A motorkerékpárok gyártásának terén egyre növekszik a változást hozó dizájnok elterjedése: az elektromos motorok mellett, igaz, hogy ritkaságként, de megjelennek az olyan extrém verziók is, mint az önvezető motorbiciklik, a légcsatornás lyukas motorok, a repülő motorkerékpárok és az egykerekű motorok. A rendhagyó kialakítású járművek többségét nem hétköznapi használatra szánják - a White Motorcycle Concepts V-Air technológiájú gépe az akkumulátoros-elektromos motorok sebességrekordjának megdöntésére készült, az autonóm kétkerekűeket elsősorban kísérleti jelleggel és az önvezető technológia fejlesztése céljából építik és a repülő alternatívák értelemszerűen nem sok hasonlóságot mutatnak talajon guruló megfelelőikkel és nem igazán sorolhatóak a motorkerékpárok kategóriájába, csak elterjedt elnevezésük (repülő motorbicikli, azaz hoverbike) utal valamiféle kapcsolatra. Vagyis a szokásostól eltérő, radikális motorkoncepciók létrehozását inkább az újítás vágya, mint a mindennapos közlekedésre való alkalmasság biztosítása motiválta.
Nincs ez másként az egykerekű motorkerékpár esetében sem, amit a Make It Extreme videócsatornán mutattak be és aminek első látásra is szembetűnő külalakját még különlegesebbé teszik a készítéséhez használt alapanyagok. A jármű alkotásának folyamatát elejétől a végéig végigkövethetjük a felvételeken és csináld magad módon akár mi magunk is megpróbálkozhatunk az összeszereléssel, persze csak amennyiben rendelkezünk a megfelelő eszközökkel. A csatorna autós-motoros tartalmait 2015 óta készíti a két alkotó és az egykerekű már 2022-ben debütált az extrém konstrukciókat prezentáló videók között, de néhány hete újra megjelent a Make It Extreme Shorts listáján, így az otthon barkácsolók friss lendülettel láthatnak neki a saját mini-motor megalkotásának.
Az egykerekű sajátossága, hogy kicsiny mérete miatt kényelmetlen ugyan, de egyúttal könnyű mutatványokat végrehajtani vele, illetve egy mutatványt: a hátsó keréken való haladást, azaz az egykerekezést. A normál felépítésű és méretű motorokkal ellentétben ez az attrakció az eleve csak egy kerékkel rendelkező járművel végrehajtva egyszerű és viszonylag biztonságos, bár a látványos produkcióra való képességnek ára van: a motoron egy felnőtt ember éppen csak elfér.
Az egykerekű motorbicikli a négyszögletes kerekekkel ellátott kerékpárhoz hasonlóan nem praktikus jellege miatt született, hanem éppen ellenkezőleg, a szokványos formáktól való eltérés igénye ihlette, de mégis akadnak példák a hasonszőrű példányok felbukkanására szerte a világban. Egyike ezeknek az orosz gyártmányú a Hamyak, ami valójában nem motorbicikli, hanem ATV (all-terrain vehicle) terepjáró, de külsőre emlékeztet az egykerekűvé varázsolt motorra.
A Hamyak lánctalpas technológiája viszonylag gyors (43 km/h-ás) haladást, de annál nehézkesebb fordulást tesz lehetővé, ezért szintén küzd kihívásokkal a felhasználhatóság tekintetében, következő generációs változatát azonban már új funkciókkal látták el (például a kormányon elhelyezett fékkarok), amelyek kiküszöbölik az egykerekű hiányosságait.
(Fotó: Make It Extreme, Uazbuka)