A Porsche és a Siemens szélenergiával gyárt szintetikus benzinpótlékot CO2-ből és vízből

2020 / 12 / 18 / Rácz Tamás
A Porsche és a Siemens szélenergiával gyárt szintetikus benzinpótlékot CO2-ből és vízből
Először drága lesz, de utána már nem lesz olyan drága. A nagy kérdés viszont, hogy lesz-e rá szükség.

A Porsche, a Siemens Energy és még néhány vállalat közös pilot-projektet indított szintetikus, CO2-semleges technológiával készülő üzemanyag gyártására. A szélenergia felhasználásával készülő benzinhelyettesítőnek már neve is van: electrofuel vagy eFuel.

A Chilében épülő kísérleti üzemet a Siemens által 36 millió eurós beruházásban telepített, 2,3 megawattos szélerőmű-park látja el energiával. A gyártási folyamat tulajdonképpen egy fordított légzésnek vagy fordított égésnek felel meg: szén-dioxidból és vízből elektromos energia felhasználásával a benzinhez hasonlóan hasznosítható szénhidrogén (egészen pontosan metanol), melléktermékként pedig oxigén keletkezik. A szén-dioxidot a Global Thermostat nevű cég technológiájával a légkörből nyernék ki, a brit Johnson Mathey vegyipari cég eljárásával készülő metanolból pedig az Exxon boszorkánykonyhájában készítenének adalékolással a benzinnel többé-kevésbé megegyező fizikai tulajdonságokkal rendelkező, a benzinre vonatkozó szabványoknak is megfelelő motor-üzemanyagot.


A chilei eFuel-gyár látványterve

Az előzetes tervek szerint 2022-ben 130 ezer liter eFuel készülhet a chilei üzemben, amit a Porsche 20 millió euróért venne át. Ez egységárra kiszámolva iszonyú sok pénz a benzin árához képest: csaknem 154 euró, 55 ezer forint per liter, de ebben az első "főzetben" még benne van a pilot kutatási költségeinek jó rész is. A Porsche és a Siemens azt mondja, hogy céljuk 2026-ra már százmillió literes nagyságrendű termeléssel 1,5 euró, mai áron 536 forint alatti literenkénti áron előállítani a benzinpótlékot. Ez pedig nem sokkal magasabb a mai szénhidrogén-áraknál.

Ha a chilei pilot beválik, a tervek szerint Európa és Afrika szeles partvidékein sorra nyílhatnak a hasonló üzemek a jövőben. Hogy aztán az eFuel széles körben használatba kerülő üzemanyag lesz-e, esetleg a repülésben lesz-e komoly szerepe vagy csupán egy klímasemleges lehetőség marad arra, hogy a megrögzött benzinmotor-fanok az elektromos mobilitási korszakban is élhessenek szenvedélyüknek, legalább a versenypályákon de akár a közutakon is - ez még a jövő titka. Ahogy az is, hogy a megújuló energiaforrások felhasználásával jól raktározható és szállítható egyéb üzemanyagok (hidrogén, ammónia) előállításával foglalkozó egyéb nagyszabású ipari vállalkozások, tervek mellett egyáltalán lesz-e még szükség vagy meddig lesz még szükség szénhidrogénre a jövőben.

A Porsche mindenesetre már jelezte, hogy az eFuelt kezdetben látogatói élményközpontjaikban és a motorsportban kívánják majd hasznosítani. Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója kifejezetten deklarálta is, hogy a cég fejlesztéseiben az elektromos mobilitás élvez abszolút elsőséget, az eFuel gyártását csak a Föld bizonyos tájain rendelkezésre álló megújuló energia-felesleg egy lehetséges hasznosításának tekintik.

Ez is érdekelhet:

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.

 

 

 

 


memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben.
Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ  Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben. Szenzitíven és nyitottan álltak a fiatalokhoz, kérdezték őket a digitális trendekről is: a TikTok az új YouTube, a Facebook régóta a boomereké, chatelni pedig már csak Instagramon szokás – beszámoló
Az Intel olyan nagy teljesítményű szuperszámítógépet épített, amilyet rajta kívül csak egy gyártónak sikerült eddig
Az Intel olyan nagy teljesítményű szuperszámítógépet épített, amilyet rajta kívül csak egy gyártónak sikerült eddig
Az Aurora a világ második exaflopos szuperszámítógépe, de a Frontiert nem sikerült megszorongatnia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.