A Tesla hamarosan megkezdi az elektromos kamionjai kiszállítását

2022 / 10 / 08 / Bobák Áron
A Tesla hamarosan megkezdi az elektromos kamionjai kiszállítását
Bár három évet csúszott, de a Tesla Semi olyan hatótávot ígér, amivel a kategóriájában egyelőre nemigen tud versenyezni senki.

Elon Musk 2017-ben mutatta be a teljesen elektromos kamion prototípusát, amelynek az akkori ütemterv szerint már 2019-ben gyártásba kellett volna kerülnie, azonban a folyamatos csúszások miatt erre végül csak idén októberben került sor. Ezt maga a cég első embere jelentette be egy csütörtökön közzétett Twitter-bejegyzésben, amiben azt is megosztotta, hogy az első kamionokat a Pepsinek fogják leszállítani december elsején, akik korábban száz darabra adtak le rendelést a Tesla Semiből.

A Motor Authority információi szerint a csúszás hátterében elsősorban az állt, hogy a Tesla nem tudott elegendő akkumulátort legyártani és az ellátási lánc más területein is nehézségekbe ütköztek, így azt a döntést hozták, hogy a szintén az austini Giga Texas gyárban készülő Model Y-t részesítik előnyben a Semi kárára. Ez viszont azt eredményezte, hogy a Tesla elveszítette a helyzeti előnyét más gyártókkal szemben, hiszen a piacon mostanra legalább féltucat különböző gyártó van jelen.

Az is igaz ugyanakkor, hogy ezek közül a gyártók közül egyelőre kevés tudja felvenni a versenyt azzal, amit a Tesla ígér. A Tesla Semi az amerikai Szövetségi Autópálya Hivatal által felállított kategóriák alapján 8-as osztályú (class 8) nehézgépjárműnek minősül, vagyis teherbírás szempontjából a legmagasabb kategóriába sorolt kamionról van szó. Bár class 8 kamionnal többek között már a Volvo, a Kenworth és a Freightliner márkán keresztül a Daimler is rendelkezik, ám ezeknek a kamionoknak a hatótávolsága 240 és 370 kilométer között mozog, ami jelentősen elmarad a Tesla által ígért 480 valamint 800 kilométeres hatótávtól. Ez a szállítmányozási szektorban pedig egyáltalán nem elhanyagolható tényező, így a Tesla még a gyártás későbbi beindítása ellenére is előnyben van a versenytársakhoz képest - leszámítva talán a Nikolát, amely már tavaly decemberben leszállította az első modelleket a saját, 550 kilométeres hatótávú 8-as osztályú kamionjából, a Nikola Treből, áprilisban pedig a jármű tömeggyártását is megkezdték. A Tesla közvetlen konkurenciája hamarosan a Mercedesszel is bővülhet, akik alig néhány hete, a hannoveri IAA Transportation haszongépjármű-kiállításon mutatták be az eActros LongHault, amelynek hatótávja az 500 kilométert is eléri, és a tervek szerint 2024-ben kezdik el gyártani.

A hatótáv függvényében 150 valamint 180 ezer dollárba (ez körülbelül 65 valamint 78 millió forintnak felel meg) kerülő kamion más szempontból is kiemelkedő járműnek ígérkezik, hiszen a Tesla állítása szerint mindössze 20 másodperc alatt képes 60 mérföld/órás (96 km/h-s) sebességre gyorsulni, az akkumulátora pedig fél óra alatt 70%-os kapacitásra tölthető, ami alsó hangon is több mint 300 kilométeres hatótávot jelent. A Semi abból a szempontból is különleges, hogy a vezetőülést a kabin közepére helyezték a jobb kilátás érdekében, korábbi hírek szerint pedig a kamion a Tesla Autopilot vezetéssegítő rendszerével is fel lesz szerelve, ami azt jelentheti, hogy (a szükséges engedélyek birtokában) autópályán akár a sofőr beavatkozása nélkül is tud haladni.

A szállítmányozási szektor zöldebbé tétele kulcsfontosságú kérdés az USA-ban, ahol (az Európai országokhoz hasonlóan) egyre több állam szab határidőt az új belső égésű autók kivezetésére - erre a nehézgépjárművek esetében jelen állás szerint 2045-2050-ben kerülhet sor. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének 2020-as adatai szerint az ország teljes szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 27%-a származik a közlekedésből, ennek több mint negyedéért pedig a közepes és nehéz tehergépjárművek a felelősek.

(Fotó: Steve Jurvetson/Flickr, Korbitr/Wikimedia Commons)

Hatalmas show-val nyitotta meg Elon Musk a világ legnagyobb gyárát, ahol egy új Tesla robottaxit is bejelentett Az Austin mellett felépített, csaknem egy négyzetkilométer alapterületű Giga Texas az autógyártó új központjaként is fog funkcionálni. Az extrém megoldásokban sem szűkölködő megnyitón a cég vezére bejelentette, hogy jövőre három új modell gyártását is megkezdik.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Tény, hogy a világ hadseregei pöfögik szét a legtöbb fosszilis tüzelőanyagot, mégis kicsit meglepő az ilyen cél, de a hidrogéncella nem csak a légkörnek tesz jót, katonai célokra is kifejezetten ideális.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.