A portugál légitársaság november 2-án hajtotta végre az első tesztrepülést, amelynek keretében egy Airbus A340-es szélestörzsű géppel sikeresen landoltak a Wolf's Fang tábor mellett kialakított kifutópályán, amit a White Desert nevű vállalat hozott létre kifejezetten abból a célból, hogy felpörgessék az Antarktiszra irányuló turizmust.
Bár az oroszok 2019-ben és 2020-ban több tesztrepülést is végeztek egy Boeing 767-essel, az Antarktiszt az ilyen nagy utasszállítók rendszerint elkerülik. A kisebb, kéthajtóműves gépek a földrajzi távolság miatt elővigyázatosságból nem is repülhetnek a kontinens közelében, de a nagyobb, négy hajtóművel felszerelt utasszállítóknál is ritka, hogy az Antarktisz fölé repüljenek. Néhány kivétel azért akad, például a Qantas Sydneyből Johannesburgba tartó járata, de arra ezeknél a repülőgépeknél is különösen oda kell figyelni, hogy az extrém alacsony hőmérséklet miatt az üzemanyag nehogy a -40, -50 Celsius-fokos fagypont alá hűljön.
Az utat a Hi Fly gépének érkezése előtt is több hetes tervezés előzte meg. Bár a háromezer méteres Wolf's Fang kifutópálya bőven elég hosszú ahhoz, hogy egy A340-es kényelmesen landoljon rajta, ám a jéggel borított területet folyamatosan barázdálni kell, hogy a gépek kereke megfelelően tapadjon. Az Antarktiszon a navigációs lehetőségek is sokkal korlátozottabbak, így a pilótáknak vizuálisan is látniuk kell a leszállópályát, ami a jég által visszavert nagy mennyiségű napfény miatt egyáltalán nem egyszerű feladat.
A gép pilótája és egyben a Hi Fly alelnöke, Carlos Mirpuri ennek ellenére arról számolt be, hogy a Fokvárosból induló, ötórás úton minden zökkenőmetnesen zajlott, a nagyjából 300 férőhelyes repülőgép pedig könnyedén landolt az Antarktiszon. Az Airbuson most még csak 23-an tartózkodtak, valamint jelentős mennyiségű rakományt is szállított a táborhoz, a légitársaság tervei szerint viszont a nyári szezonban rendszeresen indítanának járatokat, amelyekkel a kutatókon és a rakományon kívül turistákat is szállítanának a kontinensre. (A landolás a videón a negyedik perc után látható).
Az Antarktiszra repülővel elsőként az ausztrál George Hubert Wilkins jutott el, aki 1928-ban egy Lockheed Vega 1 pilótafülkéjéből láthatta meg a végtelen jégmezőket, ugyanakkor arra, hogy egy repülőgép le is szálljon a kontinensen, még évtizedeket kellett várni. Az úttörők az amerikai haditengerészet R4D-5 Skytrain gépének a legénysége voltak, akik 1956. október 31-én szálltak le a déli-sarkon.
(Fotó: Marc Bow/Hi Fly)