A biztonság kedvéért egy screenshotban elmentettük a tweetet, amelyben Herbert Diess, a Volkswagen Csoport ügyvezető igazgatója egészen konkrétan ezt írta: "A hidrogénautó bizonyítottan NEM megoldás a klímaváltozásra. A közlekedésben a villamosítás vált be. Az erről szóló színlelt vitákkal csak az időt pazaroljuk. Kérem, hallgassanak a tudományra!"
Most nagyvonalúan emelkedjünk felül azon, hogy a közúti közlekedés villamosításába a hidrogénautók fejlesztése is beletartozik, hiszen a hidrogénnel hajtott autó is egy elektromos autó, amelyben a hajtómotor számára szükséges elektromos energiát egy hidrogéncella állítja elő. Nézzük inkább, mi győzte meg Diesst olyannyira abban a bizonyos cikkben, hogy ennyire markánsan kiállt a hidrogénautózással szemben.
A Handelsblatt rövid írása a Potsdami Klímahatás-kutató Intézet tanulmányának összefoglalása. A tanulmány szövege itt található. Az írás viszont nem a hidrogéncellás elektromos autókról szól, hanem arról, hogy az elektromos energiával előállított hidrogénből és CO2-ből előállított szintetikus üzemanyagok, e-fuelek gyártása és felhasználása milyen hatásokkal bírna a klímaváltozásra. Márpedig az e-fuelekkel hajtott autók nem hidrogénautók, hanem hagyományos belsőégésű motoros autók.
A hidrogénautó, az más. Üzemanyagcellás hidrogénautó a Toyota Mirai, a Hyundai Nexo, a Mercedes F-Cell modelljei és azok lesznek a BMW-nél és a Stellantisnál is fejlesztés alatt álló új hidrogéncellás modellek. Ezekkel a cégekkel mind szembe menne a Volkswagen a jövő autópályáján?
Hogy a hidrogéncellás autók mennyire lesznek zöldek, nagyban azon múlik majd, hogy maga az energiaipar miként oldja meg a megújuló energia eltárolását. Ha ugyanis a nagy nyomású hidrogén, mint átmeneti energiahordozó széles körben hozzáférhetővé válik, a könnyű, technikájukban kevesebb ipari nyersanyagot igénylő, gyorsan újratankolható hidrogéncellás autók komoly előnyre tesznek szert a nagy tömegű akkumulátort cipelő, szintén komoly infrastrukturális fejlesztéseket (gyorstöltő-hálózat) igénylő akkumulátoros elektromos kocsikkal szemben. Különösen igaz lesz ez a teherforgalom járművei esetében.
Herbert Diess twitteres kifakadása a hidrogénautók ellen egy egészen másról szóló tanulmányra hivatkozva tehát legalábbis csúsztatás. És ha ehhez még hozzátesszük azt is, hogy a VW-Csoporthoz tartozó márkák közül az Audi erősen benne volt egy mára már tudomásunk szerint becsődölt e-fuel projektben, a Porsche pedig a Siemensszel közösen jelenleg is dolgozik az e-fuelek fejlesztésén, végképp nehezen értjük a cég első emberének tweetjét. Most vajon majd az jön, hogy feltörték a fiókját?