Az MIT kutatói szerint laikus átlagemberek csoportja épp olyan biztosan azonosítja be az álhíreket, mint a képzett tényellenőrök. Mindez azért fontos, mert sokkal több a hír, illetve az úgy általában vizsgálatra szoruló tartalom, mint a tényellenőr, így tömegközvetítéssel szervezett, átlagemberekből álló 12-20 fős csoportok is átvehetnék a feladat egy részét.
A kísérlethez 207 olyan cikket vizsgáltattak meg, amit a Facebook algoritmusa valamilyen okból megjelölt, hogy további vizsgálatra szorul: vagy azért, mert valamilyen okból problémásnak tűnt, vagy mert nagyon sokan osztották meg, esetleg olyan fontos témát érintett, mint az egészség. A kísérletben 1128 amerikai lakos vett részt, akik az Amazon Mechanical Turk tömegközvetítő platformját használták. A kísérletben részt vevők megkapták a főcímet és a cikk felvezető mondatát 20 hír esetén, majd ezt követően különböző kérdésekre kellett válaszolniuk:
A résztvevők mellett három, képzett tényellenőr megkapta mind a 207 hírt, és nekik ezeket utánajárás után kellett kiértékelniük. Esetükben a kísérlet arra jutott, amire több korábbi publikáció is – az eredményeik nagyban korreláltak egymással, de a tökéletestől távol álltak. A hírek értékelése kapcsán a három tényellenőr az esetek picit kevesebb, mint a felében értett egyet, és az esetek majdnem 10 százalékában a három ellenőr három különböző értékelést adott. Ezzel az eredménnyel pedig közel azonosat produkáltak a képzetlen emberekből álló, 12-20 fős csoportok, miután azokat úgy osztották fel, hogy demokrata és republikánus párti szavazók egyforma számban vegyenek ezekben részt.
A kutatók szerint a dolog hátterében egy klasszikus jelenség, a „tömegek bölcsessége” áll, vagyis az a jelenség, amely már többször, több területen is bizonyítást nyert, tehát hogy a laikusokból álló csoportok ítélethozatala megfelel a szakemberekének, sőt eredményességét tekintve olykor meg is haladja azt. Az is kiderült, hogy az eredmények annál inkább megközelítik a tényellenőrökét, minél inkább olyanokból áll a csoport, akik felvilágosultak a társadalmi ügyeket illetően, valamint hajlanak az analitikus gondolkodásra – a pártállás pedig ezekhez képest háttérbe szorult, tehát nem hatott ki az eredményekre.
Egyébként hasonló, laikusokat alkalmazó programja mind a Facebooknak (Community Review), mind a Twitternek (Birdwatch) akad, és a szakértők nem is attól tartanak igazán a dolog gyakorlati működőképességét illetően, hogy trollok furakodnak ezekbe a csoportokba, hanem hogy az átlagemberek egyszerűen nem akarnak hírek értékelgetésével bajlódni.
(Kép: Flickr/Mike MacKenzie)