Írtunk már korábban a Mercedes fantasztikus koncepcióautójáról, amely már a tavalyi CES-en is szerepelt, de néhány napja a müncheni mobilitási kiállításon végre személyesen is kipróbálhattuk, mit tud. Sajnos egyelőre nem sokat: a Vision AVTR olyan szinten előreszalad az időben, hogy csak évtizedes távlatokban lehet arról gondolkodni, mikor válhat valódi közlekedési eszközzé ez a tanulmány.
Nem is annyira autó ez, tényleg inkább vízió - bár néhány műszaki megoldása már meglepően magas szintű kivitelezést mutat. Az oldalirányba is kifordítható, a kocsinak az oldalazó mozgás képességét megadó kerekek, a látványos fénytechnika, a részint aerodinamikai, részint vizuális kommunikációs célokat szolgáló, állítólag a hüllők bőrének pikkelyei ihlette mozgatható, megvilágított lapkák már teljesen készen vannak:
Ami viszont még egyáltalán nincs kész, az a kocsi lényege, a közvetlen gondolatirányítás. A Mercedes Vision AVTR-t ugyanis egy EEG-s fejpánt segítségével elvileg az agyunkkal irányíthatjuk. Azért nem csak az agyunkkal; kapunk a kezünk alá egy fura, inverz turistapohár-szerű teleszkópos joystickot is, néhány funkciót pedig a kezünkre vetített ikonok megmarkolásával tudunk használni. Hogy ez mennyire gördülékenyen és használhatóan működik a valóságban, megmutatjuk videón is:
Az agy-gép interfész kipróbálása után a kocsi mellett szolgálatot teljesítő menedzsert sikerült meglepnem azzal, hogy elmeséltem neki: én ilyen játékot játszottam már, sőt: van is otthon gondolattal irányítható játékom. Az úr ugyanis nem ismerte a Mattel Mindflex nevű termékét, amely szintén egy felcsatolható fejpánttal működik. Ebben van egy szenzor, amely az agytevékenység elektromos jeleit méri egy adott ponton és ebből generál egy vezérlőjelet az asztali játék számára. Itt pedig egy kis tölcséres ventilátor a koncentrációnk erősségétől függően hol erősebben, hol gyengébben fúj alulról egy könnyű golyócskát, ami így hol magasabban, hol alacsonyabban lebeg a játéktér felett. A fúvónyílást egy kézi tárcsával lehet végigtolni egy pályán, a golyócskát pedig mindig a megfelelő magasságba kell emelni az agyunkkal ahhoz, hogy pont át tudjon bújni az akadályként kihelyezett karikákon:
Azt is tudom, hol van ez a játék otthon: fenn, a padláson. Vagy tíz éve. Akkor kaptuk ugyanis és pár nap, sőt: inkább pár óra elég is volt ahhoz, hogy tökéletesen ráunjunk. Ha pedig azt nézem, hogy 2009-től (ekkor hozta ki a Mattel a játékot) máig még a Mercedesnek is csak annyira sikerült továbbfejleszteni ezt az agytevékenység-interface-t, amennyire a Vision AVTR-ben tapasztaltam, még tényleg elég távolinak tűnik, hogy egy autó irányítását, kezelését pedálok, kormány, gombok, tárcsák és érintőképernyő nélkül, tisztán gondolati úton végezhessük.