A világ legismertebb gyorsétteremlánca jelenleg tíz chicagói éttermében tesztel beszédfelismerő rendszert, illetve robotokat. Ezt a vállalat igazgatója, Chris Kempczinski jelentette be egy múlt szerdai nemzetközi konferencián. A rendszer az eddigi tapasztalatok alapján a hozzá érkező rendelések nyolcvan százalékát képes kezelni, és körülbelül nyolcvanöt százalékos pontossággal hajtja végre azokat. Kérdés, hogy mennyire örülnek ennek azon vásárlók, akik a szerencsétlenül járt tizenöt százalékba tartoznak…ezt leszámítva az igazgató szerint
öt éven belül az USA minden McDonald’s-ában felbukkanhatnak a robotok az autós kiszolgálóknál.
Kempczinski elmondása szerint a tesztelések során felbukkanó leggyakoribb probléma, hogy az alkalmazottak – legalábbis most még – nem kifejezetten bíznak a technológiában, folyamatosan ellenőrzés alatt tartják, és rendre beleavatkoznak a munkájába. Hozzátette: nehéz valós adatokat gyűjteniük a robotok működéséről – ami pedig kulcsfontosságú lenne a jövőbeli fejlesztésekhez -, mert valahányszor kialakul egy váratlan helyzet, az emberek rögtön ott teremnek és szó szerint kiveszik a munkát a gépek kezéből.Pedig alighanem kénytelenek lesznek megbarátkozni velük, a gyorsétteremlánc tervei között ugyanis az ételkészítés automatizálása is szerepel. Bár ennek kifejlesztése és tökéletesítése előreláthatólag évekbe telik, vagyis az alkalmazottak még egy jó darabig biztosan megtarthatják állásukat.
Noha a statisztikák szerint a McDonald's továbbra is a világ második legnagyobb gyorsétteremlánca, növekedési üteme azonban mégsem hozza az elvárt mértéket, ezért a vállalat tavaly meghirdetett egy nagyszabású átalakítási programot, amely a vezetőség reményei szerint hosszabb távon megoldhatja gondjaikat. A projekt a 3D elnevezést kapta, melynek része a digitalizáció, a kiszállítás és az autós kiszolgálás (digital, delivery, drive thru). Ahogy fentebb írtuk, a gyorsétteremlánc ennek szellemében olyan haladó szellemű megoldásokkal kísérletezik, mint a mesterséges intelligenciával támogatott rendelésfelvétel.
Bár az újdonságokat még csupán kísérleti üzemmódban tesztelik, máris hiba csúszott a gépezetbe: Illinois államban ugyanis beperelték a vállalatot a jelenleg tíz étteremben működő beszédfelismerő rendszer miatt. Az egyik vásárló azért terelte jogi útra az ügyet, mert szerinte az eljárás ellentétes az állam adatvédelmi törvényeivel. Úgy tűnik a McDonald's vezetősége nem végzett elég alapos kutatómunkát a technológia bevezetése előtt, Illinois ugyanis azon államok közé tartozik, ahol kifejezetten szigorú a személyes adatokra és a magánszféra védelmére vonatkozó jogi szabályozás. A BIPA-nak (Biometric Information Privacy Act) törvény értelmében
engedély nélkül egyetlen személy vagy cég sem gyűjthet biometrikus azonosításra alkalmas adatokat.
A sértett fél, Shannon Carpenter áprilisban nyújtott be csoportos keresetet a BIPA-ra hivatkozva (hiszen nem ő az egyedüli érintett), és ezer-ötezer dolláros kártérítést követel minden egyes esetért, amikor a McDonald's a beleegyezése nélkül használta a hangfelismerő rendszert. Carpenter emellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a McD Tech Labs által fejlesztett beszédfelismerő rendszer nem pusztán szöveggé alakítja a hangot, hanem életkor, nem, akcentus és egyebek alapján profilozza a vásárlókat, akik nem kapnak tájékoztatást arról, hogy a megszerzett információkat hol tárolja és miként kezeli a McDonald’s. Kérdés, hogy milyen mértékben vágja ketté a gyorsétteremlánc növekedési terveit egy ekkora volumenű csoportos per.
(Fotó: Unsplash/Thabang)