Az automatizálás egyes fokozatai lépésről lépésre szivárognak be az autók kialakításába, szinte észrevétlenül egyre könnyebbé vagy éppen biztonságosabbá téve a vezetést, de a technológia előtt még nagy út áll, mielőtt teljesen átvehetné az automatika a sofőröktől a volánt. A teljesen önvezető autók, amelyek sofőr nélkül is elnavigálnak az utakon vagy akár a zsúfolt városi környezetben, egyelőre inkább robotaxik formájában üzemelnek néhány városban, meghatározott időpontokban és kijelölt helyeken, de ott is gyakran okoznak kisebb-nagyobb felfordulást szabálytalan viselkedésük miatt.
2022-ben nyolc Cruise taxi zárt le egy egész utcát San Franciscóban, 2023-ban, szintén San Franciscóban két Waymo blokkolta egy mentő útját, ami így hét perccel később tudta a pácienst a kórházba szállítani és 2023 októberében a hatóságok a Cruise engedélyét be is vonták, miután egyik autójuk szerepet játszott egy autóbalesetben. Az esetek azért is kaptak nagy figyelmet és azért estek szigorú kritika és elbírálás alá, mert az önvezetés nem csak az emberek kényelmét szolgálná, fő funkciója éppen az emberi hibákból történő balesetek csökkentése lenne, ezért az autonóm járművektől elfogadhatatlan, ha mégis életeket veszélyeztetnek vagy kiszámíthatatlan, nem szabályszerű módon közlekednek.
Az önvezetés alacsonyabb fokozatai azonban, amelyek még igénylik a sofőr jelenlétét az autóban, de lehetővé teszik, hogy ne kelljen a vezetés teljes időtartama alatt figyelnie vagy a kezét a kormányon és szemét az úton tartania, már alakulnak több országban is - a Mercedes-Benz például először Németországban, majd 2023-tól az Egyesült Államok egyes régióiban is megkezdte az SAE 3 szintű önvezetés bevezetését a DRIVE PILOT rendszerrel ellátott autóinak forgalmazásával és egyre több gyártó készül arra is, hogy előbb-utóbb az autók már a tömegközlekedési eszközökhöz hasonló, csak kisebb és privátabb szállítóeszközt jelentenek majd, amiben az utazás jelenti a fő élményt és nem a vezetés.
Erre a jövőre gondolva a Bosch és partnerei, többek között az Audi és a Stuttgarti Egyetem, nagyszabású felmérést készítettek azzal kapcsolatban, mi számít majd legjobban az emberek meglátása szerint az önvezető autók belső kialakításában, hogyan emelhető a felhasználói élmény és milyen módszerekkel növelhető a járművek és emberek közötti interakció minősége.
A Rumba projektben az önvezetésnek arra a fokára koncentráltak, amikor a sofőr jelenléte és szerepe még nem szűnik meg teljes egészében, de a vezető az utazásban leginkább utasként vesz részt
és így az időt másra is tudja fordítani, olyan tevékenységekre, ami korábban nem volt lehetséges vezetés közben. Mivel ebben a szituációban alkalmanként át kell venni a kormányt a sofőrnek, ezért fókuszba került az is, milyen elrendezésre van szükség az átmenet legakadálytalanabb kivitelezéséhez, valamint milyen megoldással tudnák a legjobban menedzselni ezt a folyamatot. Az autógyártókból, autóipari beszállítókból és tudományos intézetek szakembereiből álló munkacsoport három és fél éven keresztül tartó vizsgálata és a felmérés eredményei segíthetnek a gyártóknak abban, hogy a leendő járműveket, illetve belső terüket a felhasználók igényei szerint alkossák meg.
Átalakuló szerepek
A Bosch beszámolója szerint a kutatók interjúk, megfigyelések és tanulmányok segítségével térképezték fel, hogyan töltenék idejüket a személyautók és haszonjárművek hivatásos és privát vezetői, ha nem kellene aktívan a volán mögött ülniük, hanem egyszerűen utasként vehetnének részt a közlekedésben.
„A vezetés automatizálása új lehetőségeket teremt a belső terek használatában”
- mondta el Michael Schulz, a Bosch projektvezetője.
A hagyományos kormánykerék például a múlté lehet és a járművek a felmerülő igényekre szabott, alternatív kezelőelemeket kínálhatnak a felhasználóknak a kézi és az automatizált vezetés során. „Az automatikusan vezérelt kormányrendszer (steer-by-wire) technológiája mindeddig példa nélküli lehetőségeket tár fel a belső terek architektúrája és formatervezése terén, számos innovatív funkciót és megoldást kínál”
Aludni is lehet majd út közben
Amennyiben bizonyos útszakaszokon és forgalmi szituációkban a jármű önmagától tartja az utat, a sofőrök akár szundíthatnak is egyet, de adott esetben szükség lesz az irányítás átvételére. A szakemberek a Rumba projektben részletesen vizsgálták, hogy milyen gyorsan tudja alvás után visszavenni a vezető a jármű felett a kontrollt és milyen tényezők befolyásolják a folyamatot. Kiderült, hogy ha a vezető korábban már pihentetőbb üléspozíciót vett fel, a kijelzőtől és a kezelőelemektől mért távolsága meghatározó tényezőnek számít abból a szempontból, hogy a jármű feletti manuális irányítás visszaállítása mennyi időt vesz igénybe.
A vizsgálatok szerint a résztvevők nagy részének az alvási fázist követő 60 másodperc már elegendő lehet erre.
A tanulmányok a vezetési teljesítményben mutatkozó hiányosságokat is feltártak, valamint a szubjektív közérzet romlását is kimutatták az irányítás visszavételét követően. A kutatók így arra a következtetésre jutottak, hogy a járműnek jó előre fel kell ébresztenie a felhasználót, hogy elegendő ideje maradjon az ébredésre, vezetési pozíciója felvételére és a megfelelő reakcióra. Ehhez azonban az is szükséges, hogy a technika megfelelően felmérhesse a bennülők állapotát, érzékelve, hogy alszanak-e éppen vagy ébren vannak és készen állnak a volán átvételére.
Vezessen úgy az autó, mint a hivatásos sofőrök
"Fontos, hogy a vezetők és utasaik egyaránt kényelmesen és biztonságban érezhessék magukat a jövő járműveiben” – mutatott rá Michael Schulz. A kényelem a belső tér berendezésén kívül a vezetési stíluson is múlik, pontosabban az autó vezetési stílusán. A hirtelen elinduló vagy durván fékező jármű émelygést kelthet az utasokban, csökkentve az automatizált vezetési funkciók elfogadottságát - véli a Bosch. A szakemberek részletesen megfigyelték, milyen kíméletesen és körültekintően vezetik járműveiket a hivatásos sofőrök, majd az automatizált járművekben hasznosították tapasztalataikat. Azt is megvizsgálták, milyen további megoldásokkal előzhető meg hatékonyan az utazási betegség.
Újszerű belső tér, megszorításokkal
A projekt során azt is elemezték a kutatók, hogy az egyes utazásokra jellemző szituációkat figyelembe véve milyen színvilág, anyagválasztás, dizájn, illetve világítási sémák és kezelőelemek lennének alkalmasak a jövőbeni belső tér-architektúrákhoz és formatervekhez.
A felhasználóknak bőven lennének kívánságai, de a különböző biztonsági és műszaki követelmények a jövőben is korlátozni fogják a lehetőségeket.
Balesetbiztonsági okokból, illetve a korlátozottan rendelkezésre álló hely következtében továbbra is - és még a nagyméretű járművekben is - kihívást jelenthetnek olyan megoldások, mint például az akár vezetés közben is elforgatható ülések.
(Fotó: Bosch)