A trend világos: visszaszorulóban Európában a fosszilis energiát használó autók piaci részesedése

2021 / 07 / 31 / Felkai Ádám
A trend világos: visszaszorulóban Európában a fosszilis energiát használó autók piaci részesedése
Az Európai Autógyártók Szövetsége adatai alapján nagyot szűkült a piac a hagyományos, kizárólag belső égésű motort használó járművek szempontjából. Kitérünk a talán meglepő hazai helyzetre is.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers’ Association/ACEA) 15 nagy, Európában működő autógyártót képvisel a BMW csoporttól kezdve a Volkswagenen át egész a Volvo csoportig, illetve több gyártó helyi képviseletét, mint a Honda Motor Europe vagy a Toyota Motor Europe. A mostani jelentésük pedig a különböző járművek 2021-es második üzleti negyedévének a piaci részesedését hasonlítja össze a tavalyival. Ezek szerint az új autók értékesítései a következőképp oszlottak meg: tisztán elektromos – 7,5 százalék, hibrid – 19,3 százalék, benzines – 41,8 százalék.

A Szövetség sajtóközleményének egyik konklúziója, hogy 2021 második üzleti negyedévében az elektromosan tölthető autókra kiadott regisztrációk száma tovább növekedett. Ha pedig külön vesszük a különböző típusokat, csak még inkább szembeötlő a növekedés üteme: a tavalyi második negyedévvel összevetve az elektromos autók piaci részesedése több mint duplájára nőtt – vagyis a 2020-as vizsgált negyedév 3,5 százalékáról idén 7,5 százalékra ugrott. Miközben a plug-in hibridek (olyan hibridhajtású kocsik, melyek hálózatról, külső erőforrásról is tölthetőek) az eladott új autók 8,4 százalékát tették ki. Növekedett ugyanakkor a hagyományos hibridek iránti kereslet is a tárgyalt három hónapban – 19,3 százalékos piaci részesedéssel vannak jelen az ilyen hajtású gépkocsik.

Mindezzel együtt a hagyományos, kizárólag belső égésű motorral hajtott autók részesedése tovább csökkent, immár (benzines és dízel együtt) az újonnan értékesített járművek 62,2 százalékát tették ki. Megoszlás szerint a dízelautók 20,4 százalékos piaci részesedéssel voltak jelen a piacon a szóban forgó periódusban, ami 9 százalékos esést jelent a tavalyi második negyedévhez képest. De nagyjából ekkorát esett a benzines autók eladása is – a tavalyi 51,9 százalékról 41,8 százalékra zsugorodott a piaci részesedésük. Mindezt úgy, hogy egészében növekedett a piac, több ilyen autót értékesítettek, csak a szóban forgó járművek teljes piaci részesedése csökkent.

Az egyes piacokat vizsgálva azt láthatjuk, hogy az elektromos autók iránti kereslet mind a 4 nagyobb európai piacon növekedett, de az élen ebből a szempontból Spanyolország (itt 372.7 százalékot tágult ez a piac), valamint Németország végzett (357 százalékos növekedés). A plug-in hibridek eladásai a legdinamikusabban Olaszországban nőttek (egészen brutális, 659,3 százalékkal a tavalyi eladásokhoz képest), de a többi nagy piacon is több ilyen autót adtak el, mint tavaly – Spanyolországban a növekedés 430 százalékos, Franciaországban 276 százalékos, míg Németországban is közel 270 százalékos a növekedés. Ami az eladott autók számát illeti, az alternatív meghajtású járművek közül még mindig a „sima” hibridek a legnépszerűbbek, a vizsgált időszakban több mint félmillió ilyen kocsi talált gazdára, ami az Unió teljes területét tekintve összesen 213.5 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest.

Ami Magyarországot illeti: az elektromos autók eladásai nálunk is nőttek valamelyest (22 százalék), míg a plug-in hibridek értékesítései nálunk is vaskos százalékot ugrottak: a tavalyi második negyedévhez képest 125,9 százalékkal nőttek az eladások, és a hagyományos hibridek is nagyjából ezen szint körül tudtak erősíteni – ebben az esetben 135,5 százalékkal több ilyen autót adtak el, mint tavaly.

A hagyományos, kizárólag fosszilis tüzelésű kocsik piaca nálunk is zsugorodott – benzines járműből például a tavalyinál 22,4 százalékkal kevesebbet adtak el Magyarországon. Nem jelentősen, de a két negyedév összehasonlításából az látszik, hogy zsugorodott a dízelesek piaca is, méghozzá 1,8 százalékkal. Ez annyiban érdekes, hogy több környéki országban még nőttek is a dízelautók eladásai – Horvátországban például nagyjából 16 százalékkal, Csehországban körülbelül 8 százalékkal, míg Észtországban ~32 százalékkal több ilyen új autót adtak el, mint a tavalyi második negyedévben. A csökkenő trend egyébként a környéken a benzinesek kapcsán sem érzékelhető, de ezekből Svédországban (+12,6 százalék) és Spanyolországban (+19,7 százalék) is többet adtak el, mint tavaly, míg tehát hazánkban a vizsgált negyedéveket tekintve csökkentek az újonnan értékesített, belső égésű motorral működő autók számai.

(Kép: Flickr/Mashrik Faiyaz)

További cikkek a témában:

Akár 2,5 millió forintot is spórolhat, aki most vásárolna magának elektromos autót A hétfő reggel nyolc órától elérhető pályázat keretében legfeljebb 17 millió forintos, tisztán elektromos hajtású, új autók vásárlásához igényelhető állami támogatás.

Hat év múlva az elektromos autók már olcsóbbak lehetnek, mint a benzinesek Egy új elektromos autó ma még csaknem kétszer annyiba kerül, mint egy hasonló tudású belső égésű motoros autó, a Bloomberg NEF piacelemző számításai szerint viszont ez a következő években radikálisan változni fog, 2030-ban pedig már olcsóbban vehetünk majd villanyautót, mint amennyiért ma egy benzinmotoros kocsit kapnánk.

A Jaguar négy éven belül leáll a benzines autók gyártásával A tervek szerint 2025-től csak elektromos Jaguarokat gyártanak majd.


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.