Boltban nem kapható gombaféléket is termeszthetünk otthon ezzel a mikrosütő méretű eszközzel

2022 / 06 / 14 / Palotai Nándor
A kisméretű, okos-gombakeltető segítségével alig másfél hét alatt megnő, és le is szüretelhető az otthon, lakásban termesztett gomba.

Az utóbbi években egyre gyakrabban bukkannak fel kifejezetten beltéri környezetre tervezett, automatizált növénytermesztő apparátusok, az éjjeliszekrény méretű, nappaliba való okosveteményestől egészen a több ezer négyzetméteres vertikális farmokig. Az ellátási láncok lerövidítése – és ezáltal a károsanyag-kibocsátás mérséklése – lehet az egyik nagy előnye az ehhez hasonló találmányoknak.

Az Egyesült Királyságban alapított startup, a Shrooly megteremtői szerint azonban a házi okoskertekkel olyan termények – esetükben gombák – is az asztalra kerülhetnek, melyek romlékonyságuk, és a hosszú szállítási idők okán soha ne érhetnék el a felhasználó otthonát. Szerintük ugyanis a legtöbb vásárló csak egy nagyon kis szegletét ismeri a gombáknak, és számtalan tápláló és ízletes fajtát még csak nem is ismernek, javarészt logisztikai okok miatt. A Shrooly tervezői szerint a találmányuk ezen segíthet – számolt be róla a New Atlas.

A londoni Shrooly mini-okoskertje egy olyan, mikrosütő méretű, üveges fallal ellátott kis doboz, amely a benne elhelyezett gombának optimális körülményeket tart fent, az első pillanattól fogva a leszüretelés idejéig. Az eszköz gondoskodik a megfelelő páratartalomról, szellőzésről, hőmérsékletről, és fényről. A berendezés a cég által gyártott és forgalmazott kis csomagokkal működik, mely a gombaspórákat, valamint a tápanyagot és földet tartalmaznak.

A gombatermesztés megkezdéséhez az egyszeri kertésznek először be kell raknia a gombát tartalmazó pakkot a Shrooly tárolójába, majd vizet adjon hozzá, és az eszközhöz mellékelt appon keresztül beállítsa a gomba fajtáját. Ezt követően a berendezés automatikusan gondoskodik majd a gombákról, amit a felhasználó nemcsak a telefonján, de az okoseszköz oldalán elhelyezett, e-papírból készült kijelzőn is nyomon lehet követni. Ezen a kijelzőn olyan információk is megtalálhatóak, mint a készülék belsejének hőmérséklete, vagy a betakarításig hátralévő idő.

Az okoseszköz segítségével egyszerre nemcsak egy, de akár három példányt is lehet nevelni, fajtától függően. A felhasználók nincsenek ráutalva a Shrooly gombacsomagjaira, megpróbálhatnak más fajtákat is termeszteni, ehhez azonban manuálisan kell beállítani a termesztés feltételeit.

A Shrooly berendezésében már jelenleg is sokféle gomba termeszthető: a fajták között van a maitake, az oroszlánsörény gomba, a pulykafarok gomba, és még több más fajta is. Az okoseszköznek még mindig tart az Indiegogo-kampánya, azonban már így is több mint háromszorosát szedték össze a megcélzott tőkemennyiségnek. A berendezés tervezett kiskereskedelmi ára 448 dollár körül fog mozogni, a termesztéshez szükséges gombacsomagok darabja pedig 12 dollár körül fog mozogni.

(Fotó: Shrooly)

Akár egy hónapig is önállóan gondoskodik a növényekről az új moduláris okoskert Az önművelő veteményest fejlesztő és gyártó startup, a LetPot már túl van egy sikeres Kickstarter-kampányon is.

Újfajta élelmiszer-alapanyag készült: a hal-hús-rizs hibrid
A kutatók a rizsszemek belsejébe szarvasmarhasejteket helyeztek, vagyis kombinálták a növényi és állati összetevőket. Az újfajta hibrid rizs első pillantásra darált húsnak tűnik.