A német gyártó egy olyan agy-gép interfészt (BCI) fejlesztett, ami képes érzékelni a viselője agyhullámait, így a sofőr pusztán a gondolataival vezérelheti az autót. Ebben az esetben nem a Neuralinkhez hasonló eszközre kell gondolni, a Mercedes fejpántja mind kinézetben, mind pedig működésében leginkább a Nextmind által a tavalyi CES-en bemutatott eszközre hasonlít. Ahogy korábban írtuk, ez egy EEG (vagyis elektroenkefalográf), ami a látókéreg elektromos jeleit fordítja le digitális utasításokra, és a bemutatón azzal szemléltették a képességeit, hogy a viselője az egymás mellett elhelyezett kockákra koncentrálva váltogathatta egy lámpa színét.
Az erről kiadott sajtóközlemény alapján a Mercedes megoldása meglehetősen hasonlóan működik, csak itt kockák helyett a digitális műszerfalon megjelenő fénypontokra kell koncentrálnia a sofőrnek. Egyperces kalibrálást követően a felhasználó tarkójára rögzített eszköz érzékeli az agyi aktivitást, és annak megfelelően vezérli az autó egyes funkcióit, hogy a készülék viselője melyik fénypontra koncentrál. A technológia működését az autószalon látogatói élesben is kipróbálhatják a Vision AVTR ülésmakettjében, ahol többek között a parkolóhelyet választhatják ki az autó töltéséhez a gondolataik segítségével.
A Vision AVTR-t a Mercedes a tavalyi, Las Vegasban megrendezett Consumer Electronics Show-n mutatta be a közönségnek. A James Cameron Avatarja által ihletett, futurisztikus autó célja, hogy elmossa a határokat a sofőr és az autó között, olyan intuitív vezérlést téve lehetővé, amilyet korábban még nem tapasztalhattunk meg. A gondolatvezérlés ebből a szempontból már túlmutat a puszta biztonságon, hiszen a jövő önvezető autóiban a sofőr szerepe gyakorlatilag teljesen megszűnik, ennek megfelelően pedig a szórakoztatás és a kényelem fog előtérbe kerülni, aminek nyilvánvalóan hangsúlyos eleme lesz, hogy a jelenleginél könnyebben tudjuk elérni az autó egyes funkcióit. Azt a Mercedes is hangsúlyozta, hogy ez a technológia "nem holnaptól lesz elérhető a hétköznapokban", ugyanakkor már nem is tartozik a sci-fi kategóriába, ahogy akár csak néhány évvel ezelőtt gondoltuk volna.
A viselhető agy-gép interfésszel kapcsolatban sok még az olyan megválaszolatlan kérdés, ami a fotók alapján sem válik teljesen világossá. Az egyik ilyen, hogy a készüléket viselve mennyire tudjuk kényelmesen hátrahajtani a fejünket a támlára, ami egy több órás utazás alatt eléggé fontos szempont, de talán ennél is lényegesebb kérdés, hogy mennyire lesz útban a fejpánt, amikor egy baleset során az ember feje teljes erővel hátracsuklik a fejtámlára.
(Fotó: Mercedes-Benz)