Az Arrow nevű pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV) koncepcióját a múlt héten mutatták be. A drón maximális felszállási súlya 16 800 kilogram, 4815 kilométer (2600 tengeri mérföld) hatótávolságú, és 2592 per óra, azaz 2.1 mach sebességnél is gyorsabban képes repülni. Ez nagyjából a Los Angeles-Tokió távolság, amit az eszköz valamivel több mint három óra alatt megtehetne, természetesen bőven a hangsebesség felett.
A drón kialakítása egytestű repülőeszköz és olyan szabadalmaztatott szénszálas anyagból készül majd, mely a maga nemében az első ilyen a világon. Radar keresztmetszete csökkentett, és az infravörös képe is minimalizált. "A szénszálas és egytestű kialakítás kiemelkedő szilárdsággal és merevséggel ruházza fel az Arrow-t ”- közölte a Kelly Aerospace vállalat.
A drónt már be is árazták, 9–16 millió dollár között lesz kapható, és már felkeltette a potenciális vásárlók érdeklődését, akik 100 előrendelést adtak le rá. Nem kell különösebben gyakorlott katonai elemzőnek lenni ahhoz, hogy belássuk, a drón rendelkezik azzal a képességgel, hogy komoly és villámgyors előnyt nyújtson a harctéri alkalmazása során.
"Az Arrow-t úgy tervezték, hogy kiegészítse a pilóta nélküli repülőgépeket, és a megsokszorozza a légierő képességeit a légi csatatéren"
- magyarázta a vállalat tájékoztatójukban. Sok jelenleg használt drónhoz hasonlóan, az Arrow-t is egy drón operátor kezeli. A gép képes önállóan felszállni, és UCAV-kból álló repülőgéprajban is repülhet egy nagyobb küldetés részeként.
A Flight Global forrásai szerint a Kelley Aerospace további két UCAV prototípusát tesztelik az Egyesült Államokban és Svédországban. Drónfejlesztéseik ugyanakkor csak apró részei a katonai felhasználású autonóm harci eszközök nagyobb trendjének.
Az elmúlt három évtizedben a hadviselésben részt vevő UCAV-ok, azaz ember nélküli autonóm harci járművek száma rendkívül megnőtt. A 2003-as iraki invázió során az Egyesült Államoknak még csupán néhány drónja volt, a PBS International szerint most azonban már több mint 7000 UCAV-ot használnak katonai célokra.
A Kelley Aerospace még tavaly decemberben közölte, hogy nem kevesebb, mint 250 új munkahelyet kívánnak létrehozni, kifejezetten ennek az új repülőgépnek a gyártására, ötéves célként kitűzve azt is, hogy mintegy 500 pilótát képezzenek ki repülési pilótaakadémián, akik készen állnak majd a harci drónok irányítására egy általános hadjárat részeként.
(Forrás: Flightglobal Kép: Kelley Aerospace)