Az USA repülő repülőgép-anyahajókat építene, drónokkal a fedélzeten
2021 / 04 / 01 / Justin Viktor
Az USA repülő repülőgép-anyahajókat építene, drónokkal a fedélzeten
A hatalmas amerikai repülőgép-hordozók vonzó célpontjai lehetnek a jövő háborúinak. A mai eszközökkel könnyen felderíthetők, és elég ha egyetlen ellenséges rakéta átjut a védelmükön. Ehhez képest iszonyúan drágák, és már Kínának és Oroszországnak is van olyan manőverező ballisztikus rakétája melyeket „hordozógyilkosnak” becéznek. Kellett hát egy új terv, egy megfelelő válasz.

Gremlinek

A Marvel Cinematic Universe eszközeit Helicarriereknek nevezik, és a The Economist beszámolója szerint a DARPA, a Pentagon kutatási részlege teljesen komolyan veszi, hogy létrehozza hasonló programját. A jelenlegi tervekben szerepel egy repülő anyahajó, melynek fedélzetén Gremlin nevű, olcsón gyártott drónok landolhatnak, melyek járőrözés közben kőrözve felmérhetik a környezetüket, és maguk is harcba szállhatnak.

Amikor szükség van egy Gremlin drónra, a módosított teherszállító repülőgép-anyahajó egyszerűen ledobhatja őket az égből. A szárnyaik ekkor kinyílnak, a motorjaik bekapcsolnak, és az emberi kezelőszemélyzet egyszerre akár egy egész flottányit is irányíthat belőlük.

Amikor visszatérnek, a drónok megpróbálnak rácsatlakozni egy kis gondolára, ami a hordozóról lóg. Ez a koncepció egyik gyenge eleme, eddig még senkinek sem sikerült a tesztet végrehajtani, bár egyes kísérletek során „a sikeres elfogás csak centimétereken múlt”.

Régi terv, új megoldások

A repülő repülőgép-hordozók feleslegesen bonyolultaknak, kockázatosnak és széndioxid pozitívnak tűnnek ahhoz képest, mintha maradnának lebegve a víz felszínén. A hadsereg azonban amiatt is aggódik,  hogy a nagy hatótávolságú rakéták, melyek messzebbre juthatnak el bármilyen hordozókon található repülőgépnél, megsemmisíthetik a most fennálló erőegyensúlyt.

“Ha kivonnánk őket a forgalomból, és a relatíve olcsó drónokkal felszerelt repülő platformok válnának a lokális csapásmérő erők fő fegyvereivé, melyekről a Gremlinek leereszkedve nagy pusztítást okozhatnának, mielőtt semlegesítik őket, akkor a bizarr ötlet máris kifizetődő megoldássá válhatna”

-  mondta el Scott Wierzbanowski a program vezetője. Az ötlet maga egyébként nem új, és nem is Hollywoodból származik, bár talán a leglátványosabb példákat tényleg mozifilmekben láthattuk a koncepcióra. 1917 júliusában az angolok már kísérleteztek a HM 23. nevű léghajó alá függesztett repülőgéppel, abban a reményben, hogy megvédhetik a léghajót. Először egy pilóta nélküli, majd egy pilóta által vezetett Sopwith Camel vadászgépet indítottak sikeresen a léghajó alól. 1924-ben már olyan brit birodalmi léghajó-rendszert terveztek, melynek egységei öt vadászrepülőgépet is képesek lettek volna szállítani, de ezt a projektet végül lezárták.

Később még számtalan formában és módon megpróbálták ugyanezt az ötletet feléleszteni, de a Gremlinekig soha nem jutottak még ilyen közel a gyakorlati megvalósításhoz.

A Gremlin drónok súlya 680 kg, szárnyfesztávolsága közel 3,5 méter. Miután ledobták, kiengedte a szárnyait és begyújtotta turbo-légcsavaros motorját, akár 500 km-re is elrepülhet.

A jövőben a Gremlinek fő feladatai közé tartozhat a kommunikáció lehallgatása, a jelzavarás és a megsemmisítendő dolgok felkutatása, biztonságosabbá téve a légteret a legénységgel rendelkező repülőgépek számára. Az ilyen drónokat apró rakétákkal vagy robbanóanyaggal is fel lehet fegyverezni egy kamikaze-támadás esetére. A begyűjtött adatokat megoszthatják, és együttműködhetnek egymással, a felderítési és a célzott információkat visszajuttatva a hadihajókhoz és olyan repülőgépekhez, melyek képesek nagyobb rakétákat kilőni, mint amiket a Gremlinek elvihetnének. 

“A Gremlin rajok kétségkívül veszteségeket szenvednének. De az ellenséges tűz magukra vonása valójában az egyik feladatuk lenne” - mondta Andrew Krepinevich, a Solarium cég főnöke, mely a Védelmi Minisztérium tengeri és légi hadviselési tanácsadója. A Gremlinek így kifüstölhetnék az olyan ellenséges rakétaegységeket, melyek bekapcsolták a célzóradarjukat, megjelölve őket későbbi megsemmisítésre. Az elsőre bolondnak tűnő ötlet úgy tűnik, egész más színt kap, ha közelebbről is szemügyre vesszük.

(Forrás: TheEconomist Kép: US NAVY, DARPA)

Ez is érdekelhet:

Szuperszonikus katonai vadászrepülő-drónok az égen A Kelley Aerospace nevű szingapúri székhelyű repülőgép-gyártó vállalat szuperszonikus sebesség elérésére alkalmas harci drónt fejlesztett.

A Ferrovial és a Lilium már építik az USA légitaxi repülőtereit, azaz vertiportjait Miközben nagy sebességgel közeledik az elektromos légiközlekedés kora, és számos cég verseng az ehhez szükséges légitaxik kifejlesztéséért, kellenek ehhez a nagy változáshoz repülőterek, illetve vertiportok is.

Éveken át, több százszor keringettek utastereikben mérgező füstöt a repülőgépjáratok Évente több száz járaton szivároghattak veszélyes vegyi anyagok a repülőgépek légellátásába, súlyosan mérgezve a pilótákat, a személyzetet és az utasokat. A légitársaságok nagyrészt a szőnyeg alá söpörték a problémát.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.