A Tesla weboldalán jelenleg elérhető, előre konfigurált autók közül a legolcsóbb tizenhétmillió forintba, a legdrágább huszonhárommillió forintba kerül. Mindeközben a tisztán elektromos BMW-k ára ugyan huszonkétmillió forintnál indul, ám Nissan Leafet kapunk tizenhétmillió forint alatt készletről, a BYD-nél pedig már valamivel tízmillió forint fölött is találni autót, legalábbis az árlistájuk alapján. Vagyis nem véletlen, hogy az elmúlt fél év hírei leginkább arról szóltak, hogy a gyártók finomhangolják a tervezett gyártási mennyiségeiket, illetve árháborúba bonyolódnak a közvetlen versenytársaikkal.
Elon Musk azonban már közel húsz éve sejthette, hogy ez be fog következni, és azt is tudta, mi a teendő.
2006-os mestertervében az üzletember felvázolta, hogy a sportkocsijuktól lefele haladva egyre olcsóbb, egyre nagyobb mennyiségben eladható autókkal fognak előjönni. Így született meg a Model S, majd a Model 3. Ennek a folyamatnak a következő lépése az lett volna, legalábbis Walter Isaacson Musk-életrajza szerint, hogy egy huszonötezer dolláros, vagyis a mostani belépő modell kétharmadába kerülő kocsit vezetnek be. Ennek a tervnek azonban lőttek, helyette egy robottaxi lehet a következő Tesla - számolt be a TechCrunch.
Ugyan Musk cáfolta, sőt, hazugságnak nevezte a Reuters értesüléseit, de nem részletezte, hogy pontosan miben hazudott a hírügynökség, amely több, névtelenséget kérő forrást is megszólaltatott a február végi, házon belüli bejelentéssel kapcsolatban. "Elon direktívája, hogy adjunk mindent bele a robottaxikba" - fogalmazott az egyikük. Musk később maga jelentette be a tulajdonában lévő X-en, hogy augusztus nyolcadikán érkezik az a bizonyos autonóm taxi. Fontos hozzátenni, hogy a férfi már 2020-ban azt állította, hogy abban az évben készen lesznek a szükséges technológiával, és a szabályozói jóváhagyás az egyetlen "nagy ismeretlen".
Közben a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymo, illetve a GM-közeli Cruise már fizetős robottaxi-szolgáltatást üzemeltet több amerikai városban, igaz, rendszeresek a tüntetések, sőt, egy baleset után a Cruise le is kellett álljon egy időre. Vagyis az önvezető autókkal együtt az önvezető taxik ígérete is meglehetősen távolinak tűnik ezen a ponton - különösen, hogy a Teslák "önvezető" technológiája egyelőre csak az ötös skála második fokán áll, állandó emberi felügyeletet követelve. A helyzetet pedig tovább rontja, hogy folyamatosan csökken a márka népszerűsége, elemzők szerint pont a cégvezető szélsőséges megnyilvánulásai miatt.
(Borítókép: Christian Marquardt - Pool/Getty Images)