Amerikában már mobilokkal forgatják a tehetségkutatókat - mi a helyzet az RTL Klubnál?

2020 / 05 / 15 / Pőcze Balázs
Amerikában már mobilokkal forgatják a tehetségkutatókat - mi a helyzet az RTL Klubnál?
Az elmúlt két hónapban a képernyő mindkét oldalán történtek látványos változások: mi, az innenső térfélen másként fogyasztottunk és fogyasztunk videót, mint korábban, de az alkotóknak is új eszközökhöz kellett nyúlniuk, hiszen a járvány a tévés, filmes produkciók javát is megállította, de legalábbis lelassította. Az Apple büszkén hirdeti, hogy az iPhone-okkal tévéfilmeket lehet forgatni - és ezzel idehaza, az RTL Magyarországnál is egyetértenek, de a főrendezőjük azt is elárulta, hogy miben maradnak el a mobilok a hagyományos eszközöktől.

Ha közel húsz éve, a műsor elindításakor valaki azt mondja az American Idol készítőinek, hogy 2020-ban a műsort mobiltelefonokkal fogják forgatni, valószínűleg olyan magas hangon sírtak volna a nevetéstől, hogy megnyerik a saját versenyüket. Pedig most ez a helyzet: Conan O' Brian és Jimmy Fallon talkshow-i után most egy énekes tehetségkutató is otthonról készül, otthoni eszközökkel. Az Apple közleménye szerint ugyanis három iPhone 11 Pro, egy állvány és egy körlámpa van abban a csomagban, amellyel az ABC tévétársaság dolgozik, míg a szereplők nem találkozhatnak egymással. A vágás a kötelező kétméteres távolságnál is sokkal biztonságosabban, a vágók otthonában történik.

Az Apple évek óta futtatja "Shot on iPhone" kampányát, amelynek plakátjait a fotósok a mobiljukkal készítik el. A járvány elhozta ennek a folyamatnak a következő, lényegesen bátrabb lépését, ami normális körülmények közt talán meg sem történt volna. Reális alternatíva lett az alkotók számára a mobiltelefon mint videókamera. Persze filmesek, tévések már korábban is kísérleteztek ezzel: A floridai álomba például került iPhone 6S-sel készült jelenet, hogy titokban forgathassanak Disneylandben, de teljes filmek is forogtak már mobiltelefonnal.

A kérdés, hogy mostantól ez a rutin része lesz-e, akár itthon

Az RTL Klubon már most fut három „karanténműsor”, és mindháromban szerepet kapnak a telefonok. A Maradj haza magadnak! című realityben, a Made in karantén című egyedi tehetségkutatóban és a Segítség! Itthon vagyok! című sitcomban is készülnek felvételek telefonnal. Ehhez azonban az RTL Magyarországnál hozzátették: "Azért az fontos, hogy a telefonos felvételeknek nagyon komoly korlátjai vannak, így nem véletlen, hogy a televízió műsorok normális körülmények között profi eszközökkel, profi helyszíneken készülnek. Ez pedig aligha fog változni a belátható jövőben. Természetesen fantasztikus lehetőség, hogy az ilyen rendkívüli helyzetekben is van pótmegoldás, de tisztában kell lennünk azzal, hogy ez tényleg csak ideiglenesen megoldás és csak bizonyos esetekben." A Drága örökösök és a Barátok közt munkálatai leálltak egy időre, bár az utóbbi időközben szigorú feltételek mellett újraindulhatott, ahogy a Konyhafőnököt is sikerült befejezni - a Survivor idei évada viszont teljesen kiesik.

A járványhelyzet nem csak a szórakoztató műsorok készítését befolyásolja. "A széleskörű, folyamatos és hiteles hírszolgáltatás érdekében, szigorú biztonsági intézkedések mellett, a Híradó és Fókusz lekettőzött szerkesztőséggel dolgozik, hogy egy esetleges fertőzés esetén a másik stáb tudjon dolgozni. A Hírigazgatóság összes munkatársa ezen munkálatokban vesz részt, így a Házon kívül, a XXI. század és a Fókusz Portré című műsorok a március 23-i hét óta határozatlan időre szünetelnek."

Kovács Dániel Richárd főrendező, akinek a nevéhez például a Válótársak, vagy a most debütált Mellékhatás fűződik, kiemelte, hogy nem csak a technikai korlátok érdekesek, amikor otthoni, telefonos forgatásokra kerül sor. "Egy otthoni forgatási helyzetben a stáb fontos tagjainak a hiánya rengeteg hibázási lehetőséget rejt. Rendezőként talán a legnagyobb rizikó egy olyan helyzetben van, ha a rendező nem lehet jelen a felvételen, nem instruálhatja személyesen az operatőrt és nem tud azonnal reagálni egy jelenetre."

De a csatorna főrendezője szerint sem utópia a telefonos forgatás:

"néha azon szoktunk nevetni magunkban, hogy sokszor egy pár éves broadcast TV kamera sokkal kevesebbet tud, mint egy okostelefon.

Gondolok itt elsősorban felbontásra, lassításra. Ráadásul sokkal könnyebb a kezelhetősége és már olyan kiegészítők, kameramozgatók, gimballok léteznek, amelyekkel kifejezetten erős felvételeket lehet készíteni." De azért a készülékek korlátai egy ideig még megmaradnak: "Az átfogással még baj van. Komolyabb fénykülönbségeknél, ha világítással nem kompenzálunk, már lebukós a telefon, szóval okosan kell használni és természetesen nagyon nem mindegy, hogy ki kezeli azt a telefont! A másik nagy probléma abból fakad, hogy komoly, filmes, 35mm-es optikákat nem lehet rátenni a telefonra, fura is lenne, hisz ezek az optikák sokkal nagyobbak, mint maga a telefon. És mivel ezeket nem lehet feltenni, nem lehet például felvétel közben az élességet állítani manuálisan, ami jelentősen korlátozza a lehetőségeket."

Mindeközben Hollywoodban Jeffrey Katzenberg fogja a fejét

Nem csak a mozgóképgyártás, de a -fogyasztás is hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években - pont erre épített két filmes mogul, amikor a filmnézés jövőjét a mobilokon, egészen különleges módon képzelték el. De aztán jött az újabb változás, a járvány, amire ők sem számíthattak. Jeffrey Katzenberg producer, aki a Walt Disney Studios vezetése mellett az SKG stúdió egyik alapítójaként is ismert, társával, a HP egykori vezérével, Meg Whitmannel éveken át dolgozott azon, hogy összekalapozzon kétmilliárd dollárt a mobilos videózás jövőjére.

A Quibi (quick bites, apró falatok) koncepciója, hogy rövid epiózodokat készítenek a tartalmaikból, amelyeket útközben, akár fektetett, akár álló képaránnyal nézegethetünk, miközben rohanunk egyik helyről a másikra. Csakhogy most nem rohan senki sehova. Miközben a Netflix és a Disney+ dübörögnek, és két kanállal falják fel a világ sávszélét a videókonferenciázók elöl, a Quibire alig néhány millióan kíváncsiak pár héttel az indulás után. A készítők most azon dolgoznak, hogy könnyebb legyen Facebookon és Instán megosztani rövid részleteket a show-kból, hátha így többen kapnak kedvet ahhoz, hogy a bezártság ellenére a mobiljukon nézzék a rövidke filmeket.

Az RTL Magyarországnál elégedettek a saját streaming szolgáltatásuk, az RTL Most+ teljesítményével, bár konkrét számokat nem árultak el: "Az RTL Most+ platform felhasználói bázisa az elmúlt 9 hétben megduplázódott és folyamatosan tovább emelkedik. Ebben nagy szerepe van A Tanár 3. és az Apatigris első évadának, mivel ezen sorozatok epizódjait csak az RTL Most+ felületen láthatják a nézők, valamint a Mellékhatás esetében a sorozat részeit az RTL Klubon látható szombati premier előtt egy héttel a nézők már megtekinthetik az RTL Most+-on."

(Fotó: American Idol, Getty)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.