Csillagászati alapismeretek a karácsonyi ajándék távcső mellé Tóth Janitól

2021 / 01 / 13 / Justin Viktor
Csillagászati alapismeretek a karácsonyi ajándék távcső mellé Tóth Janitól
Azok között, akik a közelmúltban - például Karácsony alkalmával - váltak csillagászati távcső tulajdonosává, talán akad olyan, akinek nehézséget okoz az elsőre rendkívül sok beállítási-, és alkalmazási tudnivalóval érkező eszköz. Szerencsére egy Facebook csoportban megjelent egy ingyenes videótanfolyam, azaz alapfokú ismertető a Newton-Dobson rendszerű csillagászati távcső használatáról, kezdőknek.

“Mivel Karácsony környékén megszaporodnak az újdonsült távcsőtulajdonosok, közülük sokan sokan úgy fognak bele a hobbiba hogy előtte semmiféle tapasztalatuk nincs csillagászati távcsővel. Emiatt sok olyan kérdés kering hogy "Ezzel mit láthatok", milyen távcsövet vegyek", stb. Ezzel nincs is semmi gond, hisz nem tudhatja mindenki azonnal hogy mit kell várnia egy távcsőtől és a területi lehetőségeitől” - írta a Csillagászat nevű Facebook csoportba a Tóth Jani nevű felhasználó,

és három részes hiánypótlónak minősíthető videosorozattal ajándékozta meg az újdonsült távcsőtulajdonosokat.

A videókban laikusok számára is egyszerűen, közérthetően mutatja be a frissen beszerzett vagy ajándékba kapott, és elsőre talán meglehetősen bonyolultnak tűnő berendezéseket. Elmeséli, hogy  mi-micsoda, megmutatja hogyan állíthatjuk be játszi könnyedséggel a távcsövünket, és miképp szerezhetjük meg első komolyabb csillagászati-megfigyelési élményeinket.

“Gyakran vagyok olyan beszélgetésben hogy hogyan is működik a távcső, mit kell vele csinálni. Ezért most a kezdőknek készítettem egy 3 részes távcső ismertető videót, melyben bemutatom a Newton Dobson távcső használatát, beállítását, jusztírozását, tisztítását. Teljesen alap szinten készítettem, hogy mindenkinek érthető legyen, próbáltam kerülni a szakkifejezéseket is. Nem vagyok a szavak embere, a beszédet menet közben találtam ki, a minőség miatt előre is elnézést kérek mindenkitől” - írja Tóth Jani, de szabadkozásra szerintünk nincs semmi oka, annál inkább nekünk a köszönetre.

Az Egyesült Államokban járja egy szállóige, miszerint aki vagyont vagy tudást megszerzett, annak illik valamit visszaadnia a társadalomnak, környezetének: “Give something back” - mondják az amerikaiak. Tóth Jani példája azt mutatja, hogy ezért nem is kell Amerikáig menni. Az ő szavaival zárva:

“Nézzétek meg a videókat, youtube csatornámon elérhetőek. Remélem tudtam vele segíteni az új távcsőtulajdonosoknak”

(Kép: Unsplash)

A csillagászok "szupersztrádákat" találtak a Naprendszerben való gyors utazásához Az űr-országút hálózat láthatatlan struktúráit a Naprendszer gravitációs interakciói hozzák létre, számoltak be róla a csillagászok. Az újonnan felfedezett hálózat használatával radikálisan lerövidülhet a Naprendszeren belüli utazások ideje.

Egymillió eddig ismeretlen, új galaxist találtak háromszáz óra alatt A tudósok szerint ráadásul még ezen kívül is több tízmillió, felfedezésre váró csillagváros lehet odakint. A dolog nagyságrendjének érzékeltetéséhez elegendő, ha arra gondolunk, hogy az ausztrál csillagászok a megfigyelhető univerzum 83 százalékát térképezték fel mindössze 300 óra alatt.

A Föld nem az egyetlen óceánokkal borított világ a Naprendszerben Az elmúlt évek hatalmas tudományos felfedezése volt, mikor a csillagászok felismerték, hogy a Föld egyik legkülönlegesebb tulajdonsága, a felszínét borító folyékony óceánok sokkal gyakoribbak a Naprendszerben, mint korábban gondoltuk.