Amerikában már mobilokkal forgatják a tehetségkutatókat - mi a helyzet az RTL Klubnál?

2020 / 05 / 15 / Pőcze Balázs
Amerikában már mobilokkal forgatják a tehetségkutatókat - mi a helyzet az RTL Klubnál?
Az elmúlt két hónapban a képernyő mindkét oldalán történtek látványos változások: mi, az innenső térfélen másként fogyasztottunk és fogyasztunk videót, mint korábban, de az alkotóknak is új eszközökhöz kellett nyúlniuk, hiszen a járvány a tévés, filmes produkciók javát is megállította, de legalábbis lelassította. Az Apple büszkén hirdeti, hogy az iPhone-okkal tévéfilmeket lehet forgatni - és ezzel idehaza, az RTL Magyarországnál is egyetértenek, de a főrendezőjük azt is elárulta, hogy miben maradnak el a mobilok a hagyományos eszközöktől.

Ha közel húsz éve, a műsor elindításakor valaki azt mondja az American Idol készítőinek, hogy 2020-ban a műsort mobiltelefonokkal fogják forgatni, valószínűleg olyan magas hangon sírtak volna a nevetéstől, hogy megnyerik a saját versenyüket. Pedig most ez a helyzet: Conan O' Brian és Jimmy Fallon talkshow-i után most egy énekes tehetségkutató is otthonról készül, otthoni eszközökkel. Az Apple közleménye szerint ugyanis három iPhone 11 Pro, egy állvány és egy körlámpa van abban a csomagban, amellyel az ABC tévétársaság dolgozik, míg a szereplők nem találkozhatnak egymással. A vágás a kötelező kétméteres távolságnál is sokkal biztonságosabban, a vágók otthonában történik.

Az Apple évek óta futtatja "Shot on iPhone" kampányát, amelynek plakátjait a fotósok a mobiljukkal készítik el. A járvány elhozta ennek a folyamatnak a következő, lényegesen bátrabb lépését, ami normális körülmények közt talán meg sem történt volna. Reális alternatíva lett az alkotók számára a mobiltelefon mint videókamera. Persze filmesek, tévések már korábban is kísérleteztek ezzel: A floridai álomba például került iPhone 6S-sel készült jelenet, hogy titokban forgathassanak Disneylandben, de teljes filmek is forogtak már mobiltelefonnal.

A kérdés, hogy mostantól ez a rutin része lesz-e, akár itthon

Az RTL Klubon már most fut három „karanténműsor”, és mindháromban szerepet kapnak a telefonok. A Maradj haza magadnak! című realityben, a Made in karantén című egyedi tehetségkutatóban és a Segítség! Itthon vagyok! című sitcomban is készülnek felvételek telefonnal. Ehhez azonban az RTL Magyarországnál hozzátették: "Azért az fontos, hogy a telefonos felvételeknek nagyon komoly korlátjai vannak, így nem véletlen, hogy a televízió műsorok normális körülmények között profi eszközökkel, profi helyszíneken készülnek. Ez pedig aligha fog változni a belátható jövőben. Természetesen fantasztikus lehetőség, hogy az ilyen rendkívüli helyzetekben is van pótmegoldás, de tisztában kell lennünk azzal, hogy ez tényleg csak ideiglenesen megoldás és csak bizonyos esetekben." A Drága örökösök és a Barátok közt munkálatai leálltak egy időre, bár az utóbbi időközben szigorú feltételek mellett újraindulhatott, ahogy a Konyhafőnököt is sikerült befejezni - a Survivor idei évada viszont teljesen kiesik.

A járványhelyzet nem csak a szórakoztató műsorok készítését befolyásolja. "A széleskörű, folyamatos és hiteles hírszolgáltatás érdekében, szigorú biztonsági intézkedések mellett, a Híradó és Fókusz lekettőzött szerkesztőséggel dolgozik, hogy egy esetleges fertőzés esetén a másik stáb tudjon dolgozni. A Hírigazgatóság összes munkatársa ezen munkálatokban vesz részt, így a Házon kívül, a XXI. század és a Fókusz Portré című műsorok a március 23-i hét óta határozatlan időre szünetelnek."

Kovács Dániel Richárd főrendező, akinek a nevéhez például a Válótársak, vagy a most debütált Mellékhatás fűződik, kiemelte, hogy nem csak a technikai korlátok érdekesek, amikor otthoni, telefonos forgatásokra kerül sor. "Egy otthoni forgatási helyzetben a stáb fontos tagjainak a hiánya rengeteg hibázási lehetőséget rejt. Rendezőként talán a legnagyobb rizikó egy olyan helyzetben van, ha a rendező nem lehet jelen a felvételen, nem instruálhatja személyesen az operatőrt és nem tud azonnal reagálni egy jelenetre."

De a csatorna főrendezője szerint sem utópia a telefonos forgatás:

"néha azon szoktunk nevetni magunkban, hogy sokszor egy pár éves broadcast TV kamera sokkal kevesebbet tud, mint egy okostelefon.

Gondolok itt elsősorban felbontásra, lassításra. Ráadásul sokkal könnyebb a kezelhetősége és már olyan kiegészítők, kameramozgatók, gimballok léteznek, amelyekkel kifejezetten erős felvételeket lehet készíteni." De azért a készülékek korlátai egy ideig még megmaradnak: "Az átfogással még baj van. Komolyabb fénykülönbségeknél, ha világítással nem kompenzálunk, már lebukós a telefon, szóval okosan kell használni és természetesen nagyon nem mindegy, hogy ki kezeli azt a telefont! A másik nagy probléma abból fakad, hogy komoly, filmes, 35mm-es optikákat nem lehet rátenni a telefonra, fura is lenne, hisz ezek az optikák sokkal nagyobbak, mint maga a telefon. És mivel ezeket nem lehet feltenni, nem lehet például felvétel közben az élességet állítani manuálisan, ami jelentősen korlátozza a lehetőségeket."

Mindeközben Hollywoodban Jeffrey Katzenberg fogja a fejét

Nem csak a mozgóképgyártás, de a -fogyasztás is hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években - pont erre épített két filmes mogul, amikor a filmnézés jövőjét a mobilokon, egészen különleges módon képzelték el. De aztán jött az újabb változás, a járvány, amire ők sem számíthattak. Jeffrey Katzenberg producer, aki a Walt Disney Studios vezetése mellett az SKG stúdió egyik alapítójaként is ismert, társával, a HP egykori vezérével, Meg Whitmannel éveken át dolgozott azon, hogy összekalapozzon kétmilliárd dollárt a mobilos videózás jövőjére.

A Quibi (quick bites, apró falatok) koncepciója, hogy rövid epiózodokat készítenek a tartalmaikból, amelyeket útközben, akár fektetett, akár álló képaránnyal nézegethetünk, miközben rohanunk egyik helyről a másikra. Csakhogy most nem rohan senki sehova. Miközben a Netflix és a Disney+ dübörögnek, és két kanállal falják fel a világ sávszélét a videókonferenciázók elöl, a Quibire alig néhány millióan kíváncsiak pár héttel az indulás után. A készítők most azon dolgoznak, hogy könnyebb legyen Facebookon és Instán megosztani rövid részleteket a show-kból, hátha így többen kapnak kedvet ahhoz, hogy a bezártság ellenére a mobiljukon nézzék a rövidke filmeket.

Az RTL Magyarországnál elégedettek a saját streaming szolgáltatásuk, az RTL Most+ teljesítményével, bár konkrét számokat nem árultak el: "Az RTL Most+ platform felhasználói bázisa az elmúlt 9 hétben megduplázódott és folyamatosan tovább emelkedik. Ebben nagy szerepe van A Tanár 3. és az Apatigris első évadának, mivel ezen sorozatok epizódjait csak az RTL Most+ felületen láthatják a nézők, valamint a Mellékhatás esetében a sorozat részeit az RTL Klubon látható szombati premier előtt egy héttel a nézők már megtekinthetik az RTL Most+-on."

(Fotó: American Idol, Getty)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
99,9%-os pontossággal azonosítja a robot azokat, akik a kávéjukra várnak.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.