Beültünk a Mercedes gondolatvezérelt autójába

2021 / 09 / 21 / Rácz Tamás
Beültünk a Mercedes gondolatvezérelt autójába
A Mercedes elképesztő koncepcióautója évtizedekre van attól, hogy valósággá váljon. Ez be is bizonyosodott, amikor beleültünk, hogy kipróbáljuk benne a gondolatvezérlést.

Írtunk már korábban a Mercedes fantasztikus koncepcióautójáról, amely már a tavalyi CES-en is szerepelt, de néhány napja a müncheni mobilitási kiállításon végre személyesen is kipróbálhattuk, mit tud. Sajnos egyelőre nem sokat: a Vision AVTR olyan szinten előreszalad az időben, hogy csak évtizedes távlatokban lehet arról gondolkodni, mikor válhat valódi közlekedési eszközzé ez a tanulmány.

Nem is annyira autó ez, tényleg inkább vízió - bár néhány műszaki megoldása már meglepően magas szintű kivitelezést mutat. Az oldalirányba is kifordítható, a kocsinak az oldalazó mozgás képességét megadó kerekek, a látványos fénytechnika, a részint aerodinamikai, részint vizuális kommunikációs célokat szolgáló, állítólag a hüllők bőrének pikkelyei ihlette mozgatható, megvilágított lapkák már teljesen készen vannak:


A pufi kerekek nem mozognak minden irányba, viszont mindkét tengelyen kifordíthatók egy irányba, így enyhén oldalazni is tud a tanulmányautó

A különleges fények nem tisztán öncélúak, az autó kommunikál is velük

Az összehangolt mozgást végző lapkák nagyon látványosak de nehezen tudunk elképzelni olyan körülményeket, amikor ilyen finoman, "pixelesen" megvalósított aerodinamikai hatásokat kellene elérni egy autón. Show-elemnek viszont tökéletesek a világító, mozgó műanyagpikkelyek!

Az egész műszerfal és középkonzol egy hatalmas, összefüggő kijelzőfelület

Ami viszont még egyáltalán nincs kész, az a kocsi lényege, a közvetlen gondolatirányítás. A Mercedes Vision AVTR-t ugyanis egy EEG-s fejpánt segítségével elvileg az agyunkkal irányíthatjuk. Azért nem csak az agyunkkal; kapunk a kezünk alá egy fura, inverz turistapohár-szerű teleszkópos joystickot is, néhány funkciót pedig a kezünkre vetített ikonok megmarkolásával tudunk használni. Hogy ez mennyire gördülékenyen és használhatóan működik a valóságban, megmutatjuk videón is:

Az agy-gép interfész kipróbálása után a kocsi mellett szolgálatot teljesítő menedzsert sikerült meglepnem azzal, hogy elmeséltem neki: én ilyen játékot játszottam már, sőt: van is otthon gondolattal irányítható játékom. Az úr ugyanis nem ismerte a Mattel Mindflex nevű termékét, amely szintén egy felcsatolható fejpánttal működik. Ebben van egy szenzor, amely az agytevékenység elektromos jeleit méri egy adott ponton és ebből generál egy vezérlőjelet az asztali játék számára. Itt pedig egy kis tölcséres ventilátor a koncentrációnk erősségétől függően hol erősebben, hol gyengébben fúj alulról egy könnyű golyócskát, ami így hol magasabban, hol alacsonyabban lebeg a játéktér felett. A fúvónyílást egy kézi tárcsával lehet végigtolni egy pályán, a golyócskát pedig mindig a megfelelő magasságba kell emelni az agyunkkal ahhoz, hogy pont át tudjon bújni az akadályként kihelyezett karikákon:

Azt is tudom, hol van ez a játék otthon: fenn, a padláson. Vagy tíz éve. Akkor kaptuk ugyanis és pár nap, sőt: inkább pár óra elég is volt ahhoz, hogy tökéletesen ráunjunk. Ha pedig azt nézem, hogy 2009-től (ekkor hozta ki a Mattel a játékot) máig még a Mercedesnek is csak annyira sikerült továbbfejleszteni ezt az agytevékenység-interface-t, amennyire a Vision AVTR-ben tapasztaltam, még tényleg elég távolinak tűnik, hogy egy autó irányítását, kezelését pedálok, kormány, gombok, tárcsák és érintőképernyő nélkül, tisztán gondolati úton végezhessük.

Ez is érdekelhet:

Nyomasztóan átláthatatlan a villanyautók töltőhálózata Európában A benzinről, gázolajról nagyjából lehet tudni, hogy hol mennyibe kerül. Mobilozni ugyanannyiért mobilozunk bárhol az EU-ban. Az elektromos autózás piacán viszont egyelőre vadkapitalizmus tombol.

Hat év múlva az elektromos autók már olcsóbbak lehetnek, mint a benzinesek Egy új elektromos autó ma még csaknem kétszer annyiba kerül, mint egy hasonló tudású belső égésű motoros autó, a Bloomberg NEF piacelemző számításai szerint viszont ez a következő években radikálisan változni fog, 2030-ban pedig már olcsóbban vehetünk majd villanyautót, mint amennyiért ma egy benzinmotoros kocsit kapnánk.

Lemerült a villanyautó? Cseréld ki az akkut és mehetsz tovább Mutatunk két jópofa és életképesnek tűnő megoldást a cserélhető akkus elektromos autók témakörében.

 


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.