A trend világos: visszaszorulóban Európában a fosszilis energiát használó autók piaci részesedése
2021 / 07 / 31 / Felkai Ádám
A trend világos: visszaszorulóban Európában a fosszilis energiát használó autók piaci részesedése
Az Európai Autógyártók Szövetsége adatai alapján nagyot szűkült a piac a hagyományos, kizárólag belső égésű motort használó járművek szempontjából. Kitérünk a talán meglepő hazai helyzetre is.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers’ Association/ACEA) 15 nagy, Európában működő autógyártót képvisel a BMW csoporttól kezdve a Volkswagenen át egész a Volvo csoportig, illetve több gyártó helyi képviseletét, mint a Honda Motor Europe vagy a Toyota Motor Europe. A mostani jelentésük pedig a különböző járművek 2021-es második üzleti negyedévének a piaci részesedését hasonlítja össze a tavalyival. Ezek szerint az új autók értékesítései a következőképp oszlottak meg: tisztán elektromos – 7,5 százalék, hibrid – 19,3 százalék, benzines – 41,8 százalék.

A Szövetség sajtóközleményének egyik konklúziója, hogy 2021 második üzleti negyedévében az elektromosan tölthető autókra kiadott regisztrációk száma tovább növekedett. Ha pedig külön vesszük a különböző típusokat, csak még inkább szembeötlő a növekedés üteme: a tavalyi második negyedévvel összevetve az elektromos autók piaci részesedése több mint duplájára nőtt – vagyis a 2020-as vizsgált negyedév 3,5 százalékáról idén 7,5 százalékra ugrott. Miközben a plug-in hibridek (olyan hibridhajtású kocsik, melyek hálózatról, külső erőforrásról is tölthetőek) az eladott új autók 8,4 százalékát tették ki. Növekedett ugyanakkor a hagyományos hibridek iránti kereslet is a tárgyalt három hónapban – 19,3 százalékos piaci részesedéssel vannak jelen az ilyen hajtású gépkocsik.

Mindezzel együtt a hagyományos, kizárólag belső égésű motorral hajtott autók részesedése tovább csökkent, immár (benzines és dízel együtt) az újonnan értékesített járművek 62,2 százalékát tették ki. Megoszlás szerint a dízelautók 20,4 százalékos piaci részesedéssel voltak jelen a piacon a szóban forgó periódusban, ami 9 százalékos esést jelent a tavalyi második negyedévhez képest. De nagyjából ekkorát esett a benzines autók eladása is – a tavalyi 51,9 százalékról 41,8 százalékra zsugorodott a piaci részesedésük. Mindezt úgy, hogy egészében növekedett a piac, több ilyen autót értékesítettek, csak a szóban forgó járművek teljes piaci részesedése csökkent.

Az egyes piacokat vizsgálva azt láthatjuk, hogy az elektromos autók iránti kereslet mind a 4 nagyobb európai piacon növekedett, de az élen ebből a szempontból Spanyolország (itt 372.7 százalékot tágult ez a piac), valamint Németország végzett (357 százalékos növekedés). A plug-in hibridek eladásai a legdinamikusabban Olaszországban nőttek (egészen brutális, 659,3 százalékkal a tavalyi eladásokhoz képest), de a többi nagy piacon is több ilyen autót adtak el, mint tavaly – Spanyolországban a növekedés 430 százalékos, Franciaországban 276 százalékos, míg Németországban is közel 270 százalékos a növekedés. Ami az eladott autók számát illeti, az alternatív meghajtású járművek közül még mindig a „sima” hibridek a legnépszerűbbek, a vizsgált időszakban több mint félmillió ilyen kocsi talált gazdára, ami az Unió teljes területét tekintve összesen 213.5 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest.

Ami Magyarországot illeti: az elektromos autók eladásai nálunk is nőttek valamelyest (22 százalék), míg a plug-in hibridek értékesítései nálunk is vaskos százalékot ugrottak: a tavalyi második negyedévhez képest 125,9 százalékkal nőttek az eladások, és a hagyományos hibridek is nagyjából ezen szint körül tudtak erősíteni – ebben az esetben 135,5 százalékkal több ilyen autót adtak el, mint tavaly.

A hagyományos, kizárólag fosszilis tüzelésű kocsik piaca nálunk is zsugorodott – benzines járműből például a tavalyinál 22,4 százalékkal kevesebbet adtak el Magyarországon. Nem jelentősen, de a két negyedév összehasonlításából az látszik, hogy zsugorodott a dízelesek piaca is, méghozzá 1,8 százalékkal. Ez annyiban érdekes, hogy több környéki országban még nőttek is a dízelautók eladásai – Horvátországban például nagyjából 16 százalékkal, Csehországban körülbelül 8 százalékkal, míg Észtországban ~32 százalékkal több ilyen új autót adtak el, mint a tavalyi második negyedévben. A csökkenő trend egyébként a környéken a benzinesek kapcsán sem érzékelhető, de ezekből Svédországban (+12,6 százalék) és Spanyolországban (+19,7 százalék) is többet adtak el, mint tavaly, míg tehát hazánkban a vizsgált negyedéveket tekintve csökkentek az újonnan értékesített, belső égésű motorral működő autók számai.

(Kép: Flickr/Mashrik Faiyaz)

További cikkek a témában:

Akár 2,5 millió forintot is spórolhat, aki most vásárolna magának elektromos autót A hétfő reggel nyolc órától elérhető pályázat keretében legfeljebb 17 millió forintos, tisztán elektromos hajtású, új autók vásárlásához igényelhető állami támogatás.

Hat év múlva az elektromos autók már olcsóbbak lehetnek, mint a benzinesek Egy új elektromos autó ma még csaknem kétszer annyiba kerül, mint egy hasonló tudású belső égésű motoros autó, a Bloomberg NEF piacelemző számításai szerint viszont ez a következő években radikálisan változni fog, 2030-ban pedig már olcsóbban vehetünk majd villanyautót, mint amennyiért ma egy benzinmotoros kocsit kapnánk.

A Jaguar négy éven belül leáll a benzines autók gyártásával A tervek szerint 2025-től csak elektromos Jaguarokat gyártanak majd.


Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.