Oroszország leleplezte az F–35 elleni, ötödik generációs vadászgépét

2021 / 07 / 21 / Felkai Ádám
Oroszország leleplezte az F–35 elleni, ötödik generációs vadászgépét
A gép nem csak Oroszország haderejét izmosítaná, de az oroszok visszaszereznék ennek segítségével pozíciójuk a vadászgép-exportőrök között is.

A gépet tegnap mutatták be a MAKS-2021 International Aviation and Space Salon elnevezésű rendezvényen a Moszkvától pár órányira található Zsukovszkijban. A „Checkmate” (Sakkmatt) elnevezésű gépet a Rostec gyártja, míg a terveket a patinás Szuhoj készíti, és bár több, igen lenyűgözően hangzó karakterisztikát is megemlítettek a szóban forgó cégek képviselői, az egyik legfontosabb újítás, hogy egyhajtóműves gépről van szó.

Ennek jelentősége pedig, hogy a könnyű taktikai repülőgépek osztályába sorolt „Sakkmatt” egyéb technológiáit tekintve az ötödik generációs vadászok közé tartozik, így olyan masinákkal versenyez – nem is annyira a légtérben, mint inkább a vásárlók kegyeiért –, mint az amerikai F–22 Raptor és F–35 Lightning II, a kínai Chengdu J-20, vagy akár az oroszok saját Szu–57-ese (másnéven: PAK–FA). A felsorolt gépek azonban mind ikerhajtóműves vadászok, szemben tehát az egyhajtóműves, és ezért olcsóbb Sakkmattal, amely épp ezért költséghatékony megoldás lehet bizonyos, fejlett, ugyanakkor elérhető áru vadászgépekben gondolkodó nemzetek számára.

Ami a gép egyéb paramétereit illeti: képes a hangsebesség 1,8-2-szeresével repülni, a hatótávolsága pedig 3000 km. A vadászra 7400 kg súlyú felszerelést lehet aggatni, és a Rostec egyebek mellett a lopakodás és a hangsebesség környéki repülés miatt sorolja az ötödik generációs gépek közé. A vadászt mesterséges intelligenciával is ellátják, amely a pilótát segíti majd. Az új tervek segítségével azonban a gép akár pilótamentéssé is átalakítható, de a régi vágású hadurak katonai vezetők akár kétüléses modellt is rendelhetnek – mint látható a gépet úgy tervezik, hogy minél könnyebben hozzápasszintható legyen a kedves vásárló igényeihez, ennek szellemében az oroszok törekedtek a karbantartási költségek mérséklésére is. A Rostec egyébként már korábban is megfutatott egy kampányt a gépről a közösségi médiában, ahol azzal a szöveggel promózták, hogy: Szeretnél meztelenül látni? Ez mondjuk pont olyan szöveg, amit ma már például a Lockheed Martin nagy valószínűséggel nem rakna ki a Twitterre.

A gép ezek mellett hat célpontot tud egyszerre támadni, alig látszódik a radaron, és rövidebb pályára van szüksége a le- és felszálláshoz, miközben fejlett fegyverrendszereket lehet rárakni. A gép első repülésére 2023-ban kerülhet sor, az előrendelt példányokat pedig 2026-tól tervezik leszállítani.

A vadász előreláthatóan 25-30 millió dollárba kerülhet, ami az F–35 árának a hetede mindössze. Jurij Boriszov, orosz miniszterelnök-helyettes a hozzáférhető ár kapcsán kifejezte reményét, hogy az új gépet Indiának, Vietnamnak és bizonyos afrikai országoknak tudják majd eladni, és legalább 300 gépre várnak külföldi megrendelést. Boriszov hozzátette, hogy egy meg nem nevezett külföldi ügyfél már most erősen érdeklődik a Checkmate iránt, illetve természetesen az orosz légierőtől is várnak megrendelést.

Mint arra az ABC News kitért, a harci repülők adták az orosz fegyverexport zömét, de az ikerhajtóműves Szu–30 és Szu–35 vadászok estén egyre nőtt a konkurencia nyomása a nemzetközi piacokon. A Szuhoj és a MiG (a két harcirepülőgyárat tavaly vonták össze) pedig a nyolcvanas évek óta kizárólag kéthajtóműves repülőket készített, ami egyes szakértők szerint néhány külföldi piacon nem jött jól az oroszoknak, ahol inkább olcsóbb, egyhajtóműves gépeket vásároltak volna. A Checkmate tehát erre az igényre lehet egy válasz. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a Krím-félsziget 2014-es megszállása, valamint a nyugati országokkal fokozódó feszültségek közepette a Kreml az ország arzenáljának a modernizálását kulcsfontosságúnak nevezte.

(Források: ABC News, CNN, Interesting Engineering, IHO)

További cikkek a témában:

Német–francia–spanyol összefogásban készülhet el a jövő európai lopakodógépe A Future Combat Air System (FCAS) lenne Európa válasza az amerikai F-35-re, és mindent tudna, amit az. Ráadásul az európai gazdaságnak és iparnak is jót tenne.

Először tankolt meg drón a levegőben egy vadászrepülőt A vezető nélküli eszköz egy F/A 18 Super Hornet gép utántöltésével demonstrálta, hogy a drónok is alkalmasak a tanker szerepére és képesek jól működő formációban repülni a másik géppel a tankolás idejére.

Levegőbe emelkedett a Boeing pilóta nélküli harci gépe A Loyal Wingmant pilóta helyett a mesterséges intelligencia irányítja, és képes kötelékben repülni a hagyományos gépekkel.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.