Arrébb parkolja az ISS legénysége a Crew Dragon űrkapszulát, hétfőn élőben nézhetjük

2021 / 04 / 04 / Bobák Zsófia
Arrébb parkolja az ISS legénysége a Crew Dragon űrkapszulát, hétfőn élőben nézhetjük
Áprilisban nagy lesz a jövés-menés az űrállomáson és kell a parkolóhely az új legénység számára. Ez lesz az első alkalom, hogy ilyen manővert hajtanak végre egy kereskedelmi űrhajóval a Nemzetközi Űrállomáson. Az ISS-en tartózkodó legénység négy tagja fogja a kapszulában utazva ellenőrizni, hogy a Resilience sikeresen eljut-e a Harmony modul másik oldalára.

A SpaceX első, nem csak rakományt, hanem embereket is szállító missziója sikeresen zárult tavaly novemberben (a májusi próba után), mikor a Resilience nevű űrhajó huszonöt óra repülés után gond nélkül dokkolt a Nemzetközi Űrállomáson. Két órával később kinyílt az ajtó és a három amerikai és egy japán asztronautából álló legénység csatlakozott a már egy hónapja a fedélzeten tartózkodó két orosz és egy amerikai űrhajóshoz. Jelenleg ők alkotják az Űrállomás személyzetét, de ez már nem sokáig marad így, emiatt a járműveket, melyekkel érkeztek, arrébb kell parkolni, hogy jusson hely a közelgő vendégek számára, akik között akár egy színésznő is felbukkanhat majd.

Áprilisban ugyanis nagy lesz a jövés-menés az ISS-en: április 9-én startol Bajkonurból a Szojuz MS-18 misszió, amely a NASA asztronautáját, Mark Vande Hei-t, valamint két orosz űrhajóst, Oleg Novickijt és Pyotr Dubrovot szállítja majd, ők váltják le Szergej Rizsikovot, Szergej Kud-Szvercskovot és Kate Rubinst, akik április 16-án búcsúznak el társaitól és érkeznek vissza a Földre. Emiatt átmenetileg, hat napig, tíz fő fog egyszerre tartózkodni a szűkös állomáson. Április 22-én pedig indul a SpaceX második legénységet fuvarozó küldetése: az Endeavour kapitánya egy, régebben a hadseregben szolgáló ex-helikopter pilóta, jelenleg NASA asztronauta, Shane Kimbrough lesz, társai pedig Megan McArthur, a japán Hoshide Akihiko és az ESA űrhajósa, Thomas Pesquet lesznek - számol be róla a Spaceflightnow. A Crew-1 tagjai a Crew-2 érkezése után néhány nappal, április 28-án hagyják el az állomást a Resilience űrhajó fedélzetén.

Júniusban egy nem legénységet szállító űrhajó is érkezik, amely napelemekkel látja majd el az űrállomást, szintén valamikor a nyár folyamán várható az új orosz Nauka laboratórium érkezése is, ősszel pedig, ha minden a Roszkoszmosz és a Channel One TV tervei szerint alakul, az űrállomás fedélzetére lép egy orosz színésznő, aki a Vizov (A kihívás) című film néhány jelenetét az űrben fogja leforgatni, az űrállomás orosz tagjainak asszisztálásával, megelőzve ezzel Tom Cruise-t is. A plusz vendégek miatt a visszatérő űrhajóban már nem marad hely Mark Vande Hei-nek, aki így lehetséges, hogy egy teljes évet fog az ISS-en tölteni.

Hogy a sok látogatónak legyen hol leparkolni a járműveiket, a jelenleg szolgálatot teljesítő személyzetnek máshova kell dokkolni azokkal az űreszközökkel, amelyek őket szállították fél évvel ezelőtt.

Az ISS orosz oldalán ez már meg is történt: március 19-én Rubins, Rizsikov és Kud-Szvercskov beszálltak a Szojuz MS-17-be és átirányították a Föld felé néző Rasszvet modulból a Poiszk modulba. A kirándulás nem tartott sokáig, mindössze 34 percet vett igénybe. A Poiszk később, Rubinsék távozása után szabadon marad, hogy innen indulhassanak űrsétára az Expedition 65 asztronautái, mivel a nyáron érkezik a Nauka (amely oroszul tudományt jelent) laboratórium, amely leváltja a két évtizedes Pirsz modult. A laboratórium összeszereléséhez sok időt kell majd szabad ég alatt tölteniük a űrhajósoknak, az orosz Tass beszámolója szerint összesen tíz sétát terveznek és ebből akár nyolc is a Nauka integrációját szolgálhatja.

A másik oldalon, a 2007 óta az ISS-hez csatlakozó Harmony modul első ajtajánál jelenleg a Resilience parkol, ezt fogják most átvinni a másik porthoz, hogy az Endeavournek helyet csináljanak. A nagy különbség a Szojuz és a Crew Dragon relokációjában, hogy míg az előbbit a kapitány, Szergej Rizsikov manuálisan irányította, addig a Dragon kapszula automatikusan fogja végrehajtani a manővert.

Ennek ellenére a legénység négy tagja a fedélzeten fog tartózkodni.

Egyfelől azért, hogy ellenőrizzék, hogy minden rendben zajlik-e, másfelől, mert ilyen átparkoláskor mindig fel kell készülni arra az eshetőségre is, hogy esetleg mégsem sikerül a dokkolás és ebben az esetben vissza kell térni a Földre a kapszulával. Michael Hopkins, Victor Glover, Shannon Walker és Nogucsi Szoicsi utaznak majd a Resilience-en, amely a tervek alapján április 5-én, hétfőn, magyar idő szerint délután fél egykor hagyja el a Harmony modult és háromnegyed órával később érkezik meg a másik bejárathoz. A NASA TV-n élőben követhetjük az eseményt, a közvetítés pedig már fél órával korábban, délben megkezdődik vagyis a locsolkodas és a húsvéti ebéd közé még éppen belefér, hogy megnézzük a Crew Dragon utazását.

(Fotó: NASA, Pixabay, Wikimedia Commons, Flickr/nasakennedy)

Ez is érdekelhet:

Minden, amit a Crew Dragon történelmi kilövésről tudni érdemes Hogyan jutottunk odáig, hogy egy magáncég fuvarozza a NASA asztronautáit? Jobb ez, mint az eddigi alternatíva? Miért fontos, ami holnap történik, és hol lehet követni az eseményeket élőben? Ezekre a kérdésekre mind válaszolunk összefoglaló cikkünkben.
Az ISS parancsnoka elárulta, hogy mi az a kérdés, amit a leggyakrabban feltesznek az asztronautáknak Chris Cassidy készséggel válaszolt is.
Az ISS asztronautái már a saját maguk által termesztett zöldségeket ehetik Valaki pezsgővel, valaki retekfogyasztással köszöntötte az újévet. Utóbbiak ráadásul mikrogravitációs környezetben tehették ezt. Plusz a retek nem az első zöldségféle, amit az űrhajósok az ISS-en kipróbálhattak.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Sci-fiből valóság lehet a térhajtómű
Sci-fiből valóság lehet a térhajtómű
A térhajtómű átrángatása a fikcióból a valóságba 2021-ben kapott egy komolyabb löketet. Egy fontos lépés lehet most viszont a frissen bemutatott, ingyenesen használható tudományos szoftver, amellyel ilyen hajtóműveket lehet fejleszteni és modellezni, valamint az ehhez kapcsolódó igen komoly értékű ösztöndíj.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.