a botokat munka közben, az YouTube-on és Zoom-on is megteheti.
(Források: Vice, Input Magazine, fotó: Rakéta)