Az Európai Parlament és az EU tagországai 2022-ben szavazták meg, hogy az unió területén forgalmazott elektronikai eszközöket egységesen USB-C-típusú csatlakozóval kell ellátni. A december 28-án életbe lépett szabályozás vonatkozik az összes, az EU területén forgalomba hozott mobiltelefonra, táblagépre, digitális fényképezőgépre, fül- és fejhallgatóra, hordozható hangfalra, kézikonzolra, e-könyv-olvasóra, billentyűzetre, egérre és navigációs rendszerre, is 2026 április 28-tól pedig már a laptopok is csak ilyen csatlakozókkal kerülhetnek boltokba.
Az Európai Bizottság korábban önkéntes alapon igyekezett rávenni a cégeket az úgynevezett egységes töltési megoldás bevezetésére, ez a törekvés viszont nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A jogszabály már eddig is éreztette a hatását, az Apple például már a tavalyi iPhone 15-ben USB-C-re cserélte a Lightning csatlakozókat és mostanra már a legolcsóbb okostelefonok is kivétel nélkül ilyen csatlakozóval vannak felszerelve a sima microUSB helyett, ugyanakkor más termékkategóriákban (pl. fülhallgatók vagy hagyományos mobiltelefonok) még mindig számos ettől eltérő megoldást találhatunk a hazai boltokban is.
A szóban forgó jogszabály egyébként nem csak az USB-C-csatlakozókról rendelkezik, de a gyorstöltési szabványról is, így a jövőben elvileg az sem fordulhat elő, hogy a gyártók korlátozzák a töltési teljesítményt, ha a készüléket nem gyári töltőhöz csatlakoztatjuk. Az EU emellett azt is törvénybe foglalta, hogy az elektronikai eszközöket töltő nélkül is meg lehessen vásárolni, ami a Bizottság szerint évente mintegy 980 tonnával csökkenti az elektronikai hulladék mennyiségét. Ezt számos telefongyártó már évekkel korábban bevezette, noha az, hogy a készülékekhez a környezet védelme vagy az extraprofit reményében nem csomagolnak töltőfejet, erősen véleményes. Az új jogszabály szerint a gyártóknak egyértelműen fel kell tüntetniük a csomagoláson, hogy az eszköz milyen töltési teljesítménnyel rendelkezik, így a vásárlóknak könnyebb lesz eldönteniük, hogy szükséges-e új töltőt venniük a készülékkel együtt.
(Borítókép: Jonathan Raa/NurPhoto via Getty Images)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR