A Cruise 2016-ban kezdte el tesztelni az önvezető autóit a kaliforniai városban, tavaly júliusban pedig arra is megkapták az engedélyt, hogy az átalakított Chevrolet Boltokkal fizetős személyszállítási szolgáltatást végezzenek San Francisco egyes területein este 10 és reggel 6 között. A cég működésével kapcsolatban azóta időről-időre felmerültek kisebb-nagyobb aggályok; alig egy hónappal a szolgáltatás elindítása után például arról érkeztek hírek, hogy nyolc robottaxi órákra eltorlaszolta a forgalmat egy utcában, míg idén augusztusban egy megkülönböztető jelzést használó tűzoltóautóba hajtott bele a Cruise egyik önvezető autója, amelynek következtében a taxiban ülő utas megsérült.
Ennek ellenére úgy tűnt, hogy a cégnek rövid idő alatt sikerült ledolgoznia a Waymóval szembeni lépéshátrányát, hiszen augusztusban a Kaliforniai Közüzemi Bizottság mindkét cégnek megadta az engedélyt, hogy éjjel-nappal szállítsák az utasokat és egész San Franciscóra kiterjesszék a szolgáltatási területüket. Hogy a Crusie-zal ennek ellenére sincs minden rendben, azt jelezte, hogy a kaliforniai közlekedési hatóság (California Department of Motor Vehicles, DMV) egy hónappal később arra utasította a céget, hogy felezze meg a San Franciscó-i flotta létszámát, amely a The New York Times információi szerint jelenleg a nappali órákban 50, míg az éjszakai órákban 150 önvezető autóból áll.
A Crusie problémáit csak tetézte egy néhány héttel ezelőtti baleset, amely ugyan eredetileg nem az önvezető autó hibájából következett be, ám a balesetet egyértelműen súlyosbította, hogy a jármű nem megfelelően reagált a helyzetre. Október 2-án, az éjszakai órákban egy sofőr elütött egy gyalogost, aki ennek következtében éppen egy arra járó Crusie robottaxi alá esett. Az autó azonnal lefékezett, azonban a videók tanúsága szerint ezután ismét elindult, és nagyjából hat métert tett meg, miközben a gyalogos még mindig be volt szorulva alá. A Cruise tájékoztatása szerint a robotautójuk azért tett így, hogy lehúzódjon az útról, ez a válasz azonban nem nyugtatta meg a közlekedési hatóságot, amely ideiglenesen bevonta a Crusie engedélyét. A DMV közleménye ezzel kapcsolatban leszögezte, hogy az első számú prioritásuk a közbiztonság, a cég robotautói pedig megítélésük szerint jelenleg nem elég biztonságosak ahhoz, hogy teljesen automata módban közlekedjenek Kalifornia útjain.
A hatóság emellett azzal is vádolta a Cruise-t, hogy valótlan információkat közöltek a technológiájuk megbízhatóságával kapcsolatban. Bár a közlemény ez utóbbi állítást nem fejti ki részletesebben, ugyanakkor a Vice információi szerint a DMV többek között azt kifogásolta, hogy a Cruise eredetileg csak a balesetről készült felvétel egy részét mutatta meg az ügyet kivizsgáló munkatársaiknak, azt pedig, hogy az autójuk a megállás után ismét elindult, megpróbálták eltitkolni. Hannah Lidow, a cég szóvivője ugyanakkor határozottan tagadta ezeket a vádakat, azt állítva, hogy a Crusie képviselői a baleset után azonnal felvették a kapcsolatot a hatóságokkal, akinek többször is lejátszották a teljes felvételt. A szóvivő a lapnak azt is elmondta, hogy a döntés hatására átmeneti időre teljesen felfüggesztik a robottaxijaik működését San Franciscóban.
Matt Wansley, a New York-i Cardozo School of Law az esettel kapcsolatban az önvezető autókra vonatkozó szabályozás ellentmondásaira hívta fel a figyelmet. Az autóipari szakértő a The New York Timesnak nyilatkozva kifejtette, hogy amennyiben a Cruise autóit Kaliforniában nem ítélték kellően biztonságosnak, akkor az összes többi olyan államban is vissza kéne vonni az engedélyüket, ahol jelenleg közúton tesztelik a robotautókat, erre azonban egyáltalán nem biztos, hogy sor kerül. Wansley hozzátette, hogy véleménye szerint jelentős különbség látható a Crusie és a Waymo között, hiszen az Alphabet leányvállalatának autói mindeddig nem voltak érintettek olyan balesetben, ami elkerülhető lett volna, ha valaki ül a volánnál.
A Cruise honlapján április végén megjelent blogbejegyzés szerint a cég autói több mint egymillió mérföldet tettek meg San Francisco útjain, eközben pedig a számításaik szerint arányaiban mintegy fele annyi balesetben voltak érintettek, mint az emberi sofőrök által vezetett autók. Egy augusztusban megjelent részletes elemzésben hasonló következtetésre jutott Timothy B Lee is, aki a Waymo és a Cruise által jelentett összes balesetet elemezve megállapította, hogy azok száma és súlyossága is jócskán elmarad az emberi sofőrök által okozott balesetektől. Az újságíró ezzel együtt azt is megállapította, hogy a Cruise autóinak a jelek szerint valamivel nagyobb problémát okoz a közlekedési szabályok betartása, és ez különösen igaz a kereszteződésekre.
Hogy a Cruise-robottaxik mikor állhatnak újra szolgálatba, egyelőre nem lehet tudni, a DMV ugyanakkor annyit elárult, hogy a céget részletesen tájékoztatták arról, milyen lépéseket várnak el tőlük. Az biztos, hogy a hatóság döntése a General Motors mellett is sokaknak fájhat, hiszen a Cruise-t többek között a Microsoft és a Honda és dollármilliókkal támogatta, szeptemberben pedig már arról érkeztek hírek, hogy a cég mindössze egyetlen engedélyre vár, mielőtt elkezdhetnék az Origin névre keresztelt, pedál és kormánykerék nélkül működő robotautójuk tömeggyártását.
(Borítókép: Cruise)