Az ezt bejelentő blogbejegyzés szerint ezt a célkitűzést az országban az e-mobilitás terén lezajlott változások tették lehetővé, amelyek egyaránt érintették az elektromos közlekedés technológiai oldalát (pl. fejlettebb akkumulátorok és motorok gyártása), és a kormányzati intézkedések nyomán létrejött infrastrukturális fejlesztéseket, mint amilyen a számos új elektromos töltőállomás telepítése.
Az Amazon flottájában három- és négykerekű riksák is megtalálhatóak lesznek, és első körben a fővárosban, Delhiben, valamint 19 másik városban fognak szolgálatba állni. Az Amazonnak ennél szélesebb körben is komoly tervei vannak az országban, ahol 2025-ig egymilliárd dollárt terveznek befektetni technológiai, infrastrukturális és logisztikai projektek keretében, egymillió új munkahelyet teremtve az 1,3 milliárdos lakosságú országban.
Nem véletlenül fogalmazott úgy Jeff Bezos, az Amazon vezére néhány hete, hogy "a 21. század India évszázada lesz", hiszen az ország robbanásszerűen növekvő gazdasága a következő évtizedek egyik legfontosabb célpontjává tehetik Indiát a multinacionális cégek és a befektetők számára. A Bloomberg számításai szerint 2030-ra India a világ harmadik legnagyobb gazdasága lehet az Egyesült Államok és Kína után a bruttó nemzeti össztermék (GDP) tekintetében, ami alapjaiban forgathatja fel a globális gazdasági erőviszonyokat.
A rendkívüli gazdasági növekedés viszont nagyon súlyos áldozatokkal is jár. A svájci székhelyű IQ Air Visual szerint a világ harminc legszennyezettebb levegőjű városa közül 22 Indiában található, ami összességében a világ harmadik legszennyezettebb levegőjű országnak minősül a World Air Quality Report jelentése alapján. 2016-os adatok szerint az országban legalább 140 millió olyan ember él, aki a WHO által meghatározott egészségügyi határértéknél tízszer szennyezettebb levegőt lélegez be nap, mint nap, a borzalmas légszennyezettség pedig évente kétmillió ember idő előtti haláláért felelős az országban.
A Wikipedia erről szóló szócikke alapján az ország légszennyezettségéhez nagyjából 14%-ban járul hozzá a járműforgalom, nem kis részben a valódi nemzeti járműnek számító motorizált riksáknak is köszönhetően, amelyekből a Nupoliticalreview szerint több mint hárommillió szaladgál az országban.
Az Amazon a világ legnagyobb kiskereskedelmi cégeként nagyon komoly felelősséggel bír a környezetszennyezésben és a klímaváltozásban, amit úgy tűnik, ma már ők is érzékelnek. A cég 2019 szeptemberében alapította meg a Climate Pledge-et, aminek aláírói vállalják, hogy tíz évvel korábban, 2040-re teljesítik a Párizsi Klímaegyezményben megfogalmazott klímacélokat, és teljesen karbonsemlegessé válnak.
Ennek jegyében az Amazon India szintén tavaly szeptemberben bejelentette, hogy jövő júliusig teljesen el fogják hagyni az egyszer használatos műanyagokat az áruk csomagolásában, emellett a központjaik korszerűsítésével az energia- és vízfelhasználásban is komoly előrelépést értek el. Az Amazon nem csak Indiában törekszik az ökolábnyomának a csökkentésére, a Climate Pledge-dzsel egyidőben azt is bejelentették, hogy százezer elektromos kisteherautó beszerzését kezdeményezték, amit az amerikai Rivian fog nekik leszállítani.
(Forrás: Designboom, New Atlas, Fotó: Amazon, Getty)