Bemutatták a repülő versenyautót, ami az idén induló "légi Forma-1-ben" fog rajthoz állni

2021 / 02 / 06 / Bobák Áron
Bemutatták a repülő versenyautót, ami az idén induló
Az ausztál Alauda Racing évek óta fejleszti az Airspeeder névre keresztelt drónt, amivel a céljuk, hogy egy Forma-1-hez hasonló versenysorozatot hozzanak létre - a levegőben. Az első szezonban a most bemutatott Airspeeder Mk3-at még távirányítással fogják irányítani, de ha a tesztszezon jól sikerül, jövőre már pilótákkal a volánnál állnak rajthoz a repülő versenyautók.

"A világ első repülőautó-versenye a legizgalmasabb és legprogresszívabb motorsport lesz a Földön" - lelkendezett Matt Pearson, az Alauda Racing és az Airspeeder alapítója, a lelkesedése pedig valahol érthető is. A mai repülőversenyekkel ellentétben ugyanis az Airspeeder-sorozatban a pilóták nem az idővel versenyeznének, hanem a Forma-1-hez hasonlóan "kerék a kerék" elleni csatákban mérkőznének meg egymással olyan pályákon, ami hagyományos autóversenyeknél elképzelhetetlen lenne. A tervek szerint a húsz eVTOL (elektromos, helyből fel-és leszálló) jármű kanyonok, sivatagok, tengerpartok felett köröznek majd, akár 120 km/h-s sebességet is túllépve.

Ettől most még kicsit odébb vagyunk, hiszen az adelaide-i székhelyű cég egyelőre még csak az Airspeeder távirányítású változatával, az Mk3-mal készült el, amelyet idén két csapattal készülnek tesztelni. Ha minden jól megy, akkor viszont a jövőre elkészülő Mk4-gyel már tíz csapat, összesen húsz versenyző áll majd rajthoz a futamokon, amelyek eddig legfeljebb csak videójátékokban látott izgalmakat ígérnek a nézőknek.

Bár az elmúlt években számtalan cég kezdett bele eVTOL-ok fejlesztésébe, az Airspeederhez hasonló járművet eddig nemigen láthattunk. A McLarentől, Jaguartól, Rolls-Royce-tól, Boeingtől és más nagynevű gyártóktól szerződtetett mérnökök egy igazán különleges gépet raktak össze, ami a szénszálas karosszériának köszönhetően mindössze 100 kilogramot nyom, a 96 kW-os motor segítségével pedig 2,3 másodperc alatt gyorsul százra. A drónt 2x4, vagyis összesen nyolc rotor hajtja, ami a stabilitás mellett azt is biztosítja, hogy az Airspeeder akkor is működőképes marad, ha valamelyik légcsavarja elromlik.

A biztonság értelemszerűen elsődleges szempont volt a drón tervezésekor, a járműben számtalan elektronikai és egyéb megoldás gondoskodik róla, hogy a versenyek ne a korai Forma-1 baleseti statisztikáit idézzék. Az Airspeederben egy LIDAR-ral és radarral működő ütközésmegelőző rendszert találunk, ami egyfajta "erőteret" hoz létre a jármű körül, emellett a drónok egymással is folyamatosan kommunikálnak, vagyis elméletben képtelenek egymással összeütközni. Az Alauda emellett egy a vezetői hibát kiküszöbölő biztonsági rendszert is fejlesztett a drónhoz, amelybe biztonsági ejtőernyőt, extra motort és pótakkumulátorokat is raktak.

Utóbbiak állítólag mindössze 55 másodperc alatt cserélhetők, amire szükség is lesz a versenyek közben, így az Airspeeder-versenyeken ugyanúgy láthatunk majd boxkiállásokat, mint például a Forma-1-ben. A pilóták és a nézők egyébként kiterjesztett valóság segítségével fogják látni a pályát, amelyek mindegyike más-más karakterisztikával fog rendelkezni, vagyis a jó stratégia megválasztása itt is ugyanolyan fontos lesz, mint bármilyen más versenysorozatban. Egy kanyargósabb pályának például érdemes lehet kisebb akkumulátorokkal nekivágni, javítva a jármű manőverezőképességét, így azonban a drón végsebessége alacsonyabb lesz, és a boxba is többször kell majd kiállnia.

(Designboom, Interesting Engineering)

További cikkek a témában:

Jövőre rendezik meg az első autóversenyt a Holdon Persze „csak” távirányítású autók versenyeznek majd, de így is elég megdöbbentő az esemény. Különösen, hogy a Forma-1 legnagyobb nevei érintettek a tervezésben.

A Kawasaki megépítette a világ legnagyobb távirányítós helikopterét A Kawasaki szerint a K-Racer IV jóval gyorsabb lesz, mint egy hagyományos helikopter.

Nagyon furcsa balesettel indult az önvezető autóknak rendezett versenysorozat első szezonja Vigyázz, kész, fal!


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.