Egy különös galaxis, ami előrevetíti a Tejútrendszer sorsát

2023 / 11 / 29 / Bobák Zsófia
Egy különös galaxis, ami előrevetíti a Tejútrendszer sorsát
A Tejútrendszer össze fog ütközni az Androméda-galaxissal körülbelül 4 milliárd év múlva. Egy galaxis már túlesett ezen a folyamaton és "hamarosan" a két, óriási tömegű fekete lyuk is egybeforr a közepén.

Az NGC 7727 galaxist William Herschel fedezte fel 1785-ben, de még több évszázadon át tartogatott meglepetéseket a csillagászok számára. A közepén lévő fekete lyukak felfedezését csak 2021 novemberében jelentették be a kutatók, 2023 októberében pedig a Gemini South teleszkóppal sikerült megfigyelni közelebbről is a csillagközi por és gázok örvényeit, amelyek az egyesülő galaxismagokat veszik körbe. Az NGC 7727 ugyanis két galaxis találkozásának eredményeként alakult ki és a teljes összeolvadásuk folyamata még mindig tart. A korábban különálló rendszerek egyenként is óriási méretű szupermasszív fekete lyukai, amelyek közül az egyik 154 millió, a másik 6,3 millió naptömegű, körülbelül 250 millió év múlva egyesülnek, ami csillagászati léptékkel igen rövid időnek számít.

Az NGC 7727 galaxis a Gemini South teleszkóp felvételén (Kép: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA)

Az NGC 7727 galaxis számos izgalmas megfigyelésre ad lehetőséget, de az egyik legérdekesebb jellemzője, hogy bizonyos szempontból előrevetíti a Tejútrendszer jövőjét, mivel a galaxisunkra hasonló sors vár az Androméda-galaxishoz (M31) való közelsége miatt. Az Androméda jelenlegi távolsága a Naptól 2,5 millió fényév, de megállás nélkül "száguld" a Tejútrendszer felé. A kutatók a Spitzer Teleszkóppal végzett megfigyelések alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a 260 000 fényév átmérőjű M31 nagyjából 200 millió évvel ezelőtt már ütközött egy galaxissal, az M32-vel és előbb-utóbb a Tejútrendszerrel is kapcsolatba kerül. Erre csak 4 milliárd év múlva fog sor kerülni, amikorra a Nap már a vörös óriássá való átalakulásának fázisában lesz, ez pedig idővel a Naprendszer egy részének (elsőként a Merkúrnak és Vénusznak) megsemmisülésével jár majd. Az Androméda-galaxissal való találkozás viszont nem pusztítja el a megmaradt bolygókat: a csillagászok számításai szerint a galaxisok csillagait olyan nagy távolságok választják el egymástól, hogy nem fognak közvetlenül egymás útjába kerülni, bár a gravitációs hatások miatt egyes égitestek pályái módosulhatnak.

Az Androméda-galaxis és a Tejútrendszer találkozása (Kép: NASA, ESA, Z. Levay, R. van der Marel (STScI), A. Mellinger)

Az Androméda és a Tejútrendszer jövőbeli ütközését számos animációval illusztrálták már, de egy 2020-as tanulmány szerint az egyesülés valójában már meg is kezdődött: az úgynevezett galaktikus halók már elérték egymást. A főként gázból és porból álló halók határainak pontos meghatározása nem egyszerű, de a kutatók szerint az Androméda-galaxis "udvara" 1,3 vagy akár 2 millió fényévnyire is kiterjedhet. Feltételezve, hogy a Tejútrendszert hasonló méretű halo veszi körbe, az ütközés első szakasza már most is zajlik.

Az egész galaxisunk egy meghatározott cél felé repül – ez a rejtélyes The Great Attractor Akad egy gravitációs anomália, amely olyan erős, hogy ellene hat a sötét energiának, és egész galaxisokat – köztük a miénket – is magához vonzza. Ez a “The Great Attractor”.