A kínai gyártó stratégiája éveken keresztül teljesen világos volt: néhány okos kompromisszummal, viszont erős hardverrel a konkurenciánál jóval olcsóbb telefont gyártani, ami így a vásárlók széles körének volt igen vonzó választás. A tavalyi Mi 10-zel aztán alaposan felrúgták ezt a sormintát, hiszen a telefonnak még a legolcsóbb változata is csaknem háromszázezer forintba került, amivel alig számított olcsóbbnak, mint egy Samsung Galaxy S vagy egy P-szériás Huawei. A nemzetközi piacon hétfőn bemutatott Mi 11 látszólag csak folytatja, amit az Mi 10 tavaly elkezdett, ugyanakkor az elmúlt egy évben nagyot változott a helyzet a mobilpiacon, így könnyen lehet, hogy a Xiaomi a legjobb ritmusban áldozta be a védjegyének számító kiváló ár-érték arányt a magasabb minőségért.
A pekingi székhelyű cég évek óta nagyon tudatosan építi a brandjét, ami számos igen látványos újításban is megnyilvánult: a Xiaomi volt például az első, ami mára már teljesen általánosnak számító "keret nélküli" telefonnal lépett a piacra, ők mutatták be a világ első 5G-s telefonját, és számos más technológiai újdonsággal is sikerült magukra irányítaniuk a figyelmet. A cég hosszú ideje ott ólálkodott a nagy gyártók nyomában, így tökéletes pozícióban érte őket az amerikai kormány váratlan döntése, akik a Huawei tiltólistára helyezésével komoly fennakadásokat okoztak a világ második legnagyobb telefongyártójának az ellátási láncában.
Az USA kereskedelmi minisztériuma által kivetett embargó, ami alapján sem amerikai, sem pedig amerikai technológiát használó cégek nem kereskedhetnek a Huaweijel, a tavalyi év második felében már erősen éreztette a hatását: míg a Huawei a koronavírus-járvány miatt padlón levő mobilpiacon a második negyedévben még a vezetést is átvette a Samsungtól, az év vége eléggé siralmasan alakult a gyártónak. A Counterpoint Research piackutató adatai szerint a Huawei ugyan összességében még így is a harmadik legnagyobb gyártó volt tavaly, azonban az eladásaik 21 százalékkal estek vissza 2019-hez képest, az év utolsó negyedévében pedig alig feleannyi telefont adtak el, mint 2019 utolsó három hónapjában, amivel a hatodik helyre csúsztak vissza a gyártók között.
Elemzők szerint a Huawei már az év elején teljesen kifogyhat a mikrochipekből, arról pedig egyelőre nem érkezett hír, hogy sikerült volna orvosolniuk az ellátási nehézségeket. Ennek folyományaként a Huawei idén akár több százmillió telefonnal kevesebbet értékesíthet, mint tavaly (a legpesszimistább becslések 50 millió eladott készülékről szóltak), és mivel az év második felében a telefoneladások valósággal kilőttek, ez azt is jelenti, hogy más gyártók nagyon komoly részesedéseket szerezhetnek a piacon. A Galaxy S21 bemutatója alkalmával már kielemeztük, hogy a Huawei gyengélkedése hogyan függ össze a januárra előre hozott bemutatóval, ha pedig van olyan cég, ami a Samsungnál is többet profitálhat a Huawei kieséséből, az a Xiaomi. Mivel mögöttük csupa olyan kínai gyártó sorakozik (Vivo, Oppo), aminek nyugaton nincs olyan jól kiépített infrastruktúrája és brandje, mint a Xiaominak, így jogosan számíthatnak rá, hogy nekik sikerül a legnagyobb szeletet kihasítaniuk a felszabaduló piaci részből, ez pedig azt jelenthetné, hogy egy-két éven belül az Apple-t megelőzve már ők lehetnének a második legnagyobb gyártó a Samsung mögött.
Ahhoz, hogy erre reális esélyük legyen, viszont már nem elég, ha jó ár-érték arányú telefonokat adnak. A Huawei évekkel ezelőtt felhagyott ezzel a stratégiával, és erőből próbálták lenyomni a Samsungot, vagyis évről-évre megpróbáltak jobb telefont összerakni, mint a nagy rivális. Hogy ez sikerült-e nekik, az nézőpont kérdése, de az biztos, hogy akik a Huawei csúcstelefonjait vásárolták, azok már nem a lehető legjobb ár-érték arányt keresték, hanem a legjobb telefont, kerüljön bármennyibe. Ha valaki a Huawei vásárlóit szeretné magához csábítani, akkor tehát neki is ilyen stratégiát kell követnie.
Ebből a szempontból nézve az Mi 11-nél nem is az a kérdés, hogy mit akar a Xiaomi egy 300 ezres telefonnal, hanem inkább az, hogy miért nem kerül még ennél is többe - azaz miért nem tud még ennél is kicsit többet. Az Mi 11 a legtöbb tekintetben felveszi a versenyt a Galaxy S21-gyel, a 6,8 colos, 3200x1440 pixeles, 120Hz-es képfrissítéssel ellátott AMOLED kijelző például nemcsak méretében és felbontásában, de még a fényerejében (1500 nit) és a biztonsági üveg típusában (Gorilla Glass Victus) is megegyezik a Galaxy S21 Ultráéval. A Snapdragon 888 proci és a 8 GB RAM pont ugyanaz, mint amit a sima S21 amerikai verziójával kapnak a felhasználók, emellett az Mi 11-ben is van kijelzőbe épített ujjlenyomat-olvasó, sztereó hangszóró és persze 5G-adatkapcsolat is. A telefon ára ezt figyelembe véve még mindig egészen kedvező, hiszen Magyarországon a legolcsóbb S21 330 ezer forintért került boltokba, és annak a kijelzője lényegesen elmarad attól, amit az Mi 11-től vagy az S21 Ultrától kapunk. Ha emellé odatesszük, hogy a Xiaomi telefonja 55 wattos gyorstöltéssel és 50 wattos vezeték nélküli töltéssel érkezik, akkor még az is lehetséges, hogy a Xiaominak nem csak a Huaweitől, de a Samsungtól is sikerül elcsábítania néhány felhasználót.
A Mi 11-ben ugyanakkor így is van néhány olyan dolog, ami hiányérzetre adhat okot. Az egyik ilyen a vízállóság, de ennél valamivel fontosabb a kamerarendszer, ami gyakorlatilag ugyanaz, mint ami a százezer forinttal olcsóbb Mi 10T Próban van. A 108 megapixeles főkamera, a 13 megapixeles nagy látószögű objektív és az 5 megapixeles makró lencse ugyan kifejezetten jó fotókat készít, ugyanakkor az Mi 11-ből teljesen hiányzik a telefotó lencse, ami azt jelenti, hogy optikai zoomra sincs lehetőség. Ez sok felhasználónak veheti el a kedvét a Xiaomi készülékétől, hiszen a tavaly hasonló áron debütáló Huawei P40 például 3x-os optikai zoommal érkezett, csakúgy, mint az idei Galaxy S21.
Lehetséges, hogy a Xiaomi az igazi nehéztüzérséget a még nem bejelentett Mi 11 Prónak, esetleg az Mi 11 Ultrának tartogatja, aminek elődje dupla telefotó lencsét és 120 wattos gyorstöltést is kapott, azonban az a telefon a nemzetközi piacra soha nem jutott el, kizárólag Kínában lehetett megvásárolni. Bár az Mi 11 Ultráról egyelőre csak pletykákat hallani, a fentiek tükrében meglepő lenne, ha a Xiaomi úgy döntene, hogy ezt a telefont sem fogják globálisan piacra küldeni, hiszen valószínűleg pontosan erre lenne szükségük ahhoz, hogy kihasítsanak egy nagyobb darabot az ultra prémium szegmensből is.
[keretes_doboz cim="Ha tetszett ez a cikk, kövess minket a Facebookon is!"]