A Counterpoint Research frissen kiadott jelentése elsőre zavarba ejtő lehet, hiszen a top 10-ben három ismeretlenül csengő név is feltűnik: a Tecno, az Itel és az InfiniX neve nem véletlenül nem tűnik ismerősnek, hiszen mindhárom gyártó a kínai Transsion vállalathoz tartozik, ami kifejezetten az afrikai, dél-ázsiai piacra szánt, olcsó okostelefonokban utazik.
Ahogy látható, a sencseni székhelyű cég mára teljesen leuralta az afrikai piacot: a Tecnónak a tavalyi év során sikerült a Samsungot is megelőznie eladásokban, a kontinens öt, legkeresettebb márkájából pedig három hozzájuk tartozik, így összesen már 37%-os részesedéssel bírnak a piacon. A Transsion nem csak a telefonok kedvező árával hódította meg a kontinenst, a készülékeik számos olyan funkcióval bírnak, ami Afrikában különösen népszerű: ilyen például a két SIM-kártya használatát lehetővé tevő dual SIM, a kiemelkedően nagy, jellemzően legalább 5000 milliamperórás akkumulátor, de említhetnénk a telefonok kameráját is, amelyek expozícióját kifejezetten a sötétebb arctónushoz igazították.
A piacvezető Techo jellemzően MediaTek processzorral és alacsonyabb felbontású, folyadékkristályos kijelzővel szereli fel a telefonjait, amelyek közül a jelenlegi legújabb modell, az áprilisban bemutatott Tecno Spark 7P már 90Hz-es képfrissítéssel érkezik. Az európai árakhoz mérten rendkívül olcsó, jellemzően 60 ezer forint alatti telefonok természetesen mellőzik az olyan extrákat, mint a kijelzőbe épített ujjlenyomat-olvasó vagy a vízállóság, de a három-négylencsés hátlapi kamerarendszer már ezeknél sem ritka - igaz, az optikai képstabilizálás, a többszörös optikai zoom vagy a 4K-s felbontású videó ebben a kategóriában még nem játszik.
A Transsionhoz tartozó márkákat leszámítva az afrikai piac első ránézésre amúgy nem sokban különbözik a globális piactól, a Samsung mellett a top 10-ben itt is olyan nevekkel találkozhatunk, mint a Huawei, a Xiaomi, az Oppo és az Apple, noha utóbbinak például már mindössze csak 1%-os részesedése van a piacon. Ez nem is meglepő, hiszen ahogy az a Counterpoint Research grafikonján is látszik, Afrikában az újonnan eladott telefonoknak csaknem a fele száz dollárnál kevesebbe kerül, a 300 dollár feletti szegmens pedig mindössze a teljes piac 6%-át teszi ki. Az Apple legolcsóbb telefonja, a tavaly bemutatott új iPhone SE Nigériában körülbelül 400, Dél-Afrikában 500 dollárba kerül, vagyis a piaci igényekhez mérve már egy meglehetősen drága készüléknek számít.
A Counterpoint Research elemzője, Yang Wang szerint 2020 az afrikai piacot is megviselte, a gyártók éves szinten 6,7 %-os visszaesést könyvelhettek el. A kontinensen amúgy hasonló foylamatokat lehetett megfigyelni, mint a világ más részein, a második negyedévben tapasztalt 27%-os visszaesést az év végén erős visszapattanás követte, így az utolsó negyedévben már 1,5%-kal több telefont értékesítettek, mint 2019 azonos időszakában.
(Borítókép: Jean Chung/Getty Images)