Egy tervezett hidrogénhajtású repülő félig körbe repülhetné a Földet újratankolás nélkül

2021 / 12 / 07 / Felkai Ádám
Egy tervezett hidrogénhajtású repülő félig körbe repülhetné a Földet újratankolás nélkül
A gép egyelőre csak koncepció, de megvalósulása esetén 279 utas repülhet Londonból San Franciscóba újratankolás nélkül, valalmint teljesen kibocsátásmentesen.

A FlyZero egy masszív kutatási projekt, amely mögött az Aerospace Technology Institute (ATI), az Egyesült Királyság légügyi kutatás-fejlesztésének legfontosabb szereplője, valamint a brit kormány áll. A projekt célja pedig nem kevesebb, mint hogy az évtized végéig kifejlesszék a kibocsájtásmentes kereskedelmi repülőgépet a hozzá szükséges infrastruktúrával egyetemben – áll a sajtóközleményben. Az intenzív, egy éven át tartó stratégiai kutatási programban a legkülönbözőbb szakértők dolgoznak majd együtt, hogy kidolgozzák ennek a gépnek a koncepcióját. A most bemutatott tervek szerint a végleges gép egyetlen újratankolással fogja megtenni a London és Auckland (Új-Zéland) közötti távolságot 279 utassal a fedélzetén. Ugyanez a gép egyetlen újratankolás nélkül fog eljutni Londonból San Franciscóba.

Az ATI vezette projekt tehát egy olyan jövőre vonatkozik, melyben a kereskedelmi repülés nemcsak környezetbarát, hanem a jelenlegi, fosszilis hajtóanyagú gépekre alapozottnál még hatékonyabban is működtethető. Mindez pedig a 2030-as évek közepétől akár valóság is lehet – legalábbis a tervek szerint.

Az elképzelés alapja a zöld hidrogén, amelyet nemcsak rövidebb, belföldi járatokon használnának, hanem tehát (némileg ellentétesen az eddigi "mainstream" megközelítéssel) a globális, nemzetközi repülésben is. A repülés az üvegházhatású gázok globális emissziójának 2 százalékáért felelős, és több ötlet is akad a szektor kizöldítésére. Az egyik a hidrogén, egész pontosan a zöld hidrogén (erre is visszatérünk mindjárt), de felmerült már a bioüzemanyag különösen a nemzetközi járatok kapcsán, valamint az elektromos hajtás is – ez utóbbi kapcsán viszont egyelőre nem igazán látni azt az akkumulátorkapacitást, ami ezt a légitaxik világán kívül is lehetővé tehetné – de pár próbálkozásról mi is beszámoltunk.

Történelmet írt egy légitársaság – először repült kereskedelmi gép teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal A United Airlines gépe az első a történelemben, amely kereskedelmi járaton 100 százalékban fenntartható üzemanyagot használt – a becslések szerint így 75 százalékkal kevesebb szén-dioxid jutott a légkörbe, mint kerozinnal.

Ami a zöld hidrogént, pontosabban egyelőre csak magát a hidrogént illeti – ennek alkalmazása komoly technológiai kihívást jelent, aminek több oka is van: a hidrogénatom a legkisebb a peridusos rendszer elemei közül, így mindenen könnyen átjut, vagyis a tartályok falát ennek figyelembevételével kell kialakítani. Ráadásul ez az anyag több fémet is rideggé és törékennyé tesz, oxigénnel keveredve pedig durranógázt alkot, ami egy repülőgép esetén kevésbé szerencsés.

A zöld hidrogén jelzős szerkezet pedig már az előállításra vonatkozik. A termelés 99 százaléka jelenleg ugyanis úgynevezett szürke hidrogén, magyarán földgáz és kőszén felhasználásával és szén-dioxid kibocsátásával gyártott anyag – írja a G7 portál. Ennek természetesen anyagi okai vannak, de a helyzet változhat méghozzá a környezetbarát módon előállított zöld hidrogén javára az olcsóbb megújuló energia és a jobb hatékonyságú elektrolízis segítségével, ami miatt akár 30 százalékkal is csökkenhet a zöld hidrogén gyártásának a költsége. A G7 azt is hozzáteszi, hogy a jelenlegi és a a 2050-ben előállított hidrogén mennyisége között akár hatszoros is lehet a különbség egyes szakértők szerint.

Mindebből az következik, hogy a zöld hidrogénnel működtetett kereskedelmi járat messze nem egy hagymázas őrület. A FlyZero kapcsán pedig éppen a szóban forgó, a hidrogénüzemelésű géphez szükséges technológiák és infrastruktúrák kifejlesztése zajlik. Az egész projektet 2022-ben teszik közzé, ebben pedig már három repülőgép koncepciót is be fognak mutatni a technológiai útvonalterven, valamint az üzleti és fenntarthatósági jelentéseken kívül.

Az elképzelés szerint a gépben a folyékony hidrogén üzemanyagot kriogén üzemanyagtartályokban tárolják kb. mínusz 250 Celsius-fokon a hátsó törzsben, valalmint két kisebb „pofa” tartályban az elülső törzs mellett. Ezek a tartályok arra is szolgálnak, hogy kiegyensúlyozzák a repülőgépet akkor is, amikor az üzemanyag elfogy. Az 54 méteres szárnyfesztávolságú repülőgép két turbóventilátoros hajtóműve pedig a hidrogén elégetéséből nyeri tehát majd az energiát.

A projektbe 2026-ig 3,9 milliárd angol fontot terveznek befektetni.

(Fotó: koncepciós kép a FlyZero-ról, forrás: Aerospace Technology Institute)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Afrikában három olyan tó is található, ami időzített bombához hasonló fenyegetést jelent: a bennük felgyülemlő szén-dioxid rossz esetben kirobbanhat és az elterjedő fojtogató felhő a közelben lévőket rendkívül gyorsan megölheti. A legtöbb áldozatot szedő esemény 1986-ban történt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.