A NASA 843 millió dolláros szerződést kötött a SpaceX-szel a Nemzetközi Űrállomás (ISS) biztonságos leszerelésére és megsemmisítésére, amikor annak a működési élettartama véget ér – írja a Live Science. A terv lényege, hogy egy speciálisan tervezett deorbit jármű segítségével a futballpálya méretű ISS-t lehúzzák a pályáról, majd visszahozzák a Földre 2030 után. Az ISS több mint 27 000 km/h sebességgel tér vissza a Föld légkörébe, és végül az óceánba csapódik. Az ISS irányított süllyedésére az orosz Mir űrállomás 2001-es pályaelhagyása szolgálhat analógiaként – ez utóbbi maradványai a Csendes-óceánba zuhantak.
Az ISS első moduljait 1998-ban indították útnak, és azóta a tudományos kutatások központjává vált. 2000 óta folyamatosan lakják űrhajósok, akik az Egyesült Államokból, Japánból, Oroszországból, Kanadából és Európa különböző országaiból érkeztek – hamarosan a hazánk is küld asztronautát erre az állomásra:
Az állomás korosodásával azonban egyre gyakoribbá váltak a technikai problémák és szivárgások. Az ISS fenntartására kötött nemzetközi megállapodások is mindössze 2030-ig szólnak, ami szintén szükségessé teszi az űrállomás leszerelését. A művelet pontos dátuma azonban még nem ismert.
Ken Bowersox, a NASA Űrműveleti Missziói Igazgatóságának társadminisztrátora hangsúlyozta, hogy az ISS leállítása kulcsfontosságú a jövőbeli kereskedelmi űrállomások előkészítése és a Földhöz közeli űrműveletek fenntartása szempontjából. Steve Stich, a NASA kereskedelmi személyzeti programjának menedzsere megjegyezte, hogy bár 2030 a céldátum, az űrállomás működése folytatódhat, amíg az új kereskedelmi űrállomások üzembe nem lépnek. Ilyenek például az Axiom Space Axiom Station és a Blue Origin és a Sierra Space által fejlesztett Orbital Reef, amelyek várhatóan az évtized végére készülnek el.
Az “ISS deorbit” küldetés pénzügyi és műszaki felelőssége amúgy nem csak a NASA-t terheli: az öt résztvevő űrügynökség mindegyike hozzájárul az állomás biztonságos leszereléséhez, azt azonban nem tudni, hogy a SpaceX-szel kötött üzlethez a többiek anyagi vagy technikai szempontból milyen arányban és miként fognak hozzájárulni.
A tervekből az mindenesetre jól látszódik, hogy az űrutazás után az űrállomások telepítése és működtetése kapcsán is az USA a magánvállalatokban látja a jövőt.
(Kép: NASA)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR