Bőr 2.0 - a második bőrünk elektronikus lehet

2022 / 12 / 19 / Bobák Zsófia
Bőr 2.0 - a második bőrünk elektronikus lehet
A mesterséges bőrrel olyan dolgokat is érzékelhetünk, amik nem valódiak.

A virtuális valóságban zajló játékok és programok zavartalanabb átélését segítő kellékek fejlesztését nem csak olyan cégek segítik elő, amelyek a termékeiket később kereskedelmi célokra szánják, hanem egyetemi kutatások során is egyre inkább fókuszba kerülnek ezek a típusú speciális kiegészítők, mivel az emberi érzékelést egy újabb szintre emelő eszközök a szórakoztatási célok mellett akár fejlesztési vagy egészségügyi célokat is szolgálhatnak.

A tapintás érzetének megtapasztalásához a virtuális világban olyan eszközökre van szükség, amelyek a kéz érzékelősejtjeire hatnak valamilyen stimuláció útján - ez lehet például egy megfelelő területre irányított légáramlat, aminek az erősségét szabályozva módosítható a generált érzet minősége vagy elektromos stimuláció is, ami elektromos árammal váltja ki a kellő hatást. Ez utóbbi általában nagyobb, sok kábellel csatlakozó berendezést igényel, de egy új megoldással lehetséges egy könnyű, alig észrevehető "második bőrrel" helyettesíteni a nehéz kesztyűket.

A Hongkongi Városi Egyetem (CityU) munkatársai fejlesztették ki a WeTac nevű eszközt, ami tökéletesen rásimul a tenyérre és a beépített elektródákkal stimulálja a kezet több ponton: az ujjaktól kezdve egészen a csuklóig. Az elektronikus bőr különösen puha és hajlékony, mivel hidrogélből készült és 220 µm-1mm-es vastagsága miatt egészen könnyen és kényelmesen viselhető, a kutatók pedig arra is figyeltek, hogy az eszköz állandó használat mellett se melegedjen túl és ne okozzon sérüléseket, ezért 27 és 35,5°C közötti hőmérsékletre melegszik csak. A tenyérre ragasztható tapasz egymástól 13 milliméterre elhelyezett, összesen 32 darab érzékelőpontot tartalmaz, amelyek visszajelzéssel is szolgálnak a felhasználó által preferált szintről a stimulációk erejét illetően.

A mesterséges bőr energiaellátását egy szintén a kézre vagy karra helyezhető, viselhető készülék biztosítja, ami lítium-ion akkumulátorokat tartalmaz és 5*5 centiméteres méretével és 19,2 grammos súlyával nem jelent túl nagy terhelést a viselője számára. A berendezés Bluetoothszal csatlakozik a tapaszhoz és együtt egy olyan kompakt egységet alkotnak, ami a kutatók leírása szerint egészen élethű tapintási élményt nyújt a metaverzumban vagy bármilyen más VR-alkalmazás esetében. A haptikus rendszerrel lehetséges akár egy tenyerünkön átszaladó kisegér vagy egy kézben tartott teniszlabda érzetét átélni, a tesztek során pedig még egy kaktusz érintésének kevésbé kellemes élményében is része lehetett a résztvevőknek.

A WeTac akár robotikai alkalmazásokra vagy gép-ember interakciók megvalósítására is alkalmas lehet, de a CityU arról egyenlőre nem adott információkat, hogy mikor lesz elérhető az eszköz a vásárlók számára.

(Fotó: Dr Yu Xinge kutatócsoportja/ City University of Hong Kong)

A Meta megmutatta, hogyan fogjuk valóságosabbnak érezni a virtuális valóságot Ugyan még a fejlesztői szerint is évekre vagyunk a végleges változattól, de ha a Reality Labs VR-kesztyűje egyszer elkészül, az egészen új dimenziókat nyithat meg a digitális világgal való interakcióban.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Ez a "rémálom-generátor" elmossa a valóság és a képzelet határát
A Pika 1.5 technikailag egy videógenerátor, de a rémálom-generátor kifejezés talán helyesebb lenne rá. Mutatjuk is, hogy miért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.