"A védenc Amazon.com éveken keresztül verte át fogyasztók millióit, hogy azok tudtuk nélkül bekerüljenek az Amazon Prime programba" - fogalmaz a panasz. A havidíjas Prime-tagság keretében az ügyfelek olcsóbban és gyorsabban kapják meg a csomagjaikat, illetve más szolgáltatásokhoz is hozzájutnak. A digitális termékek javánál mára rendkívül fontos lett a havi fix bevétel. Sőt, ez a trend már az interneten is túlmutat, az Apple vagy a Google mellett például a BMW is havidíjért biztosít bizonyos szolgáltatásokat, mondjuk az ülésfűtést.
"Az Amazon manipulatív, kényszerítő hatású, félrevezető felületeket alakított ki úgynevezett sötét minták használatával" - írja a Federal Trade Commission (FTC) panasza, amit az Ars Technica cikke idéz. Aki pedig le akart iratkozni, annak egészen idén tavaszig egy "négyoldalas, hat kattintást igénylő, tizenöt opcióval rendelkezdő folyamaton" kellett végigküzdenie magát. Ezzel két törvénysértést követhetett el a vállalat: egyrészt anélkül adtak el a vásárlóiknak egy szolgáltatást, hogy megfelelően tájékoztatták volna őket, másrészt nem csak azokból csináltak előfizetőket, akik ezt kérték, hanem azokból is, akik nem tiltakoztak ez ellen, márpedig ez az Egyesült Államokban szintén törvénytelen. Utóbbi esetenként ötvenezer dolláros bírságot is jelenthet a cég számára.
2021 elején írtunk részletesen a Rakétán azokról a trükkös, félrevezető kezelőfelületi, azaz interfész-megoldásokról, amelyek tudat alatt kényszerítik ránk a platformok akaratát. A fogalmat egy brit designer, Harry Brignull alkalmazta először. Brignull a jelenségnek szentelt weboldalán, a darkpatterns.org-on úgy fogalmaz, hogy "ezek azok a trükkök, amelyekkel weboldalak és appok rávesznek arra, hogy megtegyél olyan dolgokat, amelyeket nem akarnál, mint például megveszel valamit, vagy feliratkozol valamire." Sötét minta lehet az, amikor a fogyasztónak jobb opciót halványabb színnel szedik, amikor a profil törlését indokolatlanul megnehezítik, vagy amikor a "leiratkozás" menüpontot valahogy lényegesen nehezebb megtalálni, mint bármi mást az oldalon. A törvényhozók szerint ezek akkora kárt okoznak a fogyasztóknak, hogy a Kaliforniai Privát szféra Jogok Törvénye is büntethetővé tette a sötét minták alkalmazását.
Az Amazon 2016-tól egészen idén áprilisig működtette "Íliász" kódnevű leiratkozási folyamatát, ami az FTC szerint valóban annyi kihívást rejtett, mint Akhilleusz küzdelmei. Mielőtt megszabadultak volna a felhasználók a havidíjfizetés kötelezettségétől, először meg kellett találniuk a megfelelő gombot, ami önmagában nehéz volt, majd végig kellett olvasniuk, hogy mennyi dolgot kaptak már az előfizetésük miatt, és mi mindenről maradnak majd le. Az Amazon a vádak szerint még hátráltatta is a nyomozást, így mire megszületik a végső döntést, valószínűleg az Íliászt és az Odüsszeiát is végig fogjuk tudni olvasni, többször.
(Borítókép: Beata Zawrzel/NurPhoto via Getty Images)