A Mercedes-AMG, a német prémiummárka gyári tuningrészlege megmutatta, milyen stratégia mentén tervezi az átlépést az elektromos mobilitás korába. A cég jelenleg a Forma-1-ben kipróbált fejlesztéseiből merít ihletet az első villamosított utcai AMG Mercik elkészítéséhez, a következő szinten pedig jönnek a tisztán elektromos AMG-sportautók hajtásláncainak komponensei.
A cég villamosítási stratégiájának látványos demonstrációs eszköze az idén piacra kerülő ezerlóerős Project ONE hipersportautó, amely minimális változtatásokkal viszi ki az F1 technikáját a közútra.
Kevésbé látványosak, viszont jóval komolyabb volument képviselnek az AMG eladásaiban Mercedes EQ jelzésű hibridautóinak durvább változatai, melyek E-Performance jelzéssel kerülnek a tulajdonosokhoz. Ezekben a kocsikban az eleve adott jó súlyelosztás (elöl a benzines, hátul az elektromos motor és az akkumulátor) előnyeit igyekeznek még jobban kihangsúlyozni az AMG-nél, az akku teljesítményét pedig az F1-ből átvett technikákkal növelik meg.
Az AMG hibridrendszere moduláris felépítésű: négy- vagy nyolchengeres belsőégésű motorral egyaránt kombinálható az elektromos hajtómotor és az akkumulátor. A hátsó kereket hajtó villanymotor a hibrid AMG-ben 150 kW-tal, 320 Nm-rel segíthet be a hagyományos motornak. A nagy elérhető sebességek érdekében az AMG villanymotorja kétfokozatú sebességváltót is kap, amelyből a nagyobb vezetési élményért részlegesen önzáró differenciálművön keresztül jut a hátsó kerekekre a teljesítmény. A második fokozatot 140 km/h-nál kapcsolja a váltó, amikor első fokozatban a villanymotor fordulatszáma eléri a maximális, 13500-as percenkénti tervezési fordulatszámot.
Az AMG hibridrendszerének érdekessége, hogy a hátsó tengelyen lévő elektromos motor teljesítménye a központi osztóművön keresztül átirányítható az első kerekekre. Ha elektromos üzemmódban a kocsi megcsúszna vagy az elindulás okozna nehézséget jégen, az első hajtás stabilizálni tudja az autó mozgását a benzinmotor beindítása nélkül is.
Ha pedig az elektromos energia már nem elég, belép a képbe a belsőégésű motor, ami az AMG-nél kifinomított kilencfokozatú SPEEDSHIFT MCT-9G váltón és a 4-Matic osztóművén keresztül hajtja meg a kerekeket.
Az AMG elektromos stratégiájának egyik alapköve, hogy az akkumulátor-technológiával is házon belül kívánnak foglalkozni. Az AMG-Petronas F1-autó hibridrendszerének lítium-ion akkumulátorát már 2016 óta csiszolgatják, így van mit átültetni az utcai sportautókba is. A követelmények az akkuval szemben: villámgyorsan elérhető nagy csúcsteljesítmény, erős rekuperáció, kis tömeg.
Az AMG akkujának különlegessége a cellák optimális hőmérsékletének folyamatos szabályozására képes közvetlen cellahűtés. A 400 voltos akku mind az 560 celláját nem vezető, alig milliméter vastag járatokban áramló folyadék hűti. A folyadék áramlását úgy tervezték meg, hogy segítse a cellák hőmérsékletének kiegyenlítését, a 45 Celsius fok körüli üzemi hőfok állandó tartását az egész akkumulátorban. A teljes hűtőanyag-térfogat 14 liter; az akkuban átmelegedő hűtőközeg a kocsi orrában lévő radiátorban adja át a hőt a környező levegőnek.
Az AMG HPB80 kódjelű, 6,1 kWh kapacitású akkujának tömege 89 kg. A fajlagos teljesítmény 1,7 kW/kg, ami az AMG állítása szerint a direkt cellahűtés nélküli akkuk jellemző teljesítménysűrűségének kétszerese.
A hibrid AMG-modellek üzemmód-választójával "Electric", "Comfort", "Sport", "Sport+", "RACE" és "Individual" programok közül lehet választani. Ezen felül az autóban meg lehet határozni, hogy a vezető felkészültségéhez képest mennyire viselkedjenek biztonságra kihegyezetten vagy éppen nagyon is durván a hajtás elemei. A további négy üzemmód: "Basic", "Advanced", "Pro" és "Master". És ehhez jön még, hogy a villanymotor visszatöltésének, ennek a virtuális motorféknek a szintje négy állásban változtatható. Nem lesz egyszerű ebből a mátrixból kikonfigurálni a pillanatnyi hangulatunkhoz illő stílust!
Az AMG sporthibridjei a menetstabilizáló program részeként használják az elektromos hajtás vezérlését is. Az elpörgő kerekek esetén az ESP nem rögtön fékezéssel indít, hanem először a villanymotor visszafogásával próbálja élvezetessé tenni a határon autózást.
A moduláris hibridrendszer határait egyelőre 600 kW-os, 815 lóerős rendszerteljesítményben és 1000 Nm csúcsnyomatékban határozta meg az AMG. Ez bőven elégnek látszik a V8-as turbómotorral szerelt AMG modelleknek is! Tisztán elektromos módban viszont a hibrid AMG-modellek elérhető végsebessége csupán 130 km/h.
Az AMG villamosításának egyik sajátos mellékszála, hogy a kétliteres benzinmotorhoz terveztek egy elektromos turbófeltöltőt. A villanymotorral pörgetett turbina a klasszikus, a csupán a kipufogógázokkal meghajtott légsűrítőnél gyorsabb reakciókra képes, a turbólyuk ezzel a megoldással teljesen kiküszöbölhető, a gázreakció a szívómotorokénál is gyorsabbra vehető. A turbinatengelyre szerelt, mindössze négy centiméter vastag, 156 ezres percenkénti fordulatszámra képes villanymotor a szívó- és kipfogóldali lapátsorok között a gázpedál állásszögétől kap jelet, melynek hatására felpörgeti a turbót, még mielőtt a megnövekedő kipufogógáz-mennyiség átvenné tőle a munkát. A motor akkor is fenn tudja tartani a töltőnyomást, ha a vezető egy pillanatra elveszi a gázt, így a gyors terhelésváltások között sem esik le az újra elérhető teljesítmény.
Az AMG kétliteres turbómotorja az elektromos feltöltővel 330 kW, 449 lóerő leadására képes. A hibridrendszerben ehhez hozzájön még a 150 kilowattos elektromos teljesítmény - így az első, az új technológiákkal felszerelt modell, az AMG C-osztály egy mindössze kétliteres, négyhengeres motorral egy klasszikus V8-as szívómotor teljesítményét tudja produkálni.
Az AMG a Mercedes elektromos autóit is kezelésbe veszi. A csillagos villanyautók kívül-belül látványos kiegészítőket kapnak, a futóművet, a kormányzást, a fékrendszert az AMG ízlése szerint hangolják újra. Hogy a hajtáslánc fő elemeit milyen utókezelésnek vetik alá, arról konkrétumokat most nem tudtunk meg, de az idén érkező első elektromos AMG modellhez négy másodperc alatti 0-100 km/h-s gyorsulást és 250 km/h-s végsebességet ígér a tuningcég.
A tuningcégnél az elektromos teljesítménymodellek hangjáról is gondoskodnak. Az "AMG Sound Experience" a villamosított jövőben is megpróbál majd valami hasonlóan intenzív élményt adni, mint amit a klasszikus technikánál a felszabadított, gondosan behangolt kipufogórendszerrel tudott elérni a cég.