Csészealj alakú személyi légi szállítóeszközzel is közlekedhetünk majd, nem csak repülő autókkal

2021 / 11 / 04 / Bobák Zsófia
Csészealj alakú személyi légi szállítóeszközzel is közlekedhetünk majd, nem csak repülő autókkal
Ha eléggé biztonságossá válnak és megkapják a szükséges engedélyeket a különös közlekedési eszközök, akkor a rakétahátizsák, a repülő motor és repülő autó mellett repülő csészealjszerű járművel is eljuthatunk A-ból B-be nem is olyan sokára.

"Ha valaha is megpróbáltál autóval eljutni Seattle belvárosából a repülőtérre, azt gondolom, hogy az elég indok erre a projektre"

- foglalta össze tömören John Swensen, a Washington Állami Egyetem (WSU) Műszaki és Anyagmérnöki Iskolájának professzora a ZEVA Aeroval és az egyetem néhány tanulójával, valamint Konstantin Matveev professzorral közös munkája mögött rejlő motivációt. A projekt során a ZEVA Aero első személyi szállítóeszközét a ZERO-t építik meg és tesztelik, a WSU kutatói a prototípus meghajtórendszerének kialakításáért és az aerodinamikai szimulációkért felelnek.

A ZERO tulajdonképpen nem egy újfajta közlekedési eszköz lesz, hanem a manapság egyre többek által fejlesztett eVTOL-ok (electric vertical takeoff and landing, elektromos, egy helyből való felszállást és landolást lehetővé tevő jármű) táborát erősíti, de első pillantásra mégis jelentősen eltér a többi modelltől.

A megszokott forma helyett ugyanis csészealjszerű, korong alakú külsőt kapott a jármű.

A szokatlan kialakításnak köszönhetően a sofőr/utas induláskor függőleges helyzetben, állva helyezkedik el a ZERO belsejében, ezután repülés közben vízszintesbe vált az eszköz, így az utasa is fekvő pozícióba kerül, majd landoláskor újra egyenesbe kerül a jármű.

A szűk helyen csak egy ember számára van elegendő hely, így ZEVA Aero terméke tényleg csak egyszemélyes szállításra való, nem légitaxizásra, de a cég szerint van igény ezekre az járművekre is, mivel ezek által lehetségessé válik, hogy kitérők nélkül, egyenesen a célhelyszínre jusson el a tulajdonos, anélkül, hogy leragadna a forgalmas utcákon. Az áramvonalas forma a cég leírása szerint segít a nagyobb hatótávolság elérésében és növeli a teljesítményt, a ZERO a tervek szerint 80 kilométerre jut majd egy feltöltéssel, vagyis nem csak városon belüli közlekedésre lesz alkalmas, és a maximális sebessége meghaladja majd a 250 km/h-át.

A formája miatt még hagyományos leszállóhelyre sem lesz szüksége, akár egy, az épületek oldalán kialakított, kis méretű vertikális dokkoló egységen is megpihenhet. A SkyDockhoz számítógépes vezérléssel kapcsolódik a jármű, majd az eszközből távozó sofőr már be is léphet az épületbe az átjárón keresztül.

A cég elképzelései ambiciózusak, szerintük a légitaxi szolgáltatások a világban 2025-re elkezdődnek, 2035-re bárkinek lehet majd saját eVTOL-ja, 2040-re pedig teljesen megszokott dolog lesz a személyes légi eszközökkel közlekedő emberek látványa. A ZERO kis méretű modellje 2018-ban szállt fel először az égbe, 2019-ben mutatták be a teljes méretű prototípus első fotóit, majd 2020-ban már indultak a GoFly versenyén is. Jelenleg a Washington Állami Egyetem segítségével fejlesztik az eszközt, és, noha határidőt még nem jelöltek ki arra, hogy mikor jelenik majd meg kereskedelmi forgalomban a ZERO, de annyit elárultak, hogy először a mentőegységek számára teszik majd elérhetővé.

A cég által megjósolt időpontok, például a légitaxi szolgáltatások néhány éven belüli indulása valószínűleg nem is jár messze az igazságtól, az elmúlt időszakban egyre több repülő autó vagy eVTOL kapja meg a típusalkalmassági bizonyítványhoz való engedélyeztetési folyamat megkezdéséhez a zöld utat, többek között a Joby Aviation is: ez a dokumentum bizonyítja, hogy légi közlekedésre alkalmas és biztonságos a jármű, és ha megszerzi egy cég (valamint a többi engedélyt is kézhez kapja), akkor ezután már lehet rá számítani, hogy hamarosan megjelenik a nyílt légtérben is az eszközük. Legutóbb Japánban fogadták el az országban első ízben egy repülő autót készítő cég, a SkyDrive kérelmét, ami egy fedetlen kabinnal rendelkező egyszemélyes szállítóeszközt fejleszt.

(Fotó: ZEVA Aero, Voiland College of Engineering and Architecture)

További cikkek a témában:

Újabb személyi drón emelkedett a magasba emberrel a fedélzetén, ezúttal Japánban Bár légitaxikból napról-napra egyre több van, az még mindig eseményszámba megy, ha egy ilyen jármű emberrel együtt emelkedik a magasba.
Az egyik legextrémebb repülő jármű-koncepció a világon valósággá vált Nemcsak repülő autók, és jetpackek, hanem repülő motorbiciklik is készülnek azoknak, akik unják a földi közlekedést. Az Xturismo készítőit a Csillagok Háborújának világa ihlette és azon dolgoznak, hogy a fantáziát átültessék a gyakorlatba is.
A rakétahátizsák után itt a "helikopter-hátizsák", és már repülnek is vele Mintha csak egy hatvanas évekbeli James Bond filmet látnánk, de ez a felvétel 2021-ben készült.


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.