Az európai autópiacon elsősorban a kompakt és kis villanyautók a legnagyobb jelentőségűek az elektromos mobilitás terjedése szempontjából, a gyártók is ezekben a kategóriákban fejlesztenek a legaktívabban. Amerika viszont más világ. Az USA autóeladási toplistáit évek óta megbízhatóan három platós kisteherautó, a Ford F-sorozat, a RAM pickupok és a Chevrolet Silverado vezeti.
Ennek következménye, hogy szinte egymást érik a nagy gyártók és a kis startupok villany-pickupjainak fejlesztéséről szóló hírek. Mindenki pickupot fejleszt és sokan már hónapokon belüli határidőket ígérnek az első elektromos kisteherautók leszállítására. Összegyűjtöttük, mely modellek közül kerülnek ki az USA talán legnépszerűbb új autói, ha nem múlik a pickup-láz az elektromos mobilitási korszakba átlépve sem.
A műfaj legismertebb képviselője. A Tesla a márka hagyományaihoz illően erről a típusról is jóval a sorozatgyártás tervezett megindulása előtt kezdett aktívan kommunikálni és az előrendelések felvételét is megkezdték. A műszaki adatokról alig tudunk valamit, de annyi már publikus, hogy az egymotoros, hátsókerék-hajtású alapmodell 6,5, a kétmotoros, 4x4-es középső verzió 4,5, a hárommotoros csúcsváltozat pedig 2,9 másodpercen belül gyorsul majd 0-ról 100 km/h-ra. Hiszen mi lehetne fontosabb egy teherautó adattáblájában, mint a gyorsulás! És már megvan a kocsi ára is: teljesítménytől függően 39.900, 49.900 vagy 69.900 dollár lesz az induló listaár, vagyis mai árfolyamon minimum 12,3 millió forintot kell szánni egy Cybertruckra.
A Ford F-150 az idei modellévvel kezdte meg a tizennegyedik generációját. Az elektromos verzióról még nincsenek pontos információink, a gyártás leghamarabb 2022-ben indulhat tudomásunk szerint. Egy prototípusról már készült is egy teljesen hivatalos videó, amely azt illusztrálja, hogy a pickupok vontatási képessége az elektromos korban sem csorbul:
A General Motors haszonjármű- és terepjáró-márkája, a GMC égisze alatt készül majd az új, elektromos Hummer. A csúcsváltozat a Tesla pickupjához hasonlóan három motorral készül majd, ezer lóerő összteljesítménnyel. Részletes cikkünk a kocsiról itt olvasható.
A Rivian már több mint tíz éves múltra tekint vissza, a villanyautós startupok között matuzsálemnek számít. A kocsi 105, 135 vagy 185 kWh-s akkucsomaggal lesz kapható, 402, 754 vagy 700 lóerős teljesítménnyel. A négymotoros pickup szuperképessége, hogy agymotorral felszerelt kerekei egymástól függetlenül hajthatók és kormányozhatók, így akár egy helyben is képes piruettezni.
A tavalyelőtt alapított ohiói autós vállalkozás egy, a GM által felhagyott autógyárra építi terveit. Úgy gondolják, ha a piacnak bejön az Endurance pickup, a gyártást nagyon hamar felfuttathatják, így a konkurencia elé vághatnak. És miért ne jönne be, hiszen a 600 lóerős pickup 52.500 dolláros alapára kifejezetten kedvező a hasonló autó-ígéretek között, a négy agymotoros konstrukció pedig kiváló manőverezhetőséget ígér. A gyártás a tervek szerint jövőre indul.
A Bollinger egy olyan villanyautó-startup, ami kivételesen nem Kaliforniában, hanem New Yorkban indult, majd a cég Michigan államba költözött. A B2 pickup (és a B1 terepjáró) kockaforma, végletesen célorientált formatervű jármű. Érdekessége, hogy a karosszéria teljes hosszán végignyúló középső üregbe akár ötméteres gerendák is betolhatók. A 614 lóerős, 142 kWh kapacitású akkuval szerelt B2 gyártása az ígéretek szerint jövőre indul, a kocsi alapára 125 ezer dollár, csaknem negyvenmillió forint.
Battery-Electric Truck: ez egyelőre a Chevy villany-pickupjának munkaneve. Sokkal többet nem is tudunk a kocsiról, az eddig hozzáférhető összes információ az, hogy készül és hogy papíron 400 mérföldet, 640 kilométert tud majd megtenni egy feltöltéssel. Persze nem lenne meglepő, ha a technika nagyjából ugyanaz lenne, amit a Hummer EV-be is beépít a General Motors.
Az alapmodell ebből a pickupból is akkumulátoros-elektromos, hatótávolság már a 160 kWh kapacitású akkuval sem lesz csekély. A csúcsváltozatot viszont a gyártó hidrogéncellával tervezi kiegészíteni. Így a hajtó villanymotorok számára ebben a pickupban nem csak az akkumulátorból, hanem a tartályokban szállított hidrogént a levegő oxigénjével reagáltató üzemanyag-cellából is érkezik majd az energia.
A Nikola 906 lóerős teljesítményt és persze gyors utántölthetőséget ígér - ha a vezető talál egy hidrogénkutat. A gyártás 2022-ben indulhat, az előzetesen meghirdetett vételár 60 ezer dollár az akkumulátoros, 80 ezer a hidrogéncellával kiegészített változatra. A Nikola Badger-ről itt írtunk korábban.
Ez hát az amerikai autóipar nyolc elektromos pickup-ígérete. Vajon melyik lenne a befutó közülük itt nálunk, a jó öreg Európában?