A Sakkmatt a T–14 Armata tankhoz hasonlóan az orosz hadiipar egyfajta szimbóluma: papíron eszméletlen jól mutat, látszik, hogy az orosz hadsereg modernizációja mellett a cél a minél több külföldi megrendelés bezsebelése volt, viszont a harctérre/légtérre ezek az eszközök már nem, vagy csak korlátozott mértékben jutnak el, és épp a mostani háború az, ami több szempontból is alááshatja nem csak a szóban forgó járművek fejlesztését, de bizonyos értelemben a létjogosultságukat is. Ezzel kapcsolatban az 1945-ön jelent meg egy cikk, aminek a szerzője pont azon spekulál, hogy a fenti hatások kumulációja miként eredményezheti azt, hogy a Sakkmatt sose lásson tényleges bevetést.
A Szu–75 Sakkmattról korábban mi is írtunk (lenti cikk), ám röviden itt a lényeg a tavaly bemutatott vadászgépről: A „Checkmate” (Sakkmatt) elnevezésű gépet a Rostec gyártja, míg a terveket a patinás Szuhoj készíti, és bár több, igen lenyűgözően hangzó karakterisztikát is megemlítettek a szóban forgó cégek képviselői, az egyik legfontosabb újítás, hogy egyhajtóműves gépről van szó. Ennek jelentősége pedig, hogy a könnyű taktikai repülőgépek osztályába sorolt „Sakkmatt” egyéb technológiáit tekintve az ötödik generációs vadászok közé tartozik, így olyan masinákkal versenyez – nem is annyira a légtérben, mint inkább a vásárlók kegyeiért –, mint az amerikai F–22 Raptor, a kínai Chengdu J-20, vagy akár az oroszok saját Szu–57-ese (másnéven: PAK–FA). A felsorolt gépek azonban mind ikerhajtóműves vadászok, szemben tehát az egyhajtóműves, és ezért olcsóbb Sakkmattal, amely épp ezért költséghatékony megoldás lehet bizonyos, fejlett, ugyanakkor elérhető áru vadászgépekben gondolkodó nemzetek számára. A vadász előreláthatóan 25-30 millió dollárba kerülhet, ami egy F–35 árának a hetede mindössze. Jurij Boriszov, orosz miniszterelnök-helyettes a hozzáférhető ár kapcsán a gép bemutatásakor kifejezte reményét, hogy az új gépet Indiának, Vietnamnak és bizonyos afrikai országoknak tudják majd eladni, és legalább 300 gépre várnak külföldi megrendelést.
Mint látható tehát, a gép kettős céllal készült: egyrészt belesimul az orosz hadsereg modernizációjába (hogy ez miként sikerült, azt épp most láthatjuk a hírekben), másrészt olcsó ötödik generációs gépnek szánják a külföldi piacokra. Mint az orosz fejlesztések esetén úgy általában, úgy a Sakkmatt esetén is igaz, hogy már magához a fejlesztéshez is külföldi tőkére van szüksége az országnak. Azonban épp ez a tőke apadhat most el részben az oroszokat sújtó szankciók, részben amiatt, mert Oroszország jelenleg páriaállam a nemzetközi közösségben, és sokan az oroszok helyett épp ezért inkább Kínával üzletelnek. Magyarán elég valószínű, hogy az oroszok vesztenek megrendelőket (már ha akadt eddig egyáltalán biztos vásárló).
A következő probléma maga a fejlesztés, ami (szintén az Armata tankhoz hasonlóan) nem haladhat túl jól. Ennek jele lehet, hogy még a Sakkmatt elődje, a Szu–57 Felon sem áll készen a harci bevetésre – habár a Szu–57-et már bevetették Szíriában, ezek nem voltak tényleges harci repülések, és a gép tömeggyártására is leghamarabb 2027-ben kerülhet sor. Ami a Sakkmattot illeti – ez a gép lehet, hogy 2023-ig fel sem fog emelkedni a kifutóról.
Az anyagi háttér külföldi tőke segítségével történő biztosításánál, valamint a fejlesztés nehézségeinél azonban akadhat égetőbb probléma, ami szintén az ukrán háború szülöttje. Mint látható, az egyhajtóműves vadász egy költséghatékony megoldás szegényebb nemzetek hadseregei számára, azonban, mint azt a szakértők is felvetik, épp az Ukrajnában a különböző drónok (kiemelten a török Bayraktar TB2) sikeres bevetései kérdőjelezték meg ezen vadászgépek létjogosultságát is a tankokra építő hadviselés mellett. A drón ugyanis nem csak sokkal olcsóbb még a budget kategóriás vadásznál is, de a használatához nincs szükség hosszas kiképzésre, drága és adott esetben nehezen beszerezhető pótalkatrészekre és nehézkes karbantartásra. Mint az 1945 cikke idézi a RAND Corporation (egy amerikai nonprofit agytröszt) szakértőit:
„A hadviselés jellege változik, és a fegyveres drónok a pilótát igénylő repülőgépek árának a töredékébe kerülnek. A szűkös védelmi költségvetéssel rendelkező országok lemondhatnak Oroszország állítólagos 5. generációs vadászrepülőgépeiről, függetlenül attól, hogy azok milyen karakterisztikával rendelkeznek.”
(Kép: wikimedia.commons/Mztourist)