Korábban már beszámoltunk róla, hogy az Amazon a boltjai egy részében megszüntette a kasszákat, a mesterséges intelligencia és a termékeket figyelő szenzorok segítségével ugyanis a üzlet pontosan nyomon tudja követni, hogy mit vettünk, és az árat automatikusan levonja az Amazon-folyószámlánkról. A rendszer egyetlen apró kényelmetlensége az volt, hogy az áruházba való belépéskor a vásárlóknak le kellett csippenteniük az Amazon alkalmazásában megtalálható egyedi azonosítójukat, de a cégnek most ezt is sikerült kiküszöbölnie az Amazon One-nal, ami a tenyerük alapján képes azonosítani a vásárlókat.
A regisztrálás csupán egy percbe telik, és borzasztóan egyszerű: az első vásárláskor be kell dugni az Amazon One-ba a bankkártyánkat, majd a tenyerünket a szenzor fölé tartani, a rendszer pedig automatikusan összeköti a kettőt, így a további vásárlásoknál már elég csak odatartani a kezünket, és mehetünk is.
"Az Amazon One egy gyors, kényelmes és érintés nélküli módja annak, hogy az emberek a tenyerüket használhassák olyan mindennapos tevékenységekhez, mint a vásárlás, a hűségkártya használata, a stadionokba való bejutás vagy a munkába becsekkolás"
- írta az erről szóló blogbejegyzésében Dilip Kumar, a vállalat fizikai kiskereskedelmi tevékenységért felelős vezetője, aki azt is hozzátette, hogy a szolgáltatás rendkívül biztonságos, és egyedileg fejlesztett algoritmussal valamint hardverrel működik.
Az Amazon egyelőre két seattle-i boltjában szerelte fel a tenyérleolvasókat, de ahogy arra Kumar is utalt, később szélesebb körben is alkalmazni akarják, és partnercégeknek is a rendelkezésére bocsátanák, így elképzelhető, hogy hamarosan az áruházak mellett stadionokban, irodaházakban is megjelenik a rendszer.
A fociszurkolók ennek nem biztos, hogy örülni fognak, hiszen az eszköz vélhetőleg hasonlóan működik, mint a hírhedt vénaszkenner, ami miatt a Ferencváros szurkolói hosszú hónapokon keresztül bojkottálták a csapat meccseit. A BBC-nek nyilatkozó Dr. Basel Halak, a Southamptoni Egyetem elektronikai és számítógép-tudományi iskolájának oktatója elmondta, hogy a tenyérleolvasó a kézben futó vénákat azonosítja, ami minden ember esetében különbözik és mivel a bőr alatt van, így a hamisítása is nagyon nehéz. A professzor szerint a technológia az ujjlenyomat-azonosításhoz hasonló biztonságot tesz lehetővé, de mivel távolabbról is használható, így a legtöbb esetben sokkal praktikusabb. Ezzel szemben a 24.hu két évvel ezelőtt arról számolt be, hogy két hekkernek sikerült kijátszania a technológiát, igaz, az általuk bemutatott módszer annyira körülményesnek tűnik, hogy a hétköznapokban aligha működne.
Az Amazon elég homályosan fogalmaz azzal kapcsolatban, pontosan hogy is működik a tenyérszkennerük, erről csupán annyit írnak, hogy "a bőrön és a bőr alatt található, eltérő vonásokat" szkenneli be. A tavaly decemberben benyújtott szabadalmi kérvényük alapján mindenesetre tényleg egy vénaszkenner-szerű eszközről van szó, az abban részletezett találmány ugyanis a tenyér apró ráncai mellett a bőr alatt futó vénákat is feltérképezi.
Kumar a posztjában azt is leírta, hogy a vállalat választása azért esett erre a testrészre, mert a tenyerünk nem tartozik hozzá annyira az identitásunkhoz, mint például az arcunk, másrészről a tenyerünk beszkennelése egy tudatos mozdulatot igényel. Az Amazon azt minden bizonnyal jól látta, hogy az arcfelismerő technológia bevezetése a boltjaikban valószínűleg sokkal komolyabb ellenérzéseket váltott volna ki a vásárlókból, ugyanis a céget az utóbbi időben sok kritika érte a jogvédő szervezetek és a magánemberek részéről is. A támadások hatására az Amazon fel is függesztette azt a programot, amelynek keretében a rendőrség rendelkezésére bocsátották az arcfelismerő technológiájukat.
A BBC szerint vannak, akik így is élesen bírálják az Amazon legújabb fejlesztését, közéjük tartozik például a beszédes nevű Big Brother Watch is. "Az Amazon invazív, disztópikus technológiákkal árasztja el a piacot, amelyek nem létező problémákra nyújtanak megoldást" - nyilatkozta az adatvédelmi szervezet igazgatója, Silkie Carlo, aki leszögezte, hogy senkinek sem szabadna kiszolgáltatnia a biometrikus adatait csak azért, hogy árut vagy szolgáltatást vásároljon.
Az Amazon szerint a vásárlók adatait nem helyben tárolják, hanem titkosítva egy biztonságos szerveren, a felhasználóknak pedig lehetőségük van rá, hogy azt bármikor töröljék az Amazon weboldalán keresztül.
(Cnet)