Sajnos megint bezárt minden, és ebben a helyzetben felértékelődnek a digitális kiállítások. Ezek közül pedig az egyik legizgalmasabb a műkedvelők számára az a tárlat, amely olyan darabokat mutat be, melyeket sehol másutt nem lehet látni. Miért? Mert ezekben a művekben az a közös, hogy mindegyiküknek lába kélt.

Az Eltűnt Remekművek esetén így nem csak az adott kép az izgalmas, de a mögöttes történet, a rablás adott esetben filmekbe kívánkozó sztorija is. Ilyen például Paul Cézanne Kilátás az Auvers-sur-Oise-re című képe, melyet a rablók 1999-ben az újévi ünnepségek leple alatt lovasítottak meg. A tolvajok – akár valami hatvanas-hetvenes évekbeli heist-moziban – a felállványozott épületet megmászva egy betört tetőablakon keresztül jutottak az épületbe. Menekülés közben még pár füstbombát is bevetettek, mint Batman. A legpofátlanabb képtolvaj címét viszont azok érdemelték ki, akik Barbora Kysilkova Chloe és Emma című alkotását érezték magukénak méghozzá nyitvatartási időben egy norvég múzeumban. Ráadásul nem is csak egyszerűen a hónuk alá csapták a képet, hanem kihúzgáltak 200 szöget, hogy a festményt hibátlan állapotban tudják a keretből kivenni. Ezek mellett azonban Van Gogh, Monet festményei láthatóak, sőt a magyar Nemes-Lampérth József Tájkép című darabja is. Ez utóbbi a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ raktárából tűnt el.

A Samsung közleménye szerint „a kampány amellett, hogy bemutatja az értékes darabokat, a kutatáshoz és akár a remekművek megtalálásához is hasznos tippeket nyújthat.” Ha pedig már a cikk elején szóba került a járvány, annak a műkincsrablások esetén is szerep jut, hiszen a jelenlegi helyzetben, a kijárási tilalom és a lezárások kezdete óta már hat értékes műtárgynak üthetik bottal a nyomát. A legfrappánsabb „pandémia-rablás” Van Gogh Tavaszi kert című festményéhez köthető, melyet a művész születésének 167-dik évfordulóján emeltek el.


Nemes Lampérth József: Tájkép (1917)

Most pedig nem csak élvezhetjük ezeket a köddé vált alkotásokat, de ráadásul mi is bekapcsolódhatunk az utánuk folyó kutatásba. Ehhez nem is kell mást tennünk, mint a #MissingMasterpieces hashtaggel megosztani az általunk fellelt nyomokat, tippeket, elméleteket. A kezdeményezés elsőre inkább tűnhet játéknak, mint valódi segítségnek, hiszen valóban kicsi az esélye, hogy mondjunk belefutunk a Mitológiai jelenet a fiatal Bacchus-szal című képbe barátunk mellékhelyiségében, amit így immár be is tudunk azonosítani. Ugyanakkor Dr. Noah Charney, a The Association for Research into Crimes Against Art (ARCA) alapítója, a műkincsrablások szakértője, aki jelen kiállítás kurátora is, úgy nyilatkozott, hogy: „A médiamegjelenésektől a Reddit fórumokig, elképesztően sok helyen találunk nyomokat, ám ezeket nagyon sokáig tart feldolgozni. Ezért is remek lehetőség az Eltűnt Remekművek, hiszen a technológiai fejlődés és a közösségi média segítségével az emberek jóval egyszerűbben tudnak együtt dolgozni és segíteni a nyomozásban.” Dr. Charney elmondása szerint pedig arra is akadt már példa, hogy egy online tipp segített megoldani egy-egy rejtélyt.

A kiállítást a jelen helyzetben kétféleképp élvezhetjük. Egyrészt ha egy The Frame tévékészülék boldog és büszke tulajdonosai vagyunk, akkor a kiállítás elérhető ezen a készüléken is – elég csak letölteni őket ingyenesen a Samsung Art Store-ból. Mivel a Frame-et a Samsung amúgy is részben televíziónak, részben pedig műtárgynak szánta, így nem véletlen, hogy ezzel szeretnék ezt a tévét reklámozni. Amennyiben pedig nincs ilyen készülékünk, búsulni akkor sincs okunk, hiszen a Samsung a digitális tárlatot ezen a linken is ingyenesen elérhetővé tette. Vagyis máris itt egy program vasárnap délutánra. Nekünk pedig abban a szerencsében volt részünk, hogy feltehettünk pár kérdést Dr. Noah Charney-nak is, alább ennek összefoglalóját közöljük.


William Blake: Utolsó ítélet (1808)

Dr. Noah Charney 2006-ban alapította meg az Association for Research into Crimes against Art (ARCA) nevű szervezetet. Kezdetben még csak egy konferenciában gondolkozott, melyet a vezető művészeti nyomozók és kutatók relatíve szűk csoportjának szánt. Később azonban a konferencia jócskán kinőtte magát, megjelentek többek között a Scotland Yard, az FBI, az olasz csendőrség, a Tate múzeumcsoport és a hongkongi rendőrség szakértői is. Dr. Charney sem számított rá, de ez a konferencia volt az első, amely összehozta a rendőrség és az akadémiai élet szakértőit is. Az ARCA pedig – ez a nonprofit kutató csoport – lényegében ebből a konferenciából nőtte ki magát.

A mostani digitális tárlat koncepciója a szakértő 2018-ban kiadott, The Museum of Lost Art című könyvére épül. Egyébként a tárlat képei közül sem mindet lopták el, akadnak, melyek például háborúkban semmisültek meg. Ami ezt a kiállítást izgalmassá teszi, hogy „a művészet negatív terében” lévő műtárgyakkal foglalkozik. Dr. Charney szerint „hatalmas mennyiségű fontos műalkotás létezik, amelyekről hajlamosak vagyunk megfeledkezni, mert egyszerűen a „túlélőkkel” foglalkozunk. A legtöbben arra a néhány száz kiemelt műtárgyra koncentrálnak, és azokat tanulmányozzák, amelyek átvészelték a megalkotásuktól eltelt időt. Pedig sok olyan eltűnt remekmű akad, amelyik ugyanolyan fontos, vagy akár még nagyobb jelentőséggel is bír, mint amelyek nem tűntek el.”


Dr. Noah Charney

A technológia pedig két módon is segíti ezen képek túlélését: egyrészről ezek a képek gyakorlatilag nem léteznek, de hála ennek a digitális kiállításnak, immár bárki számára elérhetőek. Ha pedig minél többen megismerik ezeket, annál nagyobb az esélye, hogy valamely műremek előkerül.

A művészeti rablás egyébként meglepően gyakori: Dr. Charney szerint évente több tízezer lopott műalkotást jelentenek be, azonban ennél sokkal több tűnik el, csak nem mindegyikről értesülünk. Olaszországban évi tíz- és húszezer közötti műkincsnek üthetik bottal a nyomát a tulajdonosai. Magyarország ebből a szempontból Európán belül átlagosnak számít, nálunk évente mintegy nyolcszáz és ezer közötti esetet jelentenek, azonban nálunk is igaz lehet, hogy a tényleges lopások száma ennél magasabb.

Picasso majdnem rács mögé került a Mona Lisa miatt A világ egyik leghíresebb festményére többen szemet vetettek az évek során, egy alkalommal még Picasso is a gyanúsítottak listájára került. Bár az igazság természetesen most sem fekete-fehér.

Ezen bűntények felderítése sem áll túl jól. Mint a szakértő elmondta: „Sajnos a rendőrség világszerte nem túlságosan sikeres a műtolvajok elkapásában, és még rosszabb az ellopott műkincsek visszaszerzésében, valamint a tolvajok felelősségre vonásában.” Ez azt jelenti, hogy a bejelentett rablások mindössze 1,5 százalékában sikerült az összes alkotást helyreállítani és a tolvajokat is felelősségre vonni. „ A világ messze legjobb művészrendőrsége az olasz Karabélyosok Hadteste (amely a Budapest-művelet, a magyar műkincsrablások történetének leghíresebb megoldásáért is felel), amelynek 10-30 százalék közötti a sikeraránya.” Mellettük még a „Scotland Yard Művészeti és Régiségi Osztálya is kiváló munkát végez a művészeti bűntények feltárásában. Vernon Rapley vezetése alatt volt a legmagasabb a feltárt lopások száma a művészeti bűncselekmények utáni kutatások történelmében.”

Amennyiben viszont a fenti számok láttán karrierváltáson kezdenénk töprengeni, és műkincsrablónak állnánk, úgy Dr. Charney hozzáteszi azt is, hogy az ellopott műkincsekből nagyon nehéz ténylegesen is profitálni. Mint a szakértő mondta: „ha a bűnözők tudnák, hogy mennyire (nehéz), akkor valószínűleg más célpontot választanának.”

(Címlapkép/nyitókép: Kilátás az Auvers-sur-Oise-re, Paul Cézanne festménye)

További cikkek a Rakétán:

Mesterséges intelligencia mutatja meg, hogy nézhetett ki Van Gogh, Napóleon és a Mona Lisa a valóságban

Az ősz mobilos trendje: a megfizethető csúcskategóriás telefonok

Időutazók a múltból: az iPhone-t nyomogató lány és más, modern technikák régi képeken


Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Az agyi szkennelés szerint kifejezetten kísérteties hatással van a síp az emberi agyra, ami a leginkább az uncanny valley jelenségre hasonlít.
A súlyos covid-fertőzés hatására elkezdtek visszahúzódni a rákos daganatok
A súlyos covid-fertőzés hatására elkezdtek visszahúzódni a rákos daganatok
Meglepő, de a covid-fertőzés során kialakult immunválasz igen ígéretes lehet a rákkutatásban: a súlyos fertőzés hatására ugyanis elkezdtek visszahúzódni a legmakacsabb daganatok is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.