Az AMG bemutatta saját villamosítási programját

2021 / 03 / 31 / Rácz Tamás
Az AMG bemutatta saját villamosítási programját
A benzinkorszak lassan a Mercedes gyári sport-tuning-részlegénél is véget ér. Jönnek a hibrid és elektromos AMG-k.

A Mercedes-AMG, a német prémiummárka gyári tuningrészlege megmutatta, milyen stratégia mentén tervezi az átlépést az elektromos mobilitás korába. A cég jelenleg a Forma-1-ben kipróbált fejlesztéseiből merít ihletet az első villamosított utcai AMG Mercik elkészítéséhez, a következő szinten pedig jönnek a tisztán elektromos AMG-sportautók hajtásláncainak komponensei.

A cég villamosítási stratégiájának látványos demonstrációs eszköze az idén piacra kerülő ezerlóerős Project ONE hipersportautó, amely minimális változtatásokkal viszi ki az F1 technikáját a közútra.


A Project One csak díszletként szolgált az AMG sajtóbemutatóján, sokkal fontosabbak lesznek a moduláris hibridhajtáslánc elemeiből összeállított hétköznapibb AMG E-Performance modellek

Kevésbé látványosak, viszont jóval komolyabb volument képviselnek az AMG eladásaiban Mercedes EQ jelzésű hibridautóinak durvább változatai, melyek E-Performance jelzéssel kerülnek a tulajdonosokhoz. Ezekben a kocsikban az eleve adott jó súlyelosztás (elöl a benzines, hátul az elektromos motor és az akkumulátor) előnyeit igyekeznek még jobban kihangsúlyozni az AMG-nél, az akku teljesítményét pedig az F1-ből átvett technikákkal növelik meg.

Az AMG hibridrendszere moduláris felépítésű: négy- vagy nyolchengeres belsőégésű motorral egyaránt kombinálható az elektromos hajtómotor és az akkumulátor. A hátsó kereket hajtó villanymotor a hibrid AMG-ben 150 kW-tal, 320 Nm-rel segíthet be a hagyományos motornak. A nagy elérhető sebességek érdekében az AMG villanymotorja kétfokozatú sebességváltót is kap, amelyből a nagyobb vezetési élményért részlegesen önzáró differenciálművön keresztül jut a hátsó kerekekre a teljesítmény. A második fokozatot 140 km/h-nál kapcsolja a váltó, amikor első fokozatban a villanymotor fordulatszáma eléri a maximális, 13500-as percenkénti tervezési fordulatszámot.

Az AMG hibridrendszerének érdekessége, hogy a hátsó tengelyen lévő elektromos motor teljesítménye a központi osztóművön keresztül átirányítható az első kerekekre. Ha elektromos üzemmódban a kocsi megcsúszna vagy az elindulás okozna nehézséget jégen, az első hajtás stabilizálni tudja az autó mozgását a benzinmotor beindítása nélkül is.

Ha pedig az elektromos energia már nem elég, belép a képbe a belsőégésű motor, ami  az AMG-nél kifinomított kilencfokozatú SPEEDSHIFT MCT-9G váltón és a 4-Matic osztóművén keresztül hajtja meg a kerekeket.

Az AMG elektromos stratégiájának egyik alapköve, hogy az akkumulátor-technológiával is házon belül kívánnak foglalkozni. Az AMG-Petronas F1-autó hibridrendszerének lítium-ion akkumulátorát már 2016 óta csiszolgatják, így van mit átültetni az utcai sportautókba is. A követelmények az akkuval szemben: villámgyorsan elérhető nagy csúcsteljesítmény, erős rekuperáció, kis tömeg.


A hibrid AMG-modellek lítium-ion akkumulátora. Folyamatosan kivehető teljesítmény: 70 kW, csúcsteljesítmény: 150 kW

Az AMG akkujának különlegessége a cellák optimális hőmérsékletének folyamatos szabályozására képes közvetlen cellahűtés. A 400 voltos akku mind az 560 celláját nem vezető, alig milliméter vastag járatokban áramló folyadék hűti. A folyadék áramlását úgy tervezték meg, hogy segítse a cellák hőmérsékletének kiegyenlítését, a 45 Celsius fok körüli üzemi hőfok állandó tartását az egész akkumulátorban. A teljes hűtőanyag-térfogat 14 liter; az akkuban átmelegedő hűtőközeg a kocsi orrában lévő radiátorban adja át a hőt a környező levegőnek.

Az AMG HPB80 kódjelű, 6,1 kWh kapacitású akkujának tömege 89 kg. A fajlagos teljesítmény 1,7 kW/kg, ami az AMG állítása szerint a direkt cellahűtés nélküli akkuk jellemző teljesítménysűrűségének kétszerese.


Az AMG hibridek csúcsa: V8 biturbó, plusz az elektromos hajtás

A hibrid AMG-modellek üzemmód-választójával "Electric", "Comfort", "Sport", "Sport+", "RACE" és "Individual" programok közül lehet választani. Ezen felül az autóban meg lehet határozni, hogy a vezető felkészültségéhez képest mennyire viselkedjenek biztonságra kihegyezetten vagy éppen nagyon is durván a hajtás elemei. A további négy üzemmód: "Basic", "Advanced", "Pro" és "Master". És ehhez jön még, hogy a villanymotor visszatöltésének, ennek a virtuális motorféknek a szintje négy állásban változtatható. Nem lesz egyszerű ebből a mátrixból kikonfigurálni a pillanatnyi hangulatunkhoz illő stílust!

Az AMG sporthibridjei a menetstabilizáló program részeként használják az elektromos hajtás vezérlését is. Az elpörgő kerekek esetén az ESP nem rögtön fékezéssel indít, hanem először a villanymotor visszafogásával próbálja élvezetessé tenni a határon autózást.

A moduláris hibridrendszer határait egyelőre 600 kW-os, 815 lóerős rendszerteljesítményben és 1000 Nm csúcsnyomatékban határozta meg az AMG. Ez bőven elégnek látszik a V8-as turbómotorral szerelt AMG modelleknek is! Tisztán elektromos módban viszont a hibrid AMG-modellek elérhető végsebessége csupán 130 km/h.


Elektromos turbófeltöltő a kétliteres benzinmotorhoz, egy V8-as teljesítményéért

Az AMG villamosításának egyik sajátos mellékszála, hogy a kétliteres benzinmotorhoz terveztek egy elektromos turbófeltöltőt. A villanymotorral pörgetett turbina a klasszikus, a csupán a kipufogógázokkal meghajtott légsűrítőnél gyorsabb reakciókra képes, a turbólyuk ezzel a megoldással teljesen kiküszöbölhető, a gázreakció a szívómotorokénál is gyorsabbra vehető. A turbinatengelyre szerelt, mindössze négy centiméter vastag, 156 ezres percenkénti fordulatszámra képes villanymotor a szívó- és kipfogóldali lapátsorok között a gázpedál állásszögétől kap jelet, melynek hatására felpörgeti a turbót, még mielőtt a megnövekedő kipufogógáz-mennyiség átvenné tőle a munkát. A motor akkor is fenn tudja tartani a töltőnyomást, ha a vezető egy pillanatra elveszi a gázt, így a gyors terhelésváltások között sem esik le az újra elérhető teljesítmény.


Két liter, négy henger, ami az elektromos segítséggel kétszer akkora, nyolchengeres motorok teljesítményét hozhatja

Az AMG kétliteres turbómotorja az elektromos feltöltővel 330 kW, 449 lóerő leadására képes. A hibridrendszerben ehhez hozzájön még a 150 kilowattos elektromos teljesítmény - így az első, az új technológiákkal felszerelt modell, az AMG C-osztály egy mindössze kétliteres, négyhengeres motorral egy klasszikus V8-as szívómotor teljesítményét tudja produkálni.

És jönnek a tisztán elektromos AMG-k is

Az AMG a Mercedes elektromos autóit is kezelésbe veszi. A csillagos villanyautók kívül-belül látványos kiegészítőket kapnak, a futóművet, a kormányzást, a fékrendszert az AMG ízlése szerint hangolják újra. Hogy a hajtáslánc fő elemeit milyen utókezelésnek vetik alá, arról konkrétumokat most nem tudtunk meg, de az idén érkező első elektromos AMG modellhez négy másodperc alatti 0-100 km/h-s gyorsulást és 250 km/h-s végsebességet ígér a tuningcég.

A tuningcégnél az elektromos teljesítménymodellek hangjáról is gondoskodnak. Az "AMG Sound Experience" a villamosított jövőben is megpróbál majd valami hasonlóan intenzív élményt adni, mint amit a klasszikus technikánál a felszabadított, gondosan behangolt kipufogórendszerrel tudott elérni a cég.

További cikkek a témában:

Miért nem lehet a töltőkábelt praktikusan feltekerni egy elektromos autóban, mint a porszívóban? Miért kell a sáros, koszos kábeleket kézzel feltekergetni és a csomagtartóba tenni a táskák, kabátok közé a legtöbb villanyautóban?

Jön az elektromos és az önvezető Volkswagen Transporter, még ha nem is ez lesz a neve A Volkswagen elektromos furgonja és kisbusza jövőre érkezik, az önvezető változatot 2025-re ígéri a cég.

Németországban már fejlesztik az utat, ami menet közben tölti az elektromos kamionokat A jövő autópályái alatt indukciós tekercsek generálják az áramot, a jövő kamionsofőrjei pedig diplomás értelmiségiek lesznek és távmunkában dolgoznak.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Így vetettek be F-35-ös vadászokat egy keskeny autópályáról – Videó
Így vetettek be F-35-ös vadászokat egy keskeny autópályáról – Videó
A VMX-1 Obsidian Iceberg hadgyakorlat már egy lehetséges csendes-óceáni hadszíntérre készül, elsősorban Kína ellen.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.