Csészealj alakú személyi légi szállítóeszközzel is közlekedhetünk majd, nem csak repülő autókkal

2021 / 11 / 04 / Bobák Zsófia
Csészealj alakú személyi légi szállítóeszközzel is közlekedhetünk majd, nem csak repülő autókkal
Ha eléggé biztonságossá válnak és megkapják a szükséges engedélyeket a különös közlekedési eszközök, akkor a rakétahátizsák, a repülő motor és repülő autó mellett repülő csészealjszerű járművel is eljuthatunk A-ból B-be nem is olyan sokára.

"Ha valaha is megpróbáltál autóval eljutni Seattle belvárosából a repülőtérre, azt gondolom, hogy az elég indok erre a projektre"

- foglalta össze tömören John Swensen, a Washington Állami Egyetem (WSU) Műszaki és Anyagmérnöki Iskolájának professzora a ZEVA Aeroval és az egyetem néhány tanulójával, valamint Konstantin Matveev professzorral közös munkája mögött rejlő motivációt. A projekt során a ZEVA Aero első személyi szállítóeszközét a ZERO-t építik meg és tesztelik, a WSU kutatói a prototípus meghajtórendszerének kialakításáért és az aerodinamikai szimulációkért felelnek.

A ZERO tulajdonképpen nem egy újfajta közlekedési eszköz lesz, hanem a manapság egyre többek által fejlesztett eVTOL-ok (electric vertical takeoff and landing, elektromos, egy helyből való felszállást és landolást lehetővé tevő jármű) táborát erősíti, de első pillantásra mégis jelentősen eltér a többi modelltől.

A megszokott forma helyett ugyanis csészealjszerű, korong alakú külsőt kapott a jármű.

A szokatlan kialakításnak köszönhetően a sofőr/utas induláskor függőleges helyzetben, állva helyezkedik el a ZERO belsejében, ezután repülés közben vízszintesbe vált az eszköz, így az utasa is fekvő pozícióba kerül, majd landoláskor újra egyenesbe kerül a jármű.

A szűk helyen csak egy ember számára van elegendő hely, így ZEVA Aero terméke tényleg csak egyszemélyes szállításra való, nem légitaxizásra, de a cég szerint van igény ezekre az járművekre is, mivel ezek által lehetségessé válik, hogy kitérők nélkül, egyenesen a célhelyszínre jusson el a tulajdonos, anélkül, hogy leragadna a forgalmas utcákon. Az áramvonalas forma a cég leírása szerint segít a nagyobb hatótávolság elérésében és növeli a teljesítményt, a ZERO a tervek szerint 80 kilométerre jut majd egy feltöltéssel, vagyis nem csak városon belüli közlekedésre lesz alkalmas, és a maximális sebessége meghaladja majd a 250 km/h-át.

A formája miatt még hagyományos leszállóhelyre sem lesz szüksége, akár egy, az épületek oldalán kialakított, kis méretű vertikális dokkoló egységen is megpihenhet. A SkyDockhoz számítógépes vezérléssel kapcsolódik a jármű, majd az eszközből távozó sofőr már be is léphet az épületbe az átjárón keresztül.

A cég elképzelései ambiciózusak, szerintük a légitaxi szolgáltatások a világban 2025-re elkezdődnek, 2035-re bárkinek lehet majd saját eVTOL-ja, 2040-re pedig teljesen megszokott dolog lesz a személyes légi eszközökkel közlekedő emberek látványa. A ZERO kis méretű modellje 2018-ban szállt fel először az égbe, 2019-ben mutatták be a teljes méretű prototípus első fotóit, majd 2020-ban már indultak a GoFly versenyén is. Jelenleg a Washington Állami Egyetem segítségével fejlesztik az eszközt, és, noha határidőt még nem jelöltek ki arra, hogy mikor jelenik majd meg kereskedelmi forgalomban a ZERO, de annyit elárultak, hogy először a mentőegységek számára teszik majd elérhetővé.

A cég által megjósolt időpontok, például a légitaxi szolgáltatások néhány éven belüli indulása valószínűleg nem is jár messze az igazságtól, az elmúlt időszakban egyre több repülő autó vagy eVTOL kapja meg a típusalkalmassági bizonyítványhoz való engedélyeztetési folyamat megkezdéséhez a zöld utat, többek között a Joby Aviation is: ez a dokumentum bizonyítja, hogy légi közlekedésre alkalmas és biztonságos a jármű, és ha megszerzi egy cég (valamint a többi engedélyt is kézhez kapja), akkor ezután már lehet rá számítani, hogy hamarosan megjelenik a nyílt légtérben is az eszközük. Legutóbb Japánban fogadták el az országban első ízben egy repülő autót készítő cég, a SkyDrive kérelmét, ami egy fedetlen kabinnal rendelkező egyszemélyes szállítóeszközt fejleszt.

(Fotó: ZEVA Aero, Voiland College of Engineering and Architecture)

További cikkek a témában:

Újabb személyi drón emelkedett a magasba emberrel a fedélzetén, ezúttal Japánban Bár légitaxikból napról-napra egyre több van, az még mindig eseményszámba megy, ha egy ilyen jármű emberrel együtt emelkedik a magasba.
Az egyik legextrémebb repülő jármű-koncepció a világon valósággá vált Nemcsak repülő autók, és jetpackek, hanem repülő motorbiciklik is készülnek azoknak, akik unják a földi közlekedést. Az Xturismo készítőit a Csillagok Háborújának világa ihlette és azon dolgoznak, hogy a fantáziát átültessék a gyakorlatba is.
A rakétahátizsák után itt a "helikopter-hátizsák", és már repülnek is vele Mintha csak egy hatvanas évekbeli James Bond filmet látnánk, de ez a felvétel 2021-ben készült.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.