Aláírást gyűjt a WWF a Hajógyári-sziget zöld területének a megmentésére

2020 / 09 / 23 / Felkai Ádám
Aláírást gyűjt a WWF a Hajógyári-sziget zöld területének a megmentésére
A Természetvédelmi Világalap azért kezdett bele az aláírások gyűjtésébe, hogy megmaradjanak a Hajógyári-szigeten a természetes ligeterdők.

Pontosan miért indult a petíció?

A WWF megfogalmazása szerint a természetes ligeterdők egyik utolsó városi maradványa a Hajógyári-szigeten található, és most veszélyben van. Ez közel 1000 fát és nagyjából 3 hektár ártéri erdőt és egy sor ritka élőlényt érint. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ez a budapesti lakosság egyik kedvelt szabadidős területe. A ligeterdő eltűnése pedig tovább fogja szűkíteni a Duna életterét és növeli a fővárosban az árvíz kockázatát is.

Mi áll a dolog hátterében?

Egy gátépítés, amiről korábban a Népszava számolt be. Ahogy a lap írta:

„Drasztikus beavatkozásra készült a kormány Budapest egyik legértékesebb, túlnyomó részben állami és önkormányzati tulajdonban lévő területén, a Hajógyári-szigeten: olyan védműrendszer megépítését tervezik, amelyik az egész területet megóvná az áradásoktól. A Pest Megyei Kormányhivatal oldalán, a hirdetmények között eldugott környezeti hatásvizsgálathoz készített dokumentációból kiderül: a szigeten található 15,3 hektár ligeterdő csaknem ötödét érintené a védműrendszer megépítése. Legrosszabb esetben 950-1000 darab 30 centiméternél nagyobb átmérőjű fát kell kivágni. Ráadásul az Óbudai-sziget teljes megvédése akár 9 centiméteres vízszintemelkedést okozhat a Duna óbudai mellékágában a meder vízszállító képességének változása miatt, ami árvíz esetén a Megyeri híd pillérénél úgynevezett állékonysági problémákhoz vezethet.”

A valódi gond a természetvédelmi világszervezet szerint viszont nem is a fák darabszámának csökkenése, hanem az erdő, mint életközösség felszámolása. Vagyis a mostani tervek több helyi ökoszisztémát is felszámolnának (mivel ezek úgy rendezkedtek be, hogy időnként elönti őket a víz), évszázadosnál öregebb fákat is kivágnának. Ezen a területen pedig könnyen megjelenhetnének azok az invazív fajok, melyek már most is sok szempontból fenyegetik a magyarországi élővilágot, és melyekről már mi is többször írtunk.

Természetesen az árvíz elleni védekezés, az emberi életek és a vagyontárgyak védelme fontos. Ugyanakkor azt sem tudni a WWF szerint, hogy mégis mit védene ez a beruházás. Ismert fejlesztési tervek ugyanis nincsenek. A zavaros ügy hátteréről a 444 írt.

A legújabb fejlemények

Gulyás Gergely kancelláriaminiszter júliusban jelentette be, hogy a kormány letett a Hajógyári-szigetre tervezett árvízvédelmi építkezésről és a szigetet érintő fejlesztésekről a civilszervezetek, a lakosság, valamint a III. kerületi és a fővárosi önkormányzat közös tiltakozása miatt. Valójában azonban csak annyi történt, hogy a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia megvalósulását átrakták a Velencei-tó partjára. Ez annyiban furcsa, hogy éppen ezt nem kritizálta senki, nem is tiltakoztak ellene – írja összefoglaló cikkében a 24.hu.

A WWF viszont jelezte, hogy az illetékes hatóság szeptember 24-ig dönt a beruházás engedélyezéséről, ami azt jelenti a gátépítés ügye jogi szempontból még semmiképp nem zárult le. A szervezet szerint ugyanis ha a kormány valóban letett volna a szándékáról, akkor nem folyna tovább a tervezés, és holnap nem hirdetnének döntést sem. A WWF a mostani petícióval (amit itt lehet aláírni) tehát ez ellen tiltakozik.

Gulyás Gergely egyébként tegnap rövid posztban írt az esetről a Facebookon. A kancelláriaminiszter szerint a „Hajógyári-szigeten semmi nem fog épülni, egyetlen fát sem fogunk kivágni”.

(Kép: Wikimedia Commons)


Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Újradefiniálná egy amerikai cég a tengeri szélerőművek működését
Újradefiniálná egy amerikai cég a tengeri szélerőművek működését
A T-Omega Wind egy kis méretű prototípussal már teszteli a piramis alakú, vízen lebegő szélturbina életképességét.
Egy kutatóhajó a világ legnagyobb jéghegyének útjába került, így sikerült videóra venni
Egy kutatóhajó a világ legnagyobb jéghegyének útjába került, így sikerült videóra venni
Az A23a közvetlen közelében haladt el az RSS Sir David Attenborough, a találkozást a kutatók meg is örökítették.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.