Az Ars Technica arról számolt be, hogy a Volkswagen igazgatósági tagja, Thomas Ulbrich egy interjúban fejtegette, hogy hogyan gondolkoznak az önvezetés és egyéb megoldások finanszírozásáról. A vállalat szerint hozzáférhetőbbé tehetik ezeket a funkciókat, mint azok a gyártók, akik "milliós pluszköltségeket" számolnak fel az ilyen megoldások aktiválásáért. Úgy számolnak, hogy három órányi önvezetésért huszonegy eurót, vagyis körülbelül hétezer forintot szívesen kifizetnének a vásárlóik, cserébe azért, hogy ne kelljen az útra figyelniük. Ehhez hasonlóan a bizonyos napokra vagy órákra megvásárolható teljesítmény- vagy hatótávnövelés is foglalkoztatja a német autógyárat. Arról, hogy az autóikban a töltés idején játszható videójátékokért is kérnének-e pénzt, nem szól a hír.
Tavaly nyáron a Rakétán írtunk a BMW hasonló elképzeléseiről: Münchenben akkor azt vázolták fel, hogy az autóik felszereléseire hasonlóan gondolnak, mint a mobiljainkon futó alkalmazásokra. Vagyis megveszem a készüléket, és ha valami pluszra van szükségem, akár folyamatosan, akár ideiglenesen, akkor azt aktiválom. Például ha az autó második tulajdonosa úgy gondolja, hogy neki kell az ülésfűtés, csak bekapcsolja a szolgáltatást, és már működik is - akkor is, ha az első tulajnak nem volt rá szüksége, ezért nem is fizetett érte. Egy évvel korábban, 2019 végén a bajorok még visszakoztak attól, hogy előfizetési díjat kérjenek az Apple CarPlay használatáért, de látszik, hogy a szoftveriparral együtt az autóipar is örülne a folyamatosan beszedhető díjaknak az egyszeri bevételekkel szemben, illetve azok mellett.
A következő időszakban az észérvek és az érzelmek valószínűleg egyszerre fogják meghatározni ezt a vitát. Korábban megszoktuk, hogy ha valamit egyszer kifizettünk, az a mienk, és azt teszünk vele, amit akarunk. Sokaknak furcsa lenne úgy izzadni egy forró napon az autópályán, hogy tudják, hogy be van szerelve az autójukba a légkondi, csak nem akartak fizetni az extra aktiválásáért. A racionális érv ezzel szemben persze az, hogy ha évente csak két hétig kell hűteni az autót, akkor okosabb kifizetni érte heti huszonötezer forintot, mint egyszer négyszázezret. Legalábbis az első nyolc évben, azt feltételezve, hogy nem emelkednek az előfizetési díjak - és innentől válik annyira bonyolulttá az egyenlet, hogy sokan jobb híján a szívükre fognak hallgatni, nem a számológépükre.
(Borítókép: Volkswagen)