Elon Musk 2017-ben mutatta be a teljesen elektromos kamion prototípusát, amelynek az akkori ütemterv szerint már 2019-ben gyártásba kellett volna kerülnie, azonban a folyamatos csúszások miatt erre végül csak idén októberben került sor. Ezt maga a cég első embere jelentette be egy csütörtökön közzétett Twitter-bejegyzésben, amiben azt is megosztotta, hogy az első kamionokat a Pepsinek fogják leszállítani december elsején, akik korábban száz darabra adtak le rendelést a Tesla Semiből.
A Motor Authority információi szerint a csúszás hátterében elsősorban az állt, hogy a Tesla nem tudott elegendő akkumulátort legyártani és az ellátási lánc más területein is nehézségekbe ütköztek, így azt a döntést hozták, hogy a szintén az austini Giga Texas gyárban készülő Model Y-t részesítik előnyben a Semi kárára. Ez viszont azt eredményezte, hogy a Tesla elveszítette a helyzeti előnyét más gyártókkal szemben, hiszen a piacon mostanra legalább féltucat különböző gyártó van jelen.
Az is igaz ugyanakkor, hogy ezek közül a gyártók közül egyelőre kevés tudja felvenni a versenyt azzal, amit a Tesla ígér. A Tesla Semi az amerikai Szövetségi Autópálya Hivatal által felállított kategóriák alapján 8-as osztályú (class 8) nehézgépjárműnek minősül, vagyis teherbírás szempontjából a legmagasabb kategóriába sorolt kamionról van szó. Bár class 8 kamionnal többek között már a Volvo, a Kenworth és a Freightliner márkán keresztül a Daimler is rendelkezik, ám ezeknek a kamionoknak a hatótávolsága 240 és 370 kilométer között mozog, ami jelentősen elmarad a Tesla által ígért 480 valamint 800 kilométeres hatótávtól. Ez a szállítmányozási szektorban pedig egyáltalán nem elhanyagolható tényező, így a Tesla még a gyártás későbbi beindítása ellenére is előnyben van a versenytársakhoz képest - leszámítva talán a Nikolát, amely már tavaly decemberben leszállította az első modelleket a saját, 550 kilométeres hatótávú 8-as osztályú kamionjából, a Nikola Treből, áprilisban pedig a jármű tömeggyártását is megkezdték. A Tesla közvetlen konkurenciája hamarosan a Mercedesszel is bővülhet, akik alig néhány hete, a hannoveri IAA Transportation haszongépjármű-kiállításon mutatták be az eActros LongHault, amelynek hatótávja az 500 kilométert is eléri, és a tervek szerint 2024-ben kezdik el gyártani.
A hatótáv függvényében 150 valamint 180 ezer dollárba (ez körülbelül 65 valamint 78 millió forintnak felel meg) kerülő kamion más szempontból is kiemelkedő járműnek ígérkezik, hiszen a Tesla állítása szerint mindössze 20 másodperc alatt képes 60 mérföld/órás (96 km/h-s) sebességre gyorsulni, az akkumulátora pedig fél óra alatt 70%-os kapacitásra tölthető, ami alsó hangon is több mint 300 kilométeres hatótávot jelent. A Semi abból a szempontból is különleges, hogy a vezetőülést a kabin közepére helyezték a jobb kilátás érdekében, korábbi hírek szerint pedig a kamion a Tesla Autopilot vezetéssegítő rendszerével is fel lesz szerelve, ami azt jelentheti, hogy (a szükséges engedélyek birtokában) autópályán akár a sofőr beavatkozása nélkül is tud haladni.
A szállítmányozási szektor zöldebbé tétele kulcsfontosságú kérdés az USA-ban, ahol (az Európai országokhoz hasonlóan) egyre több állam szab határidőt az új belső égésű autók kivezetésére - erre a nehézgépjárművek esetében jelen állás szerint 2045-2050-ben kerülhet sor. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének 2020-as adatai szerint az ország teljes szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 27%-a származik a közlekedésből, ennek több mint negyedéért pedig a közepes és nehéz tehergépjárművek a felelősek.
(Fotó: Steve Jurvetson/Flickr, Korbitr/Wikimedia Commons)