A Porsche és a Siemens szélenergiával gyárt szintetikus benzinpótlékot CO2-ből és vízből

2020 / 12 / 18 / Rácz Tamás
A Porsche és a Siemens szélenergiával gyárt szintetikus benzinpótlékot CO2-ből és vízből
Először drága lesz, de utána már nem lesz olyan drága. A nagy kérdés viszont, hogy lesz-e rá szükség.

A Porsche, a Siemens Energy és még néhány vállalat közös pilot-projektet indított szintetikus, CO2-semleges technológiával készülő üzemanyag gyártására. A szélenergia felhasználásával készülő benzinhelyettesítőnek már neve is van: electrofuel vagy eFuel.

A Chilében épülő kísérleti üzemet a Siemens által 36 millió eurós beruházásban telepített, 2,3 megawattos szélerőmű-park látja el energiával. A gyártási folyamat tulajdonképpen egy fordított légzésnek vagy fordított égésnek felel meg: szén-dioxidból és vízből elektromos energia felhasználásával a benzinhez hasonlóan hasznosítható szénhidrogén (egészen pontosan metanol), melléktermékként pedig oxigén keletkezik. A szén-dioxidot a Global Thermostat nevű cég technológiájával a légkörből nyernék ki, a brit Johnson Mathey vegyipari cég eljárásával készülő metanolból pedig az Exxon boszorkánykonyhájában készítenének adalékolással a benzinnel többé-kevésbé megegyező fizikai tulajdonságokkal rendelkező, a benzinre vonatkozó szabványoknak is megfelelő motor-üzemanyagot.


A chilei eFuel-gyár látványterve

Az előzetes tervek szerint 2022-ben 130 ezer liter eFuel készülhet a chilei üzemben, amit a Porsche 20 millió euróért venne át. Ez egységárra kiszámolva iszonyú sok pénz a benzin árához képest: csaknem 154 euró, 55 ezer forint per liter, de ebben az első "főzetben" még benne van a pilot kutatási költségeinek jó rész is. A Porsche és a Siemens azt mondja, hogy céljuk 2026-ra már százmillió literes nagyságrendű termeléssel 1,5 euró, mai áron 536 forint alatti literenkénti áron előállítani a benzinpótlékot. Ez pedig nem sokkal magasabb a mai szénhidrogén-áraknál.

Ha a chilei pilot beválik, a tervek szerint Európa és Afrika szeles partvidékein sorra nyílhatnak a hasonló üzemek a jövőben. Hogy aztán az eFuel széles körben használatba kerülő üzemanyag lesz-e, esetleg a repülésben lesz-e komoly szerepe vagy csupán egy klímasemleges lehetőség marad arra, hogy a megrögzött benzinmotor-fanok az elektromos mobilitási korszakban is élhessenek szenvedélyüknek, legalább a versenypályákon de akár a közutakon is - ez még a jövő titka. Ahogy az is, hogy a megújuló energiaforrások felhasználásával jól raktározható és szállítható egyéb üzemanyagok (hidrogén, ammónia) előállításával foglalkozó egyéb nagyszabású ipari vállalkozások, tervek mellett egyáltalán lesz-e még szükség vagy meddig lesz még szükség szénhidrogénre a jövőben.

A Porsche mindenesetre már jelezte, hogy az eFuelt kezdetben látogatói élményközpontjaikban és a motorsportban kívánják majd hasznosítani. Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója kifejezetten deklarálta is, hogy a cég fejlesztéseiben az elektromos mobilitás élvez abszolút elsőséget, az eFuel gyártását csak a Föld bizonyos tájain rendelkezésre álló megújuló energia-felesleg egy lehetséges hasznosításának tekintik.

Ez is érdekelhet:

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.

 

 

 

 


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.