A virtuális valóságban zajló játékok és programok zavartalanabb átélését segítő kellékek fejlesztését nem csak olyan cégek segítik elő, amelyek a termékeiket később kereskedelmi célokra szánják, hanem egyetemi kutatások során is egyre inkább fókuszba kerülnek ezek a típusú speciális kiegészítők, mivel az emberi érzékelést egy újabb szintre emelő eszközök a szórakoztatási célok mellett akár fejlesztési vagy egészségügyi célokat is szolgálhatnak.
A tapintás érzetének megtapasztalásához a virtuális világban olyan eszközökre van szükség, amelyek a kéz érzékelősejtjeire hatnak valamilyen stimuláció útján - ez lehet például egy megfelelő területre irányított légáramlat, aminek az erősségét szabályozva módosítható a generált érzet minősége vagy elektromos stimuláció is, ami elektromos árammal váltja ki a kellő hatást. Ez utóbbi általában nagyobb, sok kábellel csatlakozó berendezést igényel, de egy új megoldással lehetséges egy könnyű, alig észrevehető "második bőrrel" helyettesíteni a nehéz kesztyűket.
A Hongkongi Városi Egyetem (CityU) munkatársai fejlesztették ki a WeTac nevű eszközt, ami tökéletesen rásimul a tenyérre és a beépített elektródákkal stimulálja a kezet több ponton: az ujjaktól kezdve egészen a csuklóig. Az elektronikus bőr különösen puha és hajlékony, mivel hidrogélből készült és 220 µm-1mm-es vastagsága miatt egészen könnyen és kényelmesen viselhető, a kutatók pedig arra is figyeltek, hogy az eszköz állandó használat mellett se melegedjen túl és ne okozzon sérüléseket, ezért 27 és 35,5°C közötti hőmérsékletre melegszik csak. A tenyérre ragasztható tapasz egymástól 13 milliméterre elhelyezett, összesen 32 darab érzékelőpontot tartalmaz, amelyek visszajelzéssel is szolgálnak a felhasználó által preferált szintről a stimulációk erejét illetően.
A mesterséges bőr energiaellátását egy szintén a kézre vagy karra helyezhető, viselhető készülék biztosítja, ami lítium-ion akkumulátorokat tartalmaz és 5*5 centiméteres méretével és 19,2 grammos súlyával nem jelent túl nagy terhelést a viselője számára. A berendezés Bluetoothszal csatlakozik a tapaszhoz és együtt egy olyan kompakt egységet alkotnak, ami a kutatók leírása szerint egészen élethű tapintási élményt nyújt a metaverzumban vagy bármilyen más VR-alkalmazás esetében. A haptikus rendszerrel lehetséges akár egy tenyerünkön átszaladó kisegér vagy egy kézben tartott teniszlabda érzetét átélni, a tesztek során pedig még egy kaktusz érintésének kevésbé kellemes élményében is része lehetett a résztvevőknek.
A WeTac akár robotikai alkalmazásokra vagy gép-ember interakciók megvalósítására is alkalmas lehet, de a CityU arról egyenlőre nem adott információkat, hogy mikor lesz elérhető az eszköz a vásárlók számára.
(Fotó: Dr Yu Xinge kutatócsoportja/ City University of Hong Kong)