A hallgatók rengeteg segítséget kaptak, hogy ötleteik minél jobban kibontakozhassanak, így többek között tanultak értékajánlat tervezésről, értékláncokról, skálázhatóságról és technológiai alapokról. Több konzultáción is részt vett Bruno Zamborlin, a Hypersurfaces alapítója, de a Vodafone szakértői is folyamatos segítséget nyújtottak abban, hogy a hallgatók ötletei minél inkább üzleti szemléletűek és piacorientáltak legyenek. A kurzus végére szerteágazó megoldások születtek: míg egyes csapatok logisztikai, termelési vagy egészségügyi problémákra kerestek megoldást, addig mások a sportolást vagy a mindennapi életet szerették volna egyszerűbbé tenni. A koncepciók között volt magzatok fejlődését monitorozó és értékelő, rakományok biztonságát, illetve gyümölcsök érettségét és minőségét ellenőrző rendszer,
de ambient kültéri marketingfelület, és egy teniszbírót helyettesítő megoldás is.
A csapatok közül végül három győztest hirdettek. A Smart Routines fantázianévre hallgató projekt olyan okosotthont álmodott meg az eszköz segítségével, ami nemcsak megismeri a lakók szokásait és napi, heti rutinját, de alkalmazkodik azokhoz és tanul is belőlük, így téve kényelmesebbé, és akár energiatakarékosabbá az otthonokat. A Wayfinding for the Visually Despaired egy plázákban, állomásokon és reptereken alkalmazható, a látássérültek tájékozódását segítő rendszer, amely kis eszközigényének és egyszerű működésének köszönhetően a forgalmas létesítményekben is jól használható. A harmadik győztes, a Muuve Forward nevű csapat pedig egy olyan rendszert dolgozott ki a kisméretű és családi gazdaságok számára, ami már kezdeti stádiumban felismeri az állatok egészségügyi rendellenességeire utaló jeleket. Így nem csupán hatékonyabbá teszi a kisgazdaságok működését, de az állatok jólétét is szolgálja.
„A Vodafone évek óta nagy hangsúlyt fektet a fiatalok digitális edukációjára, hiszen a jó ötletek csak megfelelő szakértelem és kellő tapasztalat mellett tudnak megvalósulni és a társadalom érdekét szolgálni. Büszkék vagyunk rá, hogy segíthettük a fiatal hallgatókat projektjeik kidolgozásában” – mondta Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország HR vezérigazgató-helyettese, aki az alábbiakban bővebben beszél a kezdeményezésről.
Hogyan született meg az együttműködés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Vodafone között? Régóta kapcsolatban álltak vagy ez mindannyiuk számára egy teljesen új dolog volt?
A Vodafone-nál többéves hagyománya van a különböző, digitalizációval és innovációval kapcsolatos projektek támogatásának a köz-és a felsőoktatás területén egyaránt. Munkatársaink közül többen is végeztek a MOME-n, jó viszonyt ápolunk az oktatókkal és tudjuk, hogy minőségi oktatás folyik az intézményben, innen jött az együttműködés ötlete. Úgy véltük, hogy az alapszakos design thinking képzés remek alkalmat kínál arra, hogy már egyetemi éveik alatt megismerjük a jövő designer, UX/ service design szakembereit, és hogy ők is megismerjék a Vodafone-t, mint potenciális munkahelyet.
Hogyan segítették a hallgatókat projektjeik kidolgozásában?
A pénzügyi támogatás mellett szakmailag is támogattuk a kurzust. A vállalat dolgozói
aktívan részt vettek az órákon, meglátásaikkal és pozitív kritikai szemléletükkel segítették a hallgatók csoportjait,
hogy kiforrott, életképes, üzleti szemléletű és piacorientált megoldások születhessenek, amik nemcsak újat mutatnak, de a társadalom számára is hasznosak.
Mi alapján választották ki a nyerteseket?
A pályaműveket fenntarthatósági, digitalizációs, piaci és társadalmi szemszögből is megvizsgáltuk. A projekt során azokat a megoldásokat emeltük ki, amik nemcsak nekünk, de a környezetünk számára is hasznosak, illetve hatékonyan és ötletesen alkalmazzák a digitalizációs megoldásokat.
Mitől lesz egy ötlet jó üzleti szemléletű és piacorientált?
A Vodafone-nál kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a jövő generációjának lehetőséget biztosítsunk olyan innovációs ötletek megvalósítására, amelyek hosszú távon képesek szolgálni a társadalom érdekeit. A nyertes pályaművek
mindegyike innovatív, valós igényekre reagál és széles körben jelentkező problémákat old meg.
Mindegyik ötlet egy-egy konkrét csoportra vagy felhasználási területre koncentrál, könnyen a vásárló igényeire szabható az alkalmazásuk és megkönnyíti a felhasználók számára a mindennapi életet. Ezek mindegyike fontos szempont a későbbi, piacon való érvényesülést tekintve.
Most, hogy kiválasztották a nyerteseket, mi a következő lépés a projektvezetés kapcsán, és hogy működik közre benne a továbbiakban a Vodafone? Terveznek-e hasonló együttműködést akár a MOME-val, akár másik intézménnyel, és ha igen, mikor?
A MOME-val való együttműködés az őszi félévre szólt, ennek folytatásának lehetőségéről a következő hetekben, hónapokban döntünk majd. Mindazonáltal továbbra is keressük a lehetőségeket a hasonló, kölcsönösen előnyös együttműködésekre mind a számunkra már ismerős felsőoktatási intézményekkel, mind jövőbeli partnereinkkel.
A sajtóközleményben azt írják, hogy a Vodafone évek óta nagy hangsúlyt fektet a fiatalok digitális edukációjára: tudna esetleg példát mondani erre a mostanin kívül?
A fiatalok nemcsak a jövő generációját, de a jövő munkavállalóit, leendő kollégáinkat is jelentik. Éppen ezért próbálunk mindent megtenni annak érdekében, hogy megfelelő tudással, képességekkel és hozzáállással lépjenek ki a munkaerőpiacra. A múltban több képzést is indítottunk és támogattunk az általános iskolától egészen az egyetemekig, valamint különféle oktatási rendszerek létrehozásában vállaltunk szerepet, hogy könnyítsük a diákok és az oktatók mindennapjait: Code Like a Girl táborunkban például középiskolás lányoknak adtunk betekintést a programozás világába. Idén februárban csúcstechnológiás kiberbiztonsági eszközöket adományoztunk az Óbudai Egyetem számára, hogy elindulhasson az ország első kiberbiztonsági mérnök alapszaka. Az iskolabezárások időszakában ingyenessé, illetve könnyebben elérhetővé tettük a Mozaik Kiadóval közös digitális tudástárunk, a MozaWeb tartalmait. Digitális Iskola programunkban akkreditált e-learning továbbképzést nyújtottunk a tanároknak, Digitális Tantermeink pedig rengeteg köz- és magán oktatási intézményt
segítettünk a digitalizációs lehetőségek megfelelő kihasználásában és a tanítás hatékonyságának növelésében.
Ezen intézkedések csak egy szeletét teszik ki az oktatással kapcsolatos programjainknak, és biztos vagyok benne, hogy a jövőben is hasonló volumenű projekteket tudunk majd véghez vinni partnereinkkel.
(Fotó: Tóth Zsuzsanna - Vodafone Magyarország, Unsplash/Marvin_Meyer)